handdator

Visa fullständig version : Dålig uppdatering


vance
2007-03-20, 16:46
Hej!
Ny här och tycker att det är ett bra forum med mycket bra information.

Det är en ska jag märkt och det är att uppdateringen är långsam. När man läser ett ämne och sedan trycker på tillbaka är det fortfarande markerat som oläst. Är aktiv på ett annat forum med samma "forumprogram", och där är det inte så. Är det bara en inställningsfråga eller är det olika versioner?

Siri A
2007-03-20, 16:50
Det tycker jag också, men prova att först klicka på t.ex. nu då:
"Om forumet", sen "Ordet är fritt" och till sist "Diskutera med Kalimera", då markeras alltid meddelandet som läst, visst är det lite irriterande ibland men på denna sida finns ju så mycket annat bra, så det gör inte så mycket...:D

vance
2007-03-20, 17:04
Jo jag vet men det är lite meckigt...Skönt att bara tryka bakåt och så blir det bra

Elisabet
2007-03-20, 17:12
Om man trycker på bakåtknappen så uppdateras inte sidan utan man kommer tillbaka exakt där man var. Det gäller inte bara här på Kalimera.

vance
2007-03-20, 18:13
Nej så är det inte på det andra forumet. Även om man trycker bakåt så marekeras det som oläst. Där är det vBulletin Version 3.6.5

PO
2007-03-20, 18:15
Testa att gå till Verktyg\Internetalternativ\Webhistorik-inställningar\"kontrollera om det finns nya versioner av sidan" ändra från automatiskt till "varje gång Du besöker sidan"
Det kan hjälpa, men sidor med mycket grafik typ Aftonbladet kan bli sega att bläddra om Du har en långsam lina.

//PO

vance
2007-03-20, 18:20
Ok, jag bara funderade eftersom det fungerar på ett annat, smidigare sätt på det andra forumet. Som ett tips till Janne om han kanske inte visste det. Möjligt att det inte går på den här versionen också.

inkfish
2007-03-20, 19:33
Nej så är det inte på det andra forumet.

Jag testade just på ett vBulletin Version 3.6.5-forum och där markerades ämnet INTE som läst när jag använde bakåtknappen.

Elisabet
2007-03-20, 20:11
Vitsen med bakåtknappen är ju att man ska kunna återgå till den sida man var på innan UTAN att den har uppdaterats. Ingenstans på någon sajt har jag varit med om att det fungerar på något annat sätt. Och tur är det, för ibland behöver man faktiskt backa.

PO
2007-03-20, 21:16
Det verkar enklast att trycka F5 och uppdatera själv när så önskas.
Jag prövade just mitt eget tips och det hjälper som sagt inte vid just bakåtknapp, annars uppdateras sidorna vid varje besök.

//PO

vance
2007-03-20, 22:38
http://www.zoopet.com/forum/index.php där är det så. Gå in och kolla om ni inte tror mig. Det är därför jag misstänker att det trots allt kan vara en inställningsfråga. Eller så skiter vi helt enkelt i det:cool:

Var bara ett förslag från min sida...

inkfish
2007-03-20, 22:46
Man måste regga sig för att kunna kolla det:o

Elisabet
2007-03-20, 22:58
Vilken "knapp" menar du med "när man trycker tillbaka" ?
Jag har läst en stund på Zoopet nu (intressant sajt, tack för tipset! :) ) och när jag klickade på 'Bakåt' så uppdaterades inte forumet. För att se att/när det hade kommit ett nytt inlägg behövde jag klicka på 'Dagens inlägg'.

vance
2007-03-20, 22:59
Jaså, för mig funkar det även om jag loggar ut och går in som gäst...
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=106 där ser du väl massa fetstilta ämnen? Läs bara ett av dom och tryck bakåt, då markeras det som läst...Iaf för mig

inkfish
2007-03-20, 23:01
Nix, inget är fetstilat. Kan det här vara fråga om inställning på datorerna, inte på forumet:confused:

Jag är ju med på ett annat forum i samma version, där funkar det som här: det räcker inte med bakåtknappen.

Elisabet
2007-03-20, 23:06
Nu förstår jag vad du menar vance. Det är inte fetstilat på den sidan du länkade till om man redan har kollat en del i forumet som både ink och jag har, men om man går på forumets startsida och det finns olästa inlägg så är trådarna feta. Om man klickar på en fet tråd och sedan på bakåt så är den tråden inte längre fet. Men det är den här på Kalimera :)

Det är möjligt att det är en inställningsfråga, fast troligen är det bara administratören som kan ändra det.

inkfish
2007-03-20, 23:10
Nu hittar jag också de fetstilade trådarna. Men sorry, när jag öppnar en och sen backar - så är den fortfarande fet. Och den är fortfarande fet även om jag uppdaterar sidan:confused:

Elisabet
2007-03-20, 23:19
Nu hittar jag också de fetstilade trådarna. Men sorry, när jag öppnar en och sen backar - så är den fortfarande fet. Och den är fortfarande fet även om jag uppdaterar sidan:confused:Du har väl inte läst tråden då ;)

Det blev så för mig i alla fall, men för min del så är jag så nöjd med Dagens inlägg, oavsett om jag är inloggad eller ej. Då ser jag ju på en gång om det har kommit några nya inlägg och det är viktigast för mig. Om tråden är fet eller tunn gör detsamma :D

Janérik
2007-03-20, 23:20
Jag tror bestämt att det diskuteras lite olika saker här.
Om man går in på en länk och sedan backar tillbaks så kommer denna länk sedan att visas som läst, länktexten ändrar alltså färg eller typsnitt beroende på hur länken är kodad.
Om man i ett forum följer en länk så händer lite mera, scripten registrerar att denna användare har läst denna tråd vid denna tidpunkt och den kommer därför att visas som läst tills ett nytt inlägg kommer i tråden. Backar man till sidan som länken fanns på så ska den inte ändras eftersom det inte är säkert att man har läst hela tråden, den kan ju fortsätta på en sida till och det märker inte länkfunktionen, däremot kan man uppdatera sidan och den kommer då att visa tråden läst om den inte fortsatte på en sida till som man ännu inte tittat på.
Kontentan blir att man ska inte gena då man läser ett forum, man ska alltid backa tillbaks genom trädet med länkar i forumet.

Mvh Janérik

inkfish
2007-03-20, 23:28
Backar man till sidan som länken fanns på så ska den inte ändras


Precis. Och det är ju där den här tråden startar - med att vance önskar att tråden skulle markeras som läst i det läget, som det är på zooforumet. Det vore smidigt.

Fast zooforumet funkar alltså inte så för mig. Där är det fetstilat även sedan jag läst en tråd OCH uppdaterat sidan.

Janérik
2007-03-20, 23:30
Fast zooforumet funkar alltså inte så för mig. Där är det fetstilat även sedan jag läst en tråd OCH uppdaterat sidan.
Nu är jag inte helt säker men det kan tänkas att det skiljer om man är inloggad eller inte.

Mvh Janérik

Elisabet
2007-03-20, 23:33
Nu är jag inte helt säker men det kan tänkas att det skiljer om man är inloggad eller inte.Nej det gör det inte, jag har kollat. Men som sagt; det vance frågar efter funkar så när jag testar det på Zoopet och jag har inte reggat mig där, är alltså inte inloggad.
Jag tror det är en inställning i administratörspanelen som kan ändra detta. Om man nu vill ha det så :rolleyes:

inkfish
2007-03-20, 23:41
Nu är jag inte helt säker men det kan tänkas att det skiljer om man är inloggad eller inte.


Jag tror att ens egna datorinställningar spelar in.

Jag loggade just ut på det forum jag är med på som har samma version som zooforumet. Efter det såg alla trådar likadana ut, ingen var fetstilad oavsett om den var läst eller oläst.

Sen testade jag här på Kalimera. Här läste jag, utloggad, den här tråden med fet rubrik, sen UPPDATERADE jag sidan och den var fortfarande fet. Fast så har jag för mig att det inte ser ut på datorn på jobbet, där har jag för mig att att tråden markeras som läst även om jag inte loggar in. Men jag är inte hundra på just det här sista.

inkfish
2007-03-20, 23:44
Fast det här, slår mig, är inte så konstigt:

. Efter det såg alla trådar likadana ut, ingen var fetstilad oavsett om den var läst eller oläst.


I samband med utloggningen märker den alla trådar/alla forum som lästa oavsett om jag varit där eller inte. Så glöm det.

inkfish
2007-03-20, 23:52
Nu funkar det även för mig på vances forum. Trådrubriken blir mager när jag uppdaterar efter att ha läst en tråd. Fast så var det inte nyss.

Elisabet
2007-03-21, 08:00
Nu funkar det även för mig på vances forum. Trådrubriken blir mager när jag uppdaterar efter att ha läst en tråd. Fast så var det inte nyss.Jag testade igen nu på morgonen och märkte att tråde måste vara öppnad en stund för att den ska bli tunn när man klickar på Bakåt. När jag öppnade tråden och gick tillbaka på en gång var den fortfarade fet.

Jag drar slutsatsen att det både handlar om automatisk uppdatering med visst tidsintervall och någon inställning.

vance
2007-03-25, 19:02
Nu mäsrkte jag här att den blev mager också, det är nog en inställning om hur ofta det uppdateras