handdator

Visa fullständig version : Tips om Parga!!


Gabriella
2007-03-19, 15:06
Hej!!

Vi planernar att åka till Parga i sommar (har bara inte bokat änn :D)

Är nu öppen för alla tips om sevärdheter, stränder osv.
Hur är stranden i Parga stad??
Vart ska man bo, i centrum el. vid stranden?? :rolleyes:
Hur är utflykten till Meteora??
Är den värd all tid det tar??

Tacksam för alla svar!! flabb_flab

/Gabriella bye_bye

Hasse
2007-03-19, 18:47
Hej!!

Vi planernar att åka till Parga i sommar
Hur är utflykten till Meteora??
Är den värd all tid det tar??

Tacksam för alla svar!!




Hej !


Det var nästan 8 år sedan jag var i Parga så jag väljer att bara svara om Meteora-utflykten.

Ja, den är värd all tid den tar. Med tanke på den tid det tar att åka dit och sedan tillbaka så antar jag att det fortfarande arrangeras 2-dagarsutflykter dit.

Visst är det många och långa vägar, kurvor, berg och dalar med bussen innan man kommer fram men det går så pass sakta att åka att man inte behöver vara orolig. Det är ju rätt höga berg emellanåt. En del människor kan ju känna lite obehag av att ibland ha flera hundra meter ned i en ravin utanför fönstret.

Jag har svårt att tro att någon inte kan få behållning på något sätt av att ha besökt Meteora. Det är en så pass enorm naturupplevelse och även historiskt att man blir mycket berörd. Det vilar en magi över hela området där det ligger och jämfört med Parga är det en sådan kontrast att ha varit där. Kusten och charmerande Parga jämfört med inlandet och dess bebyggelse, berg och natur som sagt.

Åk dit !



Hasse :cool:

ford prefect
2007-03-20, 08:47
Vi var i Parga på våran bröllopsresa sommar 2002.

Staden i sig är inte så stor och sevärdeheter kan väll inte själva staden skryta med - förutom det gamla venetianska fortet.

Är man intresserad av grekisk mytologi så kan man åka en båtutflykt på floden Styx och besöka dödsriket Hades.

Stränderna:
- vid centrum finns en klapperstensstrand och det är låååångtgrunt, passar bra för småbarnsfamiljer...
- på ömse sidor om Parga (2-3 km) finns fina sandstränder som man lätt promenerar till, eller åker badbåt om man är bekväm.

Övriga utflykter - vi åkte med "badbåten" Marco Polo och vi var MYCKET nöjda, trevlig skeppare och flera härliga badstop.

Parga övrigt - mycket backigt men många bra ställen att äta på (läs tidigare inlägg och resebrev), vi åkte vid slutet av juni och under veckorna var det lugnt i stan men under fredag/lördag var det mera folkliv.

Om ni har möjlighet så åk i slutet av juni (innan "våran" semester börjat) eller i september (augusti är grekernas m. fl. semestertid) om ni vill ha lugn och ro...

//Åke

Kalimera
2007-03-20, 17:03
Hej!!Hur är utflykten till Meteora?? Är den värd all tid det tar?? Ja, absolut! Missa inte den turen för all tsatziki i Grekland!

Eva L
2007-03-20, 20:30
Hyr gärna en bil och åk till Acheron. Att vandra högt ovanför floden är en upplevelse. Plockade nyss fram mina bilder därifrån. Klart värt en utflyktsdag.

Annat trevligt är att ta badbåten till Sarakiniko eller en promenad om ni är hurtiga. Utsikten från den högt belägna tavernan är fantastisk och maten som serverades ger jag med beröm godkänt.

Jag åkte även med Marco Polo till Antipaxos och Paxos öar som jag besökte även för 25 år sedan då som en dagsutflykt från Corfu.

Vandra gärna i olivlundarna ovanför Parga. Stämningen är nästan trolsk och lugnet innfinner sig lätt.

Vill ni besöka en riktigt genuin ouzeria är Meetings det ni söker. Den ligger centralt i Parga ca 50 m från hamnpromenaden.

Eva (som senast besökte Parga juni 2005)

M&M
2007-04-09, 22:24
Hejsan!
Vi var i Parga 2001, och vi kommer ihåg nästan varje sekund av den resan! Vi var också med båten Marco Polo på ö-kryssning, och speciellt Paxos var en fin ö. Annat som vi rekommenderar är en utfärd till Styxfloden. Vi hade läst att man inte ska ta med kameran på flodvandringen ifall man snubblar, men det ångrar vi idag! Ta med kameran, ha den i plastpåse och ta fram när ni häpnar över hur vackert det är i ravinen!
Vi bodde i ett litet hotel ganska långt från stranden, men Parga är så litet att det inte spelade någon roll. Alla stränderna bör besökas, och speciellt Lichnos-beach har en fantastisk promenadväg även om den är ett par kilometer. Sen kan man ta båttaxi tillbaka! En annan utfärd på promenadavstånd är till byn Antousa, eller så kan man göra som vi - ta taxi upp till borgen och promenera ner.
Vi åker till Korfu i maj så då ska vi åka med lokala bussar till Meteora. Vi beräknar att sova 2 nätter där i närheten.
Ha en trevlig resa! bye_bye

Themis från Finland
2007-04-22, 21:28
Hej!

Många intressanta utflykter har redan nämnats här. Därtill kan man besöka Albanien, vilket är helt annorlunda än Grekland. Turismen är nytt i Albaninen, och infrastrukturen är fortfarande bristfällig. På utflykten besökte vi Butrint, och hade lunch i Saranda. Där hade vi också lite tid att gå omkring, eller simma.

En intressant destination är också droppstensgrottan Perama, som ligger nära Ioannina. Man kan besöka den men en dagstur till Ioannina, eller köra dit själv. Grottan är ganska stor, det tar 45 min med guid att gå genom den ca 1 km långa rutten. Man går djupt under jorden... :eek: Vi var även lite rädda för... ja, jag vet inte vad!

Dessutom rekommenderar också jag Meteora, Acheron och Paxos/Antipaxos; varför inte Korfu också!

Ha en trevlig semester! bye_bye

bon
2007-04-24, 13:08
Vi var också med båten Marco Polo på ö-kryssning

Är jag den enda i hela världen som aldrig skulle drömma om att åka med "Marco Polo" till Paxos. :confused: :confused:

Någon gång måste det hända en olycka med denna till synes överbelastade (krängiga) båt.

birgitta

Eva L
2007-04-24, 13:37
Båten var inte allas överlastad när jag åkte med den och det var en mycket trevlig utflykt. Med min lilla begränsade erfarenhet tyckte jag att båten låg bra i havet och den verkade välskött. Har åkt med båtar som gett ett betydligt sämre intryck. Alla hade vi ordentligt med sittplats och det var rent och snyggt ombord.

Eva

Kalimera
2007-04-24, 15:55
Båten såg ut så här när vi gjorde utflykten till Paxos. Såg ut att må bra och var inte alls överfull. Vi valde dock att åka med en annan båt - Ionian Star - eftersom den kan gå in Blå Grottan, vilket inte Marco Polo kan.

http://www.bloggamera.se/bilder/forum/18.jpg

anni
2007-04-30, 12:46
Hej Gabriella

Jag var i Parga i sept. förra året, en vecka med sällskap och en utan.
September är en bra månad i hela Grekland.

Jag bodde i backen högst upp på Stora Gatan (?), men det tog bara 5 min. att gå till hamnpromenaden, det är en liten stad. Jag var inte så förtjust i bystranden, tyckte det var för trångt där. Men simturerna ut mot den lilla ön är härliga.
Jag föredrog att vandra (bra motion) över till den stora Valtosstranden där det var gott om plats och vattnet underbart. Några gånger vandrade jag söderut genom olivlunden ca 2 kilometer, som är underbart vacker, till Lichnosstranden en lite mindre strand som var finast av de närliggande stränderna. Båt tillbaka är lite skönt. Killen med snabbåten körde som en vilde!

Vi tog det lilla hjulförsedda tåget upp till fästningen, vilket kan kännas fånigt, men det uppvägdes av den FANTASTISKA utsikten.

Jag tyckte Meteora var otroligt fascinerande. Helt annorlunda än allt jag sett. Jag mötte ett amerikanskt par som rest massor och sett det mesta (Grand Canyon, Niagara bl.a.) men detta gick utanpå allt annat enligt dom.
Lite läskigt är de med höjderna (jag är höjdrädd) men det var värt det flera gånger om. Det var en fin tvådagarstur och man fick se mycket annat också. Guiden Helena, tror jag hon hette, och chauffören var såå bra. Beställde genom Ving.
Missa det inte!!

Även Paxos och Antipaxos är värda en tur. Promenera gärna lite utanför turistgatorna på Paxos. Jag åkte med Ionnian Star som var alldeles utmärkt, lagom med folk vid den tiden.

Den godaste maten åt vi i en liten gränd ca 50 m upp från hamnpromenaden i Parga. Janne på Kalimera rekommenderade den, men jag kommer inte ihåg vad den hette. Kanske "Ouzeria". Öppnar 18.00.

Flera gånger när jag var ensam promenerade jag upp till caféet uppe vid den lilla borgen mellan staden och Valtos. Jättehärligt att sitta och filosofera över en latte eller cappuccino och det fanns alltid någon att prata med. Underbar utsikt övr hamninloppet, och de stora tallarna i sluttningen doftar fantastiskt.
Vädret var för det mesta sol, men andra veckan när jag var själv rullade det in en jättestorm så alla båtarna fick evakueras, kafféerna slog igen och hela hamnpromenade svämmades över. Det hela var över på en dag och sedan hade strandkillarna ett jättejobb att kratta stränderna.

Jag svara gärna på fler frågor om Parga.
Nästa gång är jag sugen på Peleponnesos!

Anni

bon
2007-04-30, 15:07
Killen med snabbåten körde som en vilde!

men andra veckan när jag var själv rullade det in en jättestorm så alla båtarna fick evakueras, kafféerna slog igen och hela hamnpromenade svämmades över.

Vilde - han gillar att skoja, men brukar inte skrämma passagerarna.;)

Oväder - vad häftigt har bara sett det på bild, det värsta jag har sett har bara varit småvågor som brytit över muren lite.

Fin berättelse du skrev om Parga, jag tycker det stämmer bra hur det är där. Men tåget till fortet tycker jag absolut att man ska ta åtminstone en gång, det var trevligt att få åka tryggt i lugn och ro och lagom med tid på fortet.

birgitta

pysen
2007-05-28, 18:42
Vi är lite Anti mot Paxos.
Turen var väl ingen jättehöjdare.
Och Parga kanske inte något av de mest "grekiska" platserna.
Det finns många mycket bättre!!