handdator

Visa fullständig version : Turistmängder i början på Juli


mkh
2007-03-16, 11:24
I en guidebok jag har kan man läsa så här: "har du minsta anlag för klaustrofobi bör du undvika Skiathos under juli och augusti".

Gäller detta kykladerna också (Vi har inga planer på Santorini och Mykonos)?

Jag har bara varit i Grekland i juni, på olika öar i centala Kykladerna (och på Skiathos). Hur mycket ökar folkmängden? Jag trivs inte när folk ligger som packade sillar på stränder och man kan likna turistgatorna vid myrstackar. Det är inte semester för mig, även om andra trivs som bäst då.

Den enda tid vi kan åka i år är runt 1 - 10 juli. ( ja, jag vet, biljetterna blir dyra, extra eftersom vi är sent ute, men ibland går det inte att göra så mycket åt det hela)

Vilka öar är det värst/bäst på? Jag inser att normalt lugna öar är lugnare i högsäsong också, men eftersom vi bara har 1 1/2 vecka på oss vill vi inte ägna oss åt för mycket båtåkande heller...

/Marianne

Bernt Andrè
2007-03-17, 09:54
Hei der. Jeg har vært mange ganger i kykladene både midt i høysesongen og utenon,men uansett hvilken tid på året trekker jeg meg altid vekk fra byene. Ferie er ferie og da er det ro. Siden dere reiser i juli kan jeg jo anbefale Folegandros. En fantastisk øy og ta kontakt med hotel Polikandia ev Kallisti som ligger på 50 - 70 euro pr natt. Reiser dere til Naxos og trekker dere ca 8 - 10 km lengre sør til Plaka kan jeg anbefale dere kyklades hotel som ligger 40 m fra den beste strand på Naxos. Her er det utrolig rolig og en nydelig utsikt og prisen er 50 euro pr natt.
Ha en fin tur

mkh
2007-03-17, 22:04
Tack för råden - det sämmer verkligen mend mina egna funderingar.

Folegandros är en ö jag funderat på, jag tror den skulle passa oss jättebra, men det känns som om prisnivåerna i västra kykladerna gör att vi spar dessa till något år vi reser i Juni.

Plakastranden bodde vi på förra året och trivdes bra. Men vi är fem som åker och det går att få billigare boenden på annat håll... Så om det inte är för mycket folk i stan tror jag vi bor där och åker buss ut till Plaka på dagarna. Om vi kommer till Naxos, men just nu lutar det åt det hållet.

Är det någon som vet hur "folktäteten" är på Antiparos den här tiden?

/Marianne

laero
2007-03-18, 07:34
Hej !
Det här med prisnivån i västra Kykladerna.
Stämmer det verkligen att det ska vara så fasligt dyrt med rum här i början av juli :confused:
Vi funderar på Folegandros, Sifnos, Serifos i sommar mellan 24/6 - 10/7.
Ni som rest vid denna tid under senare år, vad har ni för erfarenheter av rumspriser mm på dessa öar.
Vår tanke har varit att vi ska klara oss på 25-35 euro per natt.?

Eva L
2007-03-18, 08:10
På Sifnos betalade vi 30 euro för två personer på Pension Irene i Faros i början av september för några år sedan. Enkelt men fräscht och billigare tror jag inte att det kan bli i juli. Någon gäst försökte pruta men hyresvärdinnan var orubblig. Våra vänner som bodde nere vid parkeringen och inte hade samma utsikt betalade bara 25 euro. Kanske lite enklare att hitta billigare boende i Kamares där utbudet är större.

På Folegandros är utbudet också begränsat under högsäsong men jag tror inte att den riktigt börjat tidigt i juli. När vi var där för ganska många år sedan(i Kalimeras barndom) var alla rum uthyrda i mitten av augusti. Vi mötte folk som tvingats sova ute. Är tillgången begränsad blir ju priset högre.

Tror ändå att priset i juli är högre än junipriserna. Själv planerar jag att besöka Folegandros i slutet av maj eller början av juni och räknar då med att betala 25-30 euro för ett enkelrum. Har tittat lite på nätet men kommer inte att förboka. Vill bo ganska bra och i Chora.

Eva

Kalimera
2007-03-18, 11:21
Hej !
Vi funderar på Folegandros, Sifnos, Serifos i sommar mellan 24/6 - 10/7.
Senast vi var på Folegandros betalade vi 35 € för ett dubbelrum i Chora. Hög standard, väl värt pengarna. Senast vi var på Sifnos och Serifos betalade vi 30 € och 40 € för dubbelrum. Hög standard även här. Också i september.

CarinaN
2007-03-18, 12:52
På Sifnos betalade vi 35 euro för en studio i mitten på juni.

Carina

Kalypso
2007-03-20, 23:01
Jag var på Folegandros tre nätter runt 20 juli förra året. Betalade 70 euro/natt för dubbelrum på Vardia Bay. Det dyraste jag betalat någonsin i Grekland och det var då det billigaste lediga jag hittade. Min lilla avstickare till Folegandros var inte planerad utan jag ringde från Naxos några dagar innan för att boka och det var fullt på de flesta ställen. Hade kanske fått ett rum för 100 Euro nånstans men det var på håret, det var superfullt.
Vardia Bay var dock fantastiskt fint att bo på så ett något högre pris var motiverat i mina ögon. Men om jag åker dit igen vill jag bo i Chora, å vad där va mysig! Nästan overkligt på något sätt.
Ska kanske tilläggas att jag inte märkte av någon "turistinvasion" trots fullbokade hotell. Förutom att det var mycket folk på restaurangerna i Chora på kvällen men det vara bara mysigt. Inga horder som på Naxos direkt. Jag gillar Naxos också, ska tillbaks i juli i år igen men den ön gör sig nog bättre i juni el sept.
Kalypso