handdator

Visa fullständig version : Väder i maj


nanne84
2007-03-19, 20:59
Har skrivit tidigare om att vi ska åka till Platanias i maj (egentligen i början/mitten) men nu börjar vi få kalla fötter.... hur är vädret då? Blir det stor skillnad om man åker i slutet av maj istället? Vill ju kunna bada och vår dotter kommer ju vilja vara vattnet längre perioder och då känns det som att början av maj är för kallt. De aktuella datumena är 10-17 eller 24-31. Snälla hjälp mig......:( vill ju att det ska vara varmt

Lissi
2007-03-19, 22:08
Jag har bara varit en gång på Kreta i slutet av maj och då var det helt klart badbart....fast vi hade skiftande väder med ömsom sol ömsom lite mulet. Vi bodde då i Agia Marina...Maj kan ju vara väldigt skiftande så det är väl alltid en chansning den tiden och särskilt de senaste åren då vädret ju varit konstigt..Men Kreta är undrbart på våren/försommaren oavsett väder!
Förra året var vi i början på april och hade både soliga och regniga och stormiga dagar, men badade gjorde vi ändå!
Lissi

reslust
2007-03-19, 22:53
Har inte varit på Kreta i maj, men dock på andra öar. Vi badade, men havet var inte direkt varmt. Men Grekland i maj är härligt på så många sätt. Se till att ha pool kanske?

Marianne
2007-03-19, 22:54
Vi var på Kreta 20/4-4/5 för några år sedan och badade i 20-21 gradigt vatten. Badade både i Makrigialos, Agia Galini, Matala, Paleochora och Elafonissi - allt på södra kusten.

Stina
2007-03-19, 23:19
Vi var på Kreta i början till mitten av juni för två år sedan, och jag tyckte det var ganska kallt i vattnet överlag.
Allra kallast var Elafonissi och Prevelli. Prevelli var iskallt:eek: , jag hade tänkt snorkla men det var för kallt.
Vattnet var ju badbart men jag vill kunna vara i länge utan att jag börjar frysa.
Jag är kanske lite kinkig när det gäller badtemperaturer, men jag föredrar runt 25 grader:) .
Vädret är ju svårt att sia om, men när vi var där i juni så var det ganska kyligt på kvällarna.
Soligt på dagarna men sedan kom det alltid en massa vresiga mörka moln samtidigt som det blåste upp. Inte så kul när det är för kallt för att sitta ute på kvällarna.
Men! Vädret är ju som det är så det kan säkert vara jättefint också:) .

Mvh. Stinabye_bye

Sofie77
2007-04-03, 08:02
Hej! Jag och sambon åkte den 19 maj förra året till Agi Apostoli och vi hade superfint väder hela veckan, vi badade varje dag i alldeles ljummet vatten. Vi hade det superbra! Kompisar till oss var där veckan innan, de hade oxå bra väder och kunde bada men de hade nån dag molnigt. Jag skulle nog välja det senare alternativet, då kan ni få det riktigt fint! Hoppas ni får det bra. Läs gärna mitt resebrev från 2006 av Sofie & Thomas.

Athanasia
2007-04-03, 08:20
Har åkt till Kreta många gånger i slutet av maj,vattentemperaturen brukar ligga på ca.22-23,och ökar gradvis under våra 2 veckors perioder.

UlfWiman
2007-04-03, 09:51
Just nu är vattentempen inte mer än drygt 16 grader. Mätte igår och jag vill inte bada, men vi har ett turistlass här med tokiga norrmän och de bada. Vädret i maj kan ju vara si och så, men den som lever får se. Efter denna konstiga vinter vet man inte nåt.

Uffe

nanne84
2007-04-03, 10:41
Haha ja efter denna vinter skulle det kunna snöa i maj likaväl som det skulle kunna vara tropiska nätter varje natt :D , som sagt den som lever får se. Nu koncentrerar jag mig på att hitta en restresa lite billigare då det skulle kosta 14000 för min lilla familj att bo på Jasmine i en vecka, så en restis till Platanias från GBG håller jag utkik efter. (finns många fina fynd men de avgår från STHL):(

UlfWiman
2007-04-03, 12:25
Hej Nanne för det är väl så du heter.
Alla verkar tro att Stockholm är den enda orten i Sverige. Jag har upplevt samma fenomen i Norrbotten närmare bestämt Piteå. Trodde inte det var lika för Göteborg. Det kanske är likadant i Malmö, men de har ju Köpenhamn tvärs över sundet.

Uffe

nanne84
2007-04-04, 10:26
Flest är det ju från STHL, näst mest från GBG men det är ändå stor skillnad, tråkigt. Sedan kan jag tänka mig hur svårt det måste vara att hitta bra erbjudande i norrbotten. Jag hade ju hittat bra priser men då jag känner att jag absolut vill ha pool så har många bra priser trillat bort bara pga. det.

Kikh
2007-04-04, 10:36
Hej Nanne,

Kika en gång till, pool kan man allt som oftast använda på grannhotellet. Jag vet ingen hotellägare som nekar gäster om de bara tar något att äta eller dricka i poolbaren.
Jag kom ner till Agia Marina/Platanias i mitten av maj i fjol och folk badade som besatta i havet, värmen var det heller inget fel på även om det är svalare på kvällarna.

Lycka till//Kickie