handdator

Visa fullständig version : Djur/Insektsbilds fakta i grekland

yeasou
2007-03-23, 23:32
Hej alla kära Greklands älskare. Jag tycker det är på tiden att vi startar en bild/fakta sida. Med denna sida kan vi visa och dela med oss av de erfarenheter som vi har från eller om djur/insektslivet i Grekland.
Nog känner vi oss lite skrämda eller olustiga när vi ser ett kryp som vi inte känner igen.
Kan vi delge våra vänner kunskapen om dessa djur/insekter så kan vi skapa en bättre förståelse för faunan i Grekland. Vi behöver inte vara så rädda när vi se en/ett djur/insekt som vi inte är familjära med!

Jag lägger till en bild på en insekt som endast fångar flugor och andra kryp. Den är inte farlig för oss människor.
Jag hörde en gäst på HoneyMoon hotellet i Perissa säga, "vänta så ska jag slå ihjäl den" Varför det frågade jag? Den ser äcklig ut sa han! Den fångar flugor sa jag...............
Även om insekten ser olustig ut så är det värt att vara rädd om dem!
Om du Janne läser detta så hjälp mig att fixa en sida där vi kan delge andra vår kunskap om småkrypen.
MVH
KrypYeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Mrdare.jpg

babsan
2007-03-24, 00:08
Usch, vilken äcklig en. En sån hoppas jag, att jag slipper se :o
Barbro :)

Elisabet
2007-03-24, 08:29
Bra förslag yeasou! Det är intressant med kryp, stora och små!

Vilken fascinerande liten snygging du har fångat på bild! Hur stor är den?

Eva L
2007-03-24, 08:51
Människors förhållningssätt till olika djur beror säkert mycket på hur deras föräldrar uppfostrat och berättat om djuren och naturen.

Tycker också att det var en riktig snygging. Jag har ju vandrat i Amazonas och åkt i liten båt i floddeltat så personligen känner jag mina gränser ganska väl. Finns en hel del som skrämmer mig här i världen men se spindlar och andra kryp gör det inte.

Eva

Chras
2007-03-24, 09:43
Tycker också att det var en riktig snygging. Finns en hel del som skrämmer mig här i världen men se spindlar och andra kryp gör det inte.

Eva[/QUOTE]

Injstämmer i det hela.
Tycket att bilden är jättebra.
Chras

Titti
2007-03-24, 09:44
klapp_klap Jättebra idé Yeasou! Helt rätt! Det är okunskap som skapar rädsla.

Det fattade jag inte förrän en gång, när jag var ute i skogen med min klass för att studera en myrstack. Det tuffaste grabben fick tag i en påk och började slå på stacken. Han var rädd och såg myrorna som fiender som skulle bekämpas. Lärorikt - för mig.

Med förenade krafter och kunskaper kan vi alla få lära oss mer!

Kalimera
2007-03-24, 10:12
Om du Janne läser detta så hjälp mig att fixa en sida där vi kan delge andra vår kunskap om småkrypen.Menar du här i forumet eller på "stora" Kalimera? Jag fixar gärna till en sådan sidan. Det vore kul! Kalimera Zoo! klapp_klap

Elisabet
2007-03-24, 10:30
Kan det inte vara ett underforum till Djur & Natur och heta "Fakta om djur" eller nåt sånt. Där kan man berätta om hur djuren verkligen beter sig men hoppa över allt det där om hur man föreställer sig att de beter sig.

yeasou
2007-03-24, 11:44
Ja just så som du tänker Elisabet kan det se ut! Ett underforum till Djur & natur! Alla som tar bilder på djur och insekter kan lägga in bilden och om namnet på den är kännt så finns det säkert kalimerianer som vet, eller tar reda på vad det är.
Den snyggingen som jag började denna tråd med hittade jag på hotellet i Kamari. Jag har även sett den i Perissa som jag tidigare berättat!
Här är en annan lite gynnare, tog den på samma ställe som den förra rovflugan.
MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Hoppare.jpg

inkfish
2007-03-24, 13:43
Fantastiska bilder! Särskilt den första där h*n är in action och bär ett bi i munnen:eek:

martinifk
2007-03-24, 13:46
Riktigt fina bilder!
Särskilt nr 2 :cool:

Elisabet
2007-03-24, 14:37
Kalle Stropps kusin är bara sååå vacker! klapp_klap

Du lyckas verkligen fota dem bra Yeasou! Har du macroobjektiv?

babsan
2007-03-24, 14:42
Den på den andra bilden, kan jag kalla för en Riktig Snygging. Såå färggrann :)
Barbro :)

yeasou
2007-03-24, 15:16
Hej och tack för omdömena av mina smådjur! På den första bilen är det en insekt som jag inte vet namnet på, det är en rovinsekt det vet jag. I gapet på den sitter en "Guldfluga" det är inte ett bi! Om någon vet vad rovdjuret heter så skulle jag gärna vilja veta det. Den är cirka 25 mm lång.
Den lilla gräshoppan vet jag inte namnet på. Den ser bara så kul ut tycker jag, tänker även jag på Kalle Strop osv. Jag har bara en vanlig Canon digitalkamera. Jag ställer in den på macroläget när jag ska komma nära krypen!
MVH
Yeasou_B-anana
Här en bild på Cikadan.
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Cikada.jpg

Peter
2007-03-24, 15:55
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Mrdare.jpg

Tja, det var ju en ovanligt rälig typ... flabb_flab Men jag håller med dig. Man skadar inte djuren om det inte är absolut nödvändigt. Som den gången vi hade fått in en Cikada i rummet på Ios för många år sedan... Det gick inte att jaga ut den så det blev Cikadamos... :eek: Annars viftar jag bort dem eller flyttar mig... :rolleyes:

På samma ställe, Pension Eleni borta till vänster i hamnbyn, så hade det satt sig en STOOOR skalbagge på en mur utanför vårt rum. Den störde ingen, men jag var lite nyfiken på den. Så jag tog fram jaktkniven som jag brukade ha med på den tiden och petade lite på den. Inte elakt utan bara nyfiket. Den satt "fast" riktigt ordentligt på muren och vägrade flytta på sig, och så väste den åt mig när jag petade på den... :eek: :o Den fick vara ifred efter det... Ang_elx

Peter

yeasou
2007-03-24, 16:21
Hej igen. Jag kollade på nätet och skrev in ordet "Rovfluga" och där var den!! Latinska namnet är "Neoitamus cyanurus"
Vilken tur att vi har internet!!
MVH
Yeasou_B-anana

Kalimera
2007-03-27, 09:15
Även om insekten ser olustig ut så är det värt att vara rädd om dem!
Om du Janne läser detta så hjälp mig att fixa en sida där vi kan delge andra vår kunskap om småkrypen.
Nu finns ett två nya forum under Djur & Natur. Ett för djurbilder och ett för naturbilder. Nu är det bara börja publicera bilder.

yeasou
2007-03-27, 21:47
Bra Janne! Det blir spännande att se vad som kommer i bildväg. Festliga/läbbiga insekter tycker jag är spännade. Kan vi sen ta/få reda på något om den blir det ju ännu roligare.
MVH
Yeasou_B-anana