handdator

Visa fullständig version : Georgiopolis?


camilla I
2007-03-18, 13:57
Hej

någon som besökt denna lilla by, är intresserad av att besöka den under min vistelse i rethymnon, någon som kan berätta lite om byn. Är den genuin, finns det något torg genuina restauranger, vackra hus osv...?

camilla

Mia62
2007-03-19, 23:34
Hej Camilla!
Georgioupolis är en riktig pärla! Var där i juni 2006 och har precis bokat en resa dit igen men nu i september. En genuin, levande kretensisk vardag med underbara bad mitt i byn. En strand på 10 km och en underbar liten bukt som kallas Yalos beach. Människorna där är genuint trevliga, inte trevliga för sin "buissness" utan "på riktigt". Där finns ett bra poolområde för allmänheten, många underbara tavernor och en del mysiga små butiker. Inga inkastare och väldigt lite krimskrams. Som sagt en riktig pärla som jag verkligen kan rekomendera. Jag har varit drygt 20 ggr i Grekland men inte trivts såhär bra nån annan stans. Mia

martinifk
2007-03-19, 23:49
Har själv ingen erfarenhet av byn men en fd lärare har varit där 2 eller 3 gånger de senaste åren och stortrivs där och tycker att det är grnuint och mysiga tavernor:)

Bra val av boende förresten:rolleyes:


Trevlig resa!

xenos
2007-03-20, 06:28
Hej, någon som besökt denna lilla by, är intresserad av att besöka den under min vistelse i rethymnon, någon som kan berätta lite om byn. Är den genuin, finns det något torg genuina restauranger, vackra hus osv...? camilla

Georgioupolis är alls inte en mysig liten by med vackra hus. Är "genuint" och "vackra hus" dina ledstjärnor besök i stället Chania. De vackra husen finns i Rethymnon och Chania, defenitivt inte i G.
Georgioupolis styrka är dess natur; stränderna och floddeltat.
Georgioupolis tar högst ett par timmar att se. En tripp till Chania, ca 55 minuter med buss, ger så mycket mer och du måste återvända.
Välj inte fel nu!

Lefteris

martinifk
2007-03-20, 14:06
Ord och inga visor;)
Håller med Erik, Chania är ett mycket bättre alternativ :)

Ivi
2007-03-20, 18:26
Camilla! I fall du menar en by med trånga härliga gränder att gå vilse i med flera hundra år gamla hus med spännande portar (som det är i Chanias och Rethymnons gamla delar t.ex.) så kommer du inte att hitta det i Georgioupoli. I en av mina guideböcker över Kreta beskrivs G. som ett ugnt och modernt samhälle med kretensiska mått mätt (ca 100 år gammalt). Siterar vidare ur boken:
"G.har nyligen förvandlats till semesterort, och sandstranden kantas av hotell. Stadens centrum är torget, där stora eukalyptusträd och plataner skänker skugga."
Så torget hittar du även där! :) Dock tycker jag personligen att detta torg inte är ett torg där lokalt folkliv går att titta på utan att det känns mer som en trafikdelare, om du förstår vad jag menar... Vi har besökt G. flera gånger för lunch (helt OK tavernor finns), fika och bad, men eftersom vi tycker så mycket mer om Chania/Rethymnon/Sitia så har vi aldrig bott i G.

Ivi

Mia62
2007-03-20, 21:59
Smaken är som baken! Men jag kan inte för allt i världen förstå hur nån föredrar chania eller dess förorter gentemot en mysig liten by. Den må vara ung och torgen må vara " mer som en trafikdelare" men byn är underbar. Chania anser jag vara alldeles för turistisk, otrevliga inkastare i hamnen som slänger grekiska komentarer efter gäster som inte vill äta på deras place, miljaders,miljoners krimskramsbutiker i långa rader och en fruktansvärd trafik. Visst det finns många vackra gränder i gamla stan det finns det. Men när jag har fotograferat dem åker jag med största nöje tillbaka til georgioupolis. Mia

emy
2007-03-21, 07:43
oj oj alla tycker olika som tur är.Har varit i Geo.många gr.och vi stortrivs.har även varit till Chania och Rhetymnon. bra där oxå.MEN geo.är mindre lungnare och definitivt billigare.Många restauranger och en lång fin strand med ett fint poolområde.Bra ställe för barnfamiljer iaf.och vill man kan man ta dagsturer till Chania och Rhetymnon.
/emy

xenos
2007-03-21, 11:28
Mia62;80341]Smaken är som baken! Men jag kan inte för allt i världen förstå hur nån föredrar chania eller dess förorter gentemot en mysig liten by.

Någon gång skulle det vara roligt att få en förklaring till ett diffust ord som "mysigt". Jag tror jag haft det rasande "mysigt" i Chania. Men man måste veta vart man sätter sig; lära känna staden alltså...




Chania anser jag vara alldeles för turistisk, otrevliga inkastare i hamnen som slänger grekiska komentarer efter gäster som inte vill äta på deras place, miljaders,miljoners krimskramsbutiker i långa rader och en fruktansvärd trafik. Visst det finns många vackra gränder i gamla stan det finns det.

Chania kallas på Kreta för "Kretas diamant". Det är en av världens äldsta bebodda städer, från ca 8000 f.kr. Den har varit utsatt för 8-9 olika främmande makter som alla satt sina ljuvliga och grymma spår. Chanias alla turister kommer hit därför att de vet en del om detta. Under ytan, turistfällorna alltså, är det en oerhört genuin och mysig stad.Per capita är det fler turister i G. än i Chania. Hur gammal var byn Georgioupolis? 100 år?
Jag gillar verkligen att besöka G. pga av en unik natur och shyssta stränder.
Egentligen är det fel att, som jag, jämföra äpplen och apelsier.

Lefteris

Mia62
2007-03-22, 16:16
Hjälp vilket ramaskrik för att man säger vad man tycker. Måste tillägga att jag älskar Kreta och Grekland och har varit ca 25 ggr i landet men om vissa ställen tycker man och om vissa tycker man inte. Och det är väl inte fel att jaämföra apelsiner och äpplen tänk vilken god fruktsallad det blir. Mia62

Ivi
2007-03-22, 16:58
Måste nog förtydliga mig här...Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har vi besökt Georgioupoli flera gånger (dagsbesök), och vi har verkligen inte vantrivts där på något sätt. Men min tolkning av Camillas fråga resulterade i det svaret jag skrev, helt subjektivt så klart! :) Det är knepigt med orden "mysigt" och "genuint" förstås...Kanske kan Camilla hjälpa oss med vad hon menar med det ;)

Ivi

JohnS
2007-03-22, 17:28
Jeg har også hatt trivelige dager i Georgopoli, men særlig spennende er byen ikke. Det eldste bakeri på Kreta (som også ser slik ut) er jo en slags attraksjon, selv om de lokalkjente ler og betrakter bakeriet som en ren turistfelle.

Men jeg tror den beskrivelsen vi fikk av Chania som turistghetto må være basert på vandring i et meget begrenset område. Gidder man gå noen hundre meter inn i byen, finner man en helt annen verden, hvor det ekte greske livet går sin gang uten en butikk med krimskrams i sikte, bortsett fra det ekte krimskramset som grekerne er så glad i.

Gå en tur i bydelen Splanzia, ta en ouzo blant grekere som spiller tavli på Platia 1821. Gå innover forbi stadion og byparken, hvor man finner en liten perle av en restaurant å spise lunch på. Jeg har nesten bare sett grekere der, som ser på gullfiskene og skilpaddene sammen med oss, og inntil nylig var menyen kun på gresk. Hver gang vi var innom, unnskyldte de seg med at den engelske ikke var kommet fra trykkeriet. Gå videre innover til Platia Elefterios Venizelous, hvor de små grillrestaurantene har lammehodene hengende på spidd over grillen, hvor man får skikkelig kokoretsi, og hvor turistene er nesten fraværende fordi de går i kø langs havnen og klager på prisene og alle turistene.

Chania har lenge vært min favorittby i Hellas, selv om den nå begyner å få konkurranse av et par andre. Men Georgopoli er også et fint sted å tilbringe en dag. når det gjelder strand, kan ikke Nea Chora i Chania konkurrere med G. Hver av byene til sitt bruk!

xenos
2007-03-22, 18:49
[QUOTE=Mia62;Och det är väl inte fel att jaämföra apelsiner och äpplen tänk vilken god fruktsallad det blir. Mia62[/QUOTE]


Jodå, äpplen och apelsiner äro båda mysiga.
Men jag väljer inte äpplen om jag vill ha apelsiner.

Lefteris
ramaskrikaren

camilla I
2007-03-23, 17:12
Hej allesammans!

Tack för era svar, roligt att se att diskussionen kommit igång riktigt ordentligt. Det är bra, då får man höra flera versioner av samma sak, det är alltid bra. Efter det jag hört har jag bestämt mig, jag kommer att åka en liten tur till G-polis. En dagsutflykt till Chania är redan bokat, men det kommer även att bli en tur till G-polis. Jag gillar både apelsiner och äpplen, så fruktsallad blir nog det bästa för att få en lyckad semester flabb_flab.

Förresten mia62, har du några fler tips om g-polis så tar jag gärna emot dem.

Hälsningar

Camilla m Sambo

Joppan
2007-03-25, 10:29
Hej Camilla !

Jag blir liiite så där när man inte tycker att G-polis är MYSIGT:eek:
MYSIGARE by har jag aldrig varit i kan jag säga, jag harit i G-polis
många gånger och vi har stortrivts, och kommer åka dit igen klapp_klap

Jag kan förklara vad jag menar med mysigt:
Lugnt, inte så stort, lite trafik, trevliga människor, fina tavernor
fint belägna, hur det helt enkelt ser ut på stället !

Har bott inne i Rethymnon några ggr åxå men..... det är klart, utbudet
för shopping och restauranger är ju ännu större där naturligtvis!!
Allt beror ju på vad man vill ha.

Vill man har lugnt, vara den grekiska vardagen nära, lååång strand,
många fina tavernor, lite lägre priser, jättetrevilga människor i byn
osv DÅ HAR DU VALT HELT RÄTT!!!!!

Städerna kan man besöka ändå för det är inte så långt bort, när man är
inne i stan en kväll vill man bara hem till byn. Nu kanske man låter som
en tråkmåns men nattlivet söker vi inte när vi åker till Grekland.

Jag kan säga att du kommer inte bli besviken.

//mvh Joppan

JohnS
2007-03-25, 13:33
Jeg tror det kan være nokså individuelt hvilke byer man synes er "mysiga". Selv har jeg også enkelte byer jeg trives i, selv om jeg ikke kan forklare hvorfor, og selv om mange vil definere dem som typiske turistfeller.

Dette gjelder f.ex. Agia Galini på Kreta, og Tolon i Argolis. Jeg kan ikke gi noen som helst forklaring på at jeg liker disse byene bedre enn et par dusin andre og tilsvarende byer. Men det spiller egentlig ingen rolle, det viktigste er å følge hjertet, og finne stedet man trives selv, uten å bli for mye påvirket av hva andre mener man burde like.:) :) :)