handdator

Visa fullständig version : Icke långgrunda stränder


Sindi
2007-03-22, 03:55
Någon som har något bra tips på någon härlig ö UTAN långgrunda stränder? Vill inte behöva gå så vansinnigt långt ut för att få simma :)

Argyris
2007-03-22, 09:22
Hej,

nästan alla öar har en sida med långgrunda stränder och en utan (detta pga av vattenströmmar i många 100 år)

Lefkas hitta vi dessa på västkusten, Kreta på olika platser, Halkidiki...

Välj någon ö som ni gillar och ställ frågan igen om just denna ö.

/Nico

inkfish
2007-03-22, 12:13
Håller med argyris: de finnns över allt.

Den enda riktigt långgrunda stränderna jag påminna mig att jag badat vid i Grekland är Ag Georgios på Naxos och Ag Nikolaos på Karpathos.

Oväntat cool lutning har Ellistranden i Rodos stad. Åtminstone ute vid udden, det är bara där jag badat. Man tar inte många steg förrän det blir djupt, det är riktigt läckert.

Sindi
2007-03-22, 14:21
Stort tack för svaren :) Oftast står det bara i beskrivningen "att stränderna lämpar sig bra för barnfamiljen då det är långgrunt" och för mig som inte har barn så har detta då ingen betydelse.
Halkidiki låter som ett härligt resmål....kanske kan vara något i maj?!

Monica P
2007-04-01, 20:12
Kalymnos. Platy Jalo ,Armeon, Kastelli, Telendos baksida, Paleonisi.

PO
2007-04-01, 20:49
Lefkas nordvästkust, Agios Nikitas, till höger om 'gatan' , brantare sandbotten får Du leta efter, som att gå utför en trappa.

//PO

kari
2007-04-01, 20:58
Den fine Valtosstranden i Parga var også ganske brå-djup :) Kari

malou
2007-04-19, 23:49
Någon som har något bra tips på någon härlig ö UTAN långgrunda stränder? Vill inte behöva gå så vansinnigt långt ut för att få simma :)

Så enig, jeg vil heller ikke måtte gå langt ut i vannet for å svømme. På mange 'vanlige' øyer er det jammen ikke lett å få til. Har sett Kalymnos og Telendos nevnt her som kan stemme med dine ønsker, der er det bra! Antiparos har også en strand som er (nesten) brådyp; fantastisk vakkert vann, ingen solstoler, nydelig sandstrand, taverna med fantastisk hjemmelaget mat, få mennesker. Soros er navnet på stranden. Foruten å bade der, kan man leie seg et hus eller rom.

Monana
2007-04-27, 14:14
Jag kan rekommendera Santorini där de flesta stränder inte är långgrunda.