handdator

Visa fullständig version : Lugn, romantisk semester?


Amatory
2007-03-19, 17:32
Hej

Behöver lite tips.. Jag oh min fästman ska åka på vår första semester tillsammans i augisti. Är ute efter lugn och ro.. strosa runt hand i hand och njuta av kultur, antika byggnader och liknande, men vi vill även ha chans till bad men inte på någon överbefolkad strand utan lite mindre vik eller någonting liknande..Ang_elx Har aldrig varit i grekland men hört mycket bra om det.. Har funderat på agistri eller egina men vet inte alls om jag tänkt rätt.. :o

någon som har något bra råd eller tips?

Mvh Anna

øyvind
2007-03-19, 17:59
kea,kyhnos,serifos,sifnos alle øyer med lite utenlanske turister...

PO
2007-03-19, 20:23
Byt om möjligt ut Augusti mot September om Ni vill ha lugn och ro.

//PO

Amatory
2007-03-20, 12:55
Hej

Jo vi har tittat över våra möjligheter och det verkar som om vi åker i mitten av september istället. Behöver man boka hotell och båtresor innan man kommer ner då eller borde det finnas rum lediga i september?

Sen tänkte jag fråga lite om hur mycket man bör räkna med att hotell, mat och resorna kostar per dag för två personer.. Kan det ligga runt 100 euro eller har jag tagit i för mycket eller för lite?

Sen ni som åkt tidigare.. Ska man beställa flyg i förväg eller blir det billigare att vänta in i det sista? har nu hittat biljetter då det skulle kosta 3216 kr t o r för två personer. Vet inte om det är lagom eftersom jag aldrig flygit till grekland förut..

Oj då det blidde visst mååånga frågor.. Ang_elx
Mvh Anna

vance
2007-03-20, 16:35
3216 för båda två? Jag tycker att det låter väldigt billigt, har iofs aldrig åkt förut men det är mycket billigare än vad jag sett nu.

Kalimera
2007-03-20, 17:13
Behöver man boka hotell och båtresor innan man kommer ner då eller borde det finnas rum lediga i september?Det behöver ni inte. Kan vara vissa svårigheter om ni åker till mindre öar i början av september. Annars inte.

Kan det ligga runt 100 euro eller har jag tagit i för mycket eller för lite?Runt 1000 SEK brukar många klara sig med.

har nu hittat biljetter då det skulle kosta 3216 kr t o r för två personer. Det var ett bra pris. Slå till!

Amatory
2007-03-21, 10:16
Hej

Det jobbiga är ju att det ska betalas inom 48 timmar och vi har inte pengar nu.. Får hoppas att man kan hitta billiga biljetter senare också..

Vi ska åka 10 - 16 september.. Kan det vara möjligt då att hitta hotell och båtresor på plats då? Vitänkte åka till Kea.. Den ön verkade perfekt för oss.

Mvh Anna

Stina
2007-03-21, 15:17
Hej!

Kea är ett bra val!

En lugn och vacker ö med ytterst få utländska turister.
Hamnstaden är inte den vackraste och det kan hända att man känner:"Vad grått, kargt och trist det ser ut".
MEN! Ge Kea en chans! Kea har så mycket vackert att erbjuda, hon är bara lite hemlig;)

Vi besökte Kea september -05 och vi bodde då i Otzias.
Otzias är en liten pärla med jättefin strand och två tavernor.
Det finns dock ingen matbutik, närmsta finns i Vourkari(20 min. promenad enkel väg)
Det är väldigt mycket enklare att upptäcka Kea om man hyr en bil, det gjorde vi.
Fast man får inte glömma att det finns väldigt fina vandringsleder på ön.

Från Otzias kan man åka upp i bergen till ett vackert beläget kloster(som jag just nu glömt namnet på)
Högt upp i bergen med milsvid havsutsikt ligger denna rofyllda plats.
Omgivningarna ser ut som på Amorgos.

Om man sedan åker åt andra hållet passerar man den mysiga lilla hamnen i Vourkari, där finns en hel del tavernor och supermarket(som sagt).
Sedan kan man åka upp mot Iolida, Chora, som är helt oemotståndlig!
Innan man når fram passerar man en liten butik som säljer produkter från Kea. Vi köpte underbar honung och likör samt godsaker.

Det finns som sagt massor att se och naturen är så varierad och så vacker!
Vägen från Chora till Pises är väldigt fin, den bör man inte missa.
Pises är en liten vackert belägen ort med fin strand.

Som sagt, det finns mycket!

Att tänka på när det gäller Kea:

Keas invånare är inte så vana vid turister vilket gör att de ibland kan uppfattas som lite nonchalanta.

Engelska talas inte så bra.

Det finns inga rumsuthyrare när man kommer av båten, så det är bra om man bokat boende innan.

På Kea blir man inte särbehandlad för att man är turist, utan här ses man som vilken människa som helst(Skönt tyckte vi, men servicen blir ju därefter:rolleyes: )

Nu till era frågor!
Båtar går det flera gånger per dag från Lavrio, ni behöver inte boka!
Man tar sig enkelt till Lavrio från flygplatsen i Athen med buss.
Ett alternativ kan vara att hyra bil på flygplatsen och köra själv till Lavrio och sedan ta med sig bilen till Kea.

När det gäller boende så är det bäst att boka i förväg.
Kolla på nätet.
Jag rekommenderar gärna Cavo Perlevos hotel i Otzias.
Vi bodde där och det var fint med endast några steg till den fina stranden.
Ägarna var trevliga, men kunde ytterst lite engelska.

Cavo Perlevos har en hemsida faktiskt och deras telefonnummer är:+30-22880-211 20 eller -211 40
mail: reception@cavoperlevoskeahotel.

Det finns flera andra uthyrare i Otzias, men jag vet inte om det går att hitta dem på nätet.

Hoppas ni fått svar på era frågor, annars frågar ni igen:)

Mvh. Stinabye_bye

Amatory
2007-03-21, 23:11
Hej

Tack för ditt otroliga svar.. Men självklart blir det ju fler frågor ju mer man får veta.. konstigt nog..

hur gjorde ni med bil? Hyrde ni den i aten eller på kea?

Hur mycket ungefär gick hotellet på? Kollade på det du rekommenderade och det såg riktigt mysigt ut..

Finns menyer och sådant på engelska? Tänkte i och med att du sa att det var dåligt med engelska...

Jo vi känner också att vi vill slippa alla påträngade "jag alskar sverige" och liknande.. vill komma ifrån turistställena.. visst man blir väl heller inte upppassad på samma sätt men det har man väl vant sig vid i Sverige.. =)

Mvh Anna

Amatory
2007-03-22, 22:33
Jag mailade ang bokning av cavo perlevos.. 65 euro per rum och natt ville de tydligen ha.. är inte det rätt dyrt eller är det vad det kostar om man vill ha en lägenhet?

Kalimera
2007-03-23, 16:03
är inte det rätt dyrt eller är det vad det kostar om man vill ha en lägenhet?Kea är inte billigt. När jag var där fick jag förslag på allt mellan 85 och 125 €. Hittade till sist ett bra rum i Korrisia (hamnen) som kostade 50 €. Så dyrt har jag aldrig bott i Grekland, varken före eller efter Kea. Jag gillar också Kea skarpt! Trots priset. :)

Stina
2007-03-26, 22:33
hur gjorde ni med bil? Hyrde ni den i aten eller på kea?

Hur mycket ungefär gick hotellet på? Kollade på det du rekommenderade och det såg riktigt mysigt ut..

Finns menyer och sådant på engelska? Tänkte i och med att du sa att det var dåligt med engelska...

Mvh Anna

Hej!
Vi hyrde bil på Kea, i Korissia.
Senare träffade vi på en tysk dam som semestrat på Kea åtskilliga gånger och hon tipsade oss om att det var bättre att hyra bil på flygplatsen.
När jag återvänder till Kea kommer jag nog att följa tyskans råd, eftersom man då slipper att vara beroende av bussen till och från flyget. Enkelt och bekvämt:)
Kan för övrigt nämna att den tyska damen, en fransyska och två vandrare av okänd härkomst var de enda utländska turisterna som vi såg till under en veckas vistelse på Kea.

Vi bokade vårt boende via en travel agency i Athen, hittade faktiskt bokningsbekräftelsen:
För två personer i september 2005 betalade vi 270 Euro för 6 nätter.Alltså ca 45 euro per natt om jag räknat rätt.
Vi bokade med Fantasy Travel, Xenofontos str. 8 (Syntagma). Tel:+30 210-3310530.
Mail: fantasy@fantasy.gr
Websida finns också.
Vi bokade hemma innan vi reste. Bokningsbyrån hittade jag tips om på Matt Barrets sidor om Kea.

Angående menyer då:
Jag vill minnas att det faktiskt fanns menyer på engelska, nu läser jag ganska bra grekiska men jag tror att det fanns, annars får man gå med ut i köket och peka(funkar alltid:) )

Mvh. Stinabye_bye

Kalimera
2007-03-27, 10:26
Jag vill minnas att det faktiskt fanns menyer på engelska,
Jodå, det fanns menyer på engelska. Åtminstone överallt där jag åt. :)