handdator

Visa fullständig version : Båtresa Pireus-Ikaria


solstråle
2007-03-16, 10:56
Vi funderar på att ta båten från Pireus till Ikaria. Det verkar vara GA Ferries som kör den rutten då det passar oss. Har någon erfarenhet av att åka den rutten med den båten och i hytt, och vet någon ungefär vad det skulle kosta? Har lite i bakhuvudet att GA Ferries båtar kan vara i ganska dåligt skick, stämmer det?

Celbe
2007-03-16, 14:04
Sedan Nel-Lines och deras Aelos Express försvann från den här sträckan känns det ibland lite marigt att ta sig till just Ikaria.

Vi hade Ikaria som första anhalt på förra sommarens luff och först var det tänkt att vi skulle åka med direktbåt från Pireus. En, som det kändes redan på förhand, något seg resa med ankomst mitt i natten till Evdilos. Men allt för komma till Ikaria så fort som möjligt:)!

Dock tänkte vi om när det på nätet dök upp en båt mellan Naxos och Ikaria. Vi gjorde då som så att vi åkte Pireus - Naxos, var på Naxos i två dagar och åkte sedan till Ikaria med Hellas Ferries (Express Athina, som är en riktigt trevlig båt) och kom dit på en mer anständig tid än vid halv-fyra-snåret på morgonen. Den gick dessutom till Evdilos så någon taxiresa från Agios Kirikos behövdes inte.

Som det ser ut nu på Gtp är det GA Ferries' Daliana som trafikerar sträckan och den har vi aldrig åkt med, så jag kan inte uttala mig om hur den är. Men eftersom den, enligt tidtabellen, ska inom Syros på vägen känns det som en ganska lång resa med en långsam båt. (GA Ferries övriga båtar brukar vara ganska sega men å andra sidan tar de en alltid dit man ska, så vi brukar inte undvika att åka med dem.)

Vi åkte denna sträcka vid midsommar förra året. Möjligtvis finns det fler alternativ i högsäsong.

Celbe

Arne
2007-03-16, 14:46
Daliana är ett mycket trivsamt flytetyg. Vi ha rest med damen vid flera tillfällen och är helt nöjda. Efter den senaste renoveringen fick fartyget nya och väsentligt kraftigare motorer, och marschfarten är nu höjd till 20 knop.

http://www.sendpix.com/albums/07031605/to1ix99csn/


Arne

solstråle
2007-03-19, 20:03
Det får nog bli den båten direkt till Ikaria, det känns ändå som om man utnyttjar tiden bäst att hyra en hytt och sova den mesta tiden. Nu är det bara att hoppas att tidtabellen stämmer så att det verkligen går en båt på den dagen vid den tiden.
Jag ser verkligen fram emot att åka till Ikarias och är mycket nyfiken på ön.