handdator

Visa fullständig version : Bästa RAKI på Kreta


Argyris
2007-03-18, 08:52
Hej,

vi blir ju alla "drabbade" av denna dryck när man är i Grekland & Kreta.
Jag har under årets lopp varit med om många varianter av denna dryck, en del gånger har tånageln vikit uppåt, en del gånger har jag beställt mera...

MIN bästa raki har jag druckit i en liten taverna i Afrata.

/Nico

Arne
2007-03-18, 09:11
Bästa Raki????

Smakar denna brygd någonsin gott?? Den raki jag tänker på är den lilla flaskan med propp som oftast dyker upp i samband med att notan betalas
på de kretensiska tavernorna i turistområdena... En rysansvärd sörja med omisskännlig doft av flygfotogen och där finkeloljan ligga i slingor...

Arne

Wardakis
2007-03-18, 09:57
På Leventis i Pano Stalos, direkt ur frysen i dom små blå flaskorna. Tillverkad utanför "min" lägenhet!
Gunilla

Kikh
2007-03-18, 10:18
På Leventis i Pano Stalos, direkt ur frysen i dom små blå flaskorna...Gunilla


Jag kan inte annat än instämma med Gunilla. Smaken på Leventis raki drar åt honung och aningen citron. Isande kall glider den ner och värmer upp mage och kropp. Att den dessutom serveras med Loukoumades och vaniljglass gör inte saken sämre :rolleyes: Här kommer en bild på anrättningen...

Kickie

http://i163.photobucket.com/albums/t318/kickies/LoukoumadesmeRaki.jpg

Argyris
2007-03-18, 10:34
Jag var hemma hos en kille som sköter min trädgård, det var i torsdags på kreta.
Hans raki var 100% bäst, han berättar att många tavernor blandar i ren sprit och socker i Raki.
Han säger att av samma mängd råvaror få an ut 2 l raki, en taverna 40l....

/Nico

go-north
2007-03-25, 13:34
Hejsan. Jaaha, den RAKI vi får med oss hem brukar vi först och främst använda till fönstertvätt. Dricka går den ju nu inte. Den är värre än Italienarnas GRAPPA, som ju i sig redan är ganska utsökt hemskt.
Varför tvinga på sig sånt "s..t" efter en god middag? Hallå?
En kaffe med fin Konjak ok, men inte engång hembränt med massor av finkel och annat suspekt, NEJ!
HaDe.
(ps Arne skriver bra, jag har samma åsikt på mitt sätt uttryckt.)

aake
2007-03-25, 16:23
Hej!
Visst finns det olika åsikter om denna ädla dryck som kallas Raki,:p men det tycks att de flesta är negativa till den. Jag hittade den i mitt tycke den bästa i en liten butik på en gata ovanför där "Palmegubben" har sin butik. Ägaren där tillverkar sin egen Raki och den är mycket,mycket billigare än den som säljs i butikerna efter strandpromenaden.klapp_klap Om jag vill ha en nubbe till maten så tar jag oföränderligt Raki. Den Raki som jag hade med mig sen förra resan till Kreta är nu tyvärr slut, men det är bara 62 dagar kvar innan vi för 25:e gången gästar Kreta och Reth. Förresten anser de gamla kretensarna att Raki botar och lindrar de flesta sjukdomar, men man ska bara ta två små glas. Hoppas vi ses med Kalimeratröja på över ett glas Raki.

Aake.

Wardakis
2007-03-25, 17:56
Mamma Eutixia på Leventis använder raki utvärtes också. Hon applicerar den på halsen när hon har ont där eller när hon är hes! Synd på så goda droppar tycker jag!
Gunilla

inkfish
2007-03-25, 18:15
Hon applicerar den på halsen

Intressant parfym:D

Kikh
2007-03-25, 19:33
Jag använder ofta Raki utvärtes till moskitbett, och invärtes mot hosta både på mig och andra. Vissa varianter på drycken lämpar sig heller inte för annat än utvärtes bruk. Grekerna säger att moskiter inte gillar hudens och blodets doft om man druckit Raki (tveksam till det, men det slutar klia ett tag om man baddar betten) och att man slipper magproblem.

Första gången mina barn bjöds på Raki på restaurang gapade de stort och sa "Mamma, det smakar som den där hostmedicinen du har hemma!"...Ang_elx Man tager vad man haver.

Kickie,
som vet var hon INTE ska tacka ja till ett glas

lars
2007-03-26, 18:29
Jo men visst ä raki en gudadryck, den kommer ju från Kreta. Det finns raki från Turkiet men ack så fjärran från den man får och upplever på gudarnas ö.
Smaken och styrkan kan naturligtvis variera från den ena byn till den andra. Visst kan man få det som smakar "rävgift" men det är ju trots allt farmako.
Att köra omkring på Kreta i november - december är häftigt delvis beroende på rakin.
I nästan varje by med självaktning finns ett "bränneri" som är ganska enkelt att hitta. Antingen känner man på lukten att "nånting" är på gång eller så röjer en konstgjord bäck genom byn att här pågår tillverkning av raki.
För några år sedan stannade vi till i byn Zourva strax söder om Chania pga
av rinnande vatten längs vägen och en välbekant doft av raki.
Vägen var dessutom nästan spärrad av alla blåa tunnor innehållande jästa rester från vindruvor.
Naturligtvis inbjöds vi av byns rakimästare att smaka på hans brygd. Superb smak, klar, ren och precis lagom stark. Han hade sina knep, men de förblir en hemlighet då jag lovade att inte avslöja dem.
Runt ett fyrkantigt bord satt 8-10 personer och drack raki och berättade historier .
Efter en halvtimme kom mat på bordet, vrasto, patates, bröd naturligvis och alla lät sig väl smaka. Vad som dracks till? Ja jo just det; raki.
Mörkret föll och gemytet fortsatte till långt fram på småtimmarna.
När vi lämnade fick vi en stor flaska raki att användas vid behov.

Det finns olika typer av raki, beroende på vad de är gjorda på. Jag skall inte gå in djupare på detta men kan ändå höja ett varningens finger för raki som är gjord på fikon. Den är fantastisk god men fikon har ju en viss effekt på magen, som kanske inte alltid uppskattas. Denna effekt finns även när fikon i "flytande" form intages så drick inte för många glas.

I vissa byar på Kreta smaksättes rakin med de blå bären från en buske som kallas mirta eller merta (namnet varierar lite från ort till ort). Rakin från en brun härlig färg och smakar alldeles förträffligt.
De va allt.
Aspro pato
lars
Kriti sti kardia mou

pia-marianne
2007-03-26, 21:42
Bästa Raki????

Smakar denna brygd någonsin gott?? Den raki jag tänker på är den lilla flaskan med propp som oftast dyker upp i samband med att notan betalas
på de kretensiska tavernorna i turistområdena... En rysansvärd sörja med omisskännlig doft av flygfotogen och där finkeloljan ligga i slingor...

Arne


Ha,ha,ha,ha.....:D Jag håller med dig till 100%.

mvh pia-marianne

JohnS
2007-03-26, 22:41
Jeg er nok enig med Lars. Når man får god raki, er det en "gudadryck", og det får man oftest hvis man får smake drikken fra private flasker. På tavernaene er kvaliteten ganske blandet. Men god raki kan man få på de merkeligste steder.

Jeg ble kjent med en kar som hjalp familien med drift av et minimarked utenfor Chania, uten å spesifisere nærmere hvor. Etter noen kvelder med lange samtaler i den stille tiden på slutten av kvelden, var han bak melkekartongene i kjøleren og fant fram sin rakiflaske som var produsert av faren i Kissamos, så man behøver ikke å dra ut i de fjerne landsbyene for å smake virkelig god raki.

En av kelnerne på favorittrestauranten Myrovolos (før de byttet kokk) i Chania, pleide trekke meg med ut på kjøkkenet for å skåle i raki, og det var så absolutt ikke fra den flaska de serverer fra når man får regningen. Han hadde ikke lov til å drikke med gjestene inne i restauranten.

Men raki, eller tsikoudia, hører så absolutt Kreta til, og smaker best der og da. Og jeg tror den krever en tilvenning før man virkelig setter pris på den.

Hvis du leser dette, lars, har du noe tips om hva man gjør når man møter folk som vil spandere raki, når man er på tur med bil? Man møter bare hoderisting og avvergende vifting med armene hvis man skylder på at man kjører. Som Niko på Hotel Ilingas sier: Man greier ikke å kjøre rett fram etter å ha drukket raki, men veiene på Kreta er jo så svingete at man alltid burde drikke akkurat passe mye til at det faller helt naturlig å følge dem.

Stina
2007-03-26, 23:05
Raki kan vara gott faktiskt!
Har köpt med mig en fantastiskt god variant som heter Rakomelo:p !
Det är raki med honung och det är så gott_B-anana , jag tror jag tar en liten skvätt nu;) (har långledigt:) )

//Stinabye_bye

lars
2007-03-27, 17:51
"Hvis du leser dette, lars, har du noe tips om hva man gjør når man møter folk som vil spandere raki, når man er på tur med bil? Man møter bare hoderisting og avvergende vifting med armene hvis man skylder på at man kjører. Som Niko på Hotel Ilingas sier: Man greier ikke å kjøre rett fram etter å ha drukket raki, men veiene på Kreta er jo så svingete at man alltid burde drikke akkurat passe mye til at det faller helt naturlig å følge dem."

Vännen Niko har naturligtvis rätt, det gäller att dricka rätt mängd, vilket då helt beror på vilken väg man skall köra. Ju krokigare ju mer raki??
Det är klart att man skall vara försiktig och inte dricka när man kör bil, men rakin är ju inte så stark (18-22 %) så ett ? glas är nog ok.
Polisen har ju blivit mer på alerten vad gäller alkohol och hastigheter efter påtryckningar från EU, men greker och bestämmelser är inte alltid kontanta med varandra.
Kretensarna själva kan ju klämma i sig en hel del men oftast sker det ute i byarna och uppe i bergen där polisen själv tar sig ett glas då och då.
Jag vet inte hur det är i Norge men här i Sverige finns ju s k brännvinsvägar dvs vägar som man nyttjar då man kanske tagit sig en dram eller två. Småvägar eller skogsvägar som lokalbefolkningen använder vid dylika tillfällen.
Dryckesvanorna i Grekland är dessutom lite annorlunda än våra. Det kan lika gärna vara vin som konsumerats och det är i vissa fall nästan lika starkt.
Kretensarna drar sig ju inte för att blanda sitt vin med Coca-Cola eller Sprite.
Detta går väl tillbaka till de gamla minoernas tid där de blandade 3 delar vatten(ibland saltvatten) med 2 delar vin och smaksatte vinet(?) med timjan. rosmarin, myrten och honung. Jag tror jag föredrar dagens fina tsikoudia framför det minoiska vinet.
lars
Kriti sti kardia mou