handdator

Visa fullständig version : Är Kitron citron?


Wargen
2007-03-23, 15:48
Konstigt formulerad rubrik, men frågan uppstod när jag kollade igenom länkarna med info om likören Kitron. Den ena länken hade en engelsk text från destilleriet och i den kallades frukten för citron, men på engelska heter ju citron >lemon<, eller hur? Det fanns även bilder på frukterna och de såg inte ut som citroner egentligen....Det är väl en citrusfrukt (även om bladen används), men är det en annan sort, precis som lime eller apelsin oxå är citrusfrukter.
Varför detta intresse för citronlikör? Jo, min kompis åker till Naxos i vår och jag ska vara kattvakt mot att hon tar hem någon flaska med denna dryck. _B-anana Tur att jag läste länkarna så jag upptäckte att det finns flera sorter (åtminstone till färgen). :) Det får nog bli flera flaskorflabb_flab !

Kalimera
2007-03-23, 15:54
Jag snor från CD-guiden Mera Kalimera. ;)

Jag trodde tidigare att kitron tillverkades av citroner, men så är det inte, även om citronträdet och kitronträdet är från samma familj. Och det är löven man använder, inte frukten (som är grön och smakar pyton). Kitron finns i tre färger beroende på hur mycket alkohol flaskan innehåller. Den gula är starkast och innehåller 36 % alkohol, den vita innehåller 33 % och den gröna 30 %. Den gröna innehåller mest socker och den gula minst. Den vita är något mittemellan. Färgen tillsätts för att man ska kunna se skillnad på dem.

Annki
2007-03-23, 16:39
Kitron är SÅ gott........om man gillar likör och inte så väldigt söt. Här kan man läsa mer om man är intresserad: http://mysite.wanadoo-members.co.uk/homecitrusgrowers/naxos.htm Vi köper alltid med oss några flaskor när vi är på Naxos.

Ann-Kristin bye_bye

Wargen
2007-03-25, 14:41
Tack för info från båda! :-)
Ann-Kristin, det var just den sidan jag varit inne på. :-)
Nu är det bara att vänta....