handdator

Visa fullständig version : Samariaravinen i september/oktober.


Mia62
2007-03-22, 16:28
Nån som vandrat i samariaravinen på hösten? Är det OK eller bättre andra årstider. Tips på bra början resp. slut om man inte tänker gå hela vägen mottagen tacksamt. Mia62 ;)

Lopez
2007-03-22, 20:23
Har vandrat den 3 gånger men aldrig denna tid på säsongen. Kan tänka mig i alla fall att september är helt ok när det inte är sån tryckande värme.

Vill man bara vandra en bit skall man göra det nerifrån och upp. Uppifrån startar ravinen med en enormt lång och brant nedstigning med grovt uthuggna trappsteg, och jag kan inte ens i mina vildaste mardrömmar tänka mig hur det skulle vara att först gå ner i ravinen och sedan hela vägen upp igen.
Nej, ni tar naturligtvis båten till Agia Roumeli och vandrar uppför så långt ni själva känner för och går sedan tillbaks.
Tips: stanna gärna i Agia Roumeli över natten. När sista båten kört iväg alla trötta vandrare sänker sig lugnet över byn, och människorna som då blir kvar en salig samling sköna typer. Ät gott, drick ouzo och hemgjord raki och somna sedan till ljudet av vågorna som slår mot stranden. Härligt!!!!