handdator

Visa fullständig version : Små badvikar och snorkling, var...?


cajsa
2007-03-15, 15:54
Hej, i år tänkte jag ta mig til Korfu. Och som alltid letar jag efter platser där jag kan snorkla, slipper packade megastränder utan istället kan snorkla i vikar dit jag kan ta mig till med moppe.
Så var åp Korfu åker jag och med vilken arrangör?
Har förstått att Dassia och Gouvia inte är det bästa alternativet då. Men att Kassiopi och Agios Stefanos är bättre. Stämmer det?
Jag såg att Fritidsresor hade de resmålen, men de verkar inte finnas från Sverige utan bara Köpenhamn (eller så var det knas på sajten..).
Ska man annars bara boka enbart flyg och sedan boka ett hotell på någon av de orter som troligen då inte finns med i utbudet? Och ta taxi som transfer?
Tacksam för tips, råd och synpunkter :) !

Elisabet
2007-03-15, 16:32
Vi var i Kassiopi 2002, åkte med Ving. Jag vet inte om de har kvar det som resmål.

I alla fall är Kassiopi ett jättebra ställe för snorkling, med klippor och klippbad runt halvön där det gamla kastot ligger. De avbryts av stränder där det är en del folk men inte proppfullt och även vid stränderna är det bra snorkelvatten.

lemon
2007-03-16, 09:55
Söder om Kassiopi finns två vikar, Kalami och Koulora, som, förutom att de är vackra och lugna, lämpar sig väl för snorkling.

Ett generellt råd när det gäller Korfu är att hyra vespa/bil, då det finns många fina stränder bortom hotelblebyggelsen.
Trevlig resa
/lemon

Bluesea
2007-03-26, 09:19
Oavsett var ni bor, hyr moppar och åk till Myrtiotissa, av av övärldens hästigaste stränder. Ligger på västkusten nedanför byn Pelekas. Där finns även ett litet vattenfall som man kan duscha i efter bad. En fördel (eller nackdel beroende på tycke och smak) är att Myrtiotissa också är en nudiststrand, något som egentligen är förbjudet.

Trevlig resa.
Bluesea

Deepfish
2007-05-04, 21:50
Hej. Ta flygstol o taxi till Kalami. kalas vikar med cypress-sluttningar o god snorkling. trevligt folk o tjusiga yachter att titta på. hyra båt e ett bra alt. att ta sej runt i vikarna . Glöm ej att besöka Paxos o antipaxos. där är 1-klassigt badvatten. Tyvärr e det ganska kostsamt att vara där. finlirarställe.:)