handdator

Visa fullständig version : Mygg och tips på boende vid Plaka?


Kajode
2007-03-15, 14:50
Hej!

Funderar på att ge Naxos en till chans och besöka ön under sommarens ö-luff. Vi var där 2003 och föll inte direkt för ön p.g.a. för mycket charterkänsla samt eländigt mycket mygg på kvällarna vilket gjorde att man inte gärna satt ute mer än nödvändigt. Vi bodde då i Agia Anna och stannade inte så länge utan hann endast se stranden och Naxos stad.

Brukar det alltid vara varje år massvis med mygg (kommer vara där i juni/juli)?

Jag funderar även på om vi nu besöker Naxos skall bo vid Plaka istället för Agia Anna. Stranden ser helt oemotståndlig ut och barnen (10 och 13 år) kommer säkerligen uppskatta den härliga långa sandstanden där man förhoppningsvis även kan spela lite standfotboll på kvällarna. Någon som har bra tips på fräscht boende i Plaka eller Maragas? Vad vi söker är en studio med stor balkong med havsutsikt, ev. en pool om barnen får bestämma. Gärna inte heller för långt från busshållplatsen. Tänkte dock inte förboka då det alltid blir så mkt dyrare.

Längtar enormt till sommaren!:D :D

/Karin bye_bye

Siri A
2007-03-15, 15:09
Jag har läst i andra trådar att hotell Harmony som ligger vid Maragas ska vara ett bra hotell...:rolleyes: Apollo har hotellet med i sitt utbud så jag vet inte om alla rum är uppbokade :confused:

Siri - Som också ska till Naxos i sommar flabb_flab

*Nicki*
2007-03-15, 15:33
Vi var på Naxos (Agia Anna) vid två tillfällen förra sommaren, båda gångerna i juni. Såg inte tillstymmelse till mygg förutom någon gång på vår balkong under kvällstid.
*Nicki*

Kajode
2007-03-15, 16:03
Låter skönt med färre mygg. Vi hade kanske oturen att befinna oss på Naxos när det var ett myggintensivt år.:(

Vi får stå och hålla utkik efter rumsraggare som ska till Plaka/Maragas och ev. kanske Harmony Hotel finns på någon skylt. Annars får vi chansa och åka med någon annan och passar inte stället så kan man alltid leta efter annat väl på plats. Är det långa avstånd mellan pensionaten vid Plaka/Maragas?

Vad jag har förstått så är det en bit mellan Maragas och Plaka och därför kanske barnen trivs bäst i Maragas då det är närmare till Agia Anna där det är lite mer liv och rörelse. Hur lång tid tar det att gå ställena emellan?

/Karin

Elisabet
2007-03-15, 16:51
År 2000 bodde vi i de lägenheter som ägs av Plaka Camping. De var alldeles nya då och mycket fina. Busshållplatsen är alldeles intill och till vattnet är det ca 150 meter. Stranden är bred just där, vi var 4 vuxna och 5 barn och spelade fotboll väldigt mycket!

Dock kom det aldrig någon buss när det sades att det skulle komma en, så vi gick till busshållplatsen i Maragas, det tog ca 10 minuter i halvraskt tempo.

Tror att jag har hört att vägen är bättre nu och att det är fler hotell där ute, och att bussen därför har börjat följa sin rutt.

mkh
2007-03-15, 22:46
Vi bodde vid Plaka i somras. Jag tycker inte att det hotell vi bodde på, Athina, var prisvärt, men det var bra och barnen var trötta, hungriga och hade fått sikte på poolen... Vi räknade och kom fram till att egentligen rörde det sig inte om några stora pengar jämfört med vad vi tänkt oss.

Men jag tror vi är många som vill bo vid Plaka, så gängse prisbild som gäller på de mer etablerade orterna på Naxos inte gäller här.

Vi kom iland mitt på dagen mitt i JUNI och det fanns bara en! rumsuthyrare där från Plaka. Han kom från Plaka camping, men väl där körde han in oss i några vassruggar och visade oss det sämsta rummet. 1 meter utanför rummet började vassen och sen såg man inget annat. Vi hade kollat upp stället på internet och började fråga om campingen och hotellet, men fick höra att allt var fullt. Vi knallade in mot stan och kom då förbi ovan nämnda pool... Det var den enda vi såg i Plaka. Det var väl därför de kunde ta så bra betalt, (jag skäms lite för att säga det) 65 E för ett rum för 4. Men de skulle ha 40/45 (kommer inte riktigt ihåg) för vassruggutsikten och då blev det inte så förskräkligt mycket pengar extra för 4 nätter.

Nere vid Plaka camping är det dock vildare (och mer sandyner och bredare strand). 500 m (kanske upp emot en km) närmare stan ligger några hotell på rad (sisådär 6-8 st)och sen kommer maragas camping. Hotellet som låg granne med vårt såg fint ut. Det hette Angeliki, eller liknande, men jag vet inte vad det kostade. Det lär finnas fler Hotell på ön med samma namn, så man får se upp för förväxlingar...

Ett prisvärdare alternativ är att bo i Agia Anna och gå ner. Det är ju inte långt. Om vi kommer dit i år tänkte vi göra som många rekomenderar här - Bo i stan och åka buss ut och bada. Om vi överhuvudtaget kommer till grekland, det var inte alls meningen - men nu suger restarmen så...

/Marianne

Annki
2007-03-16, 09:56
Vi får stå och hålla utkik efter rumsraggare som ska till Plaka/Maragas och ev. kanske Harmony Hotel finns på någon skylt. Är det långa avstånd mellan pensionaten vid Plaka/Maragas?

Vad jag har förstått så är det en bit mellan Maragas och Plaka Hur lång tid tar det att gå ställena emellan?


Jag skulle tro att just Harmony Hotel är helt uppbokat av Apollo, men studios och hotell ligger på rad utefter hela strandremsan så ni ska nog kunna hitta något. Mellan Maragas och Plaka är inte alls långt, utgår ni från Agia Anna tar det högst 10 min.att promenera till Maragas som efter ytterligare 5 min. alldeles vid Maragas camping, övergår i Plaka.
Vid Maragas camping finns en busshållplats, en super market och en taverna, Manolis, med bord direkt på den breda stranden, perfekt om man vill ha uppsikt över lekande barn.
Maragas camping hyr även ut rum och studios som ser väldigt fina ut på deras hemsida (googla Maragas camping)
Vi har tyckt att det varit perfekt att bo i det här området, just för närheten till den fantastiska stranden. Vill man ha ett större utbud av tavernor etc. så är det bara en kort promenad in till Agia Anna och vill man in till Naxos stad så tar det ca. 20 min. med bussen.

Appropå mygg har det aldrig varit något större problem på Naxos, men vi har alltid rest i början av juni.

Ann-Kristin bye_bye

Bernt Andrè
2007-03-17, 10:08
Hei der. Som enkelte har skrevet ang Harmony i Agia anna er dette hotellet garantert opptatt av Apollo gjester og massa folk. Trekk dere lengre ned forbi Maragas til Plaka der det er mye roligere og bedre strender.
Det finns noen tavernaer på Plaka og prisene etter det jeg vet ligger på 50 - 60 euro pr natt. Trenger du tlf så kan jeg anbefale dere Kyklades som er + 30 22850 42355 eller mobil +30 6974027381 og spør etter Nektaria. Eller Nikos og Maria studios + 30 22850 42670 ev mail studios@nikos-maria.com
Mygg har ikke jeg opplevd. Ha en fin tur

Kajode
2007-03-17, 21:06
Tack för alla svar! Kanske ska vi följa Bernt Andrés tips och bo ute vid Plaka. Är det långt till busshållplatsen från de boende du nämde? Då jag har en tonåring (blir precis 13) så vill han gärna ha lite liv och rörelse på kvällarna då och då. Undrar även om det är långt att gå till de mysiga tavernorna Paradiso och O´Manolis (tror att stället heter så)? De ser så underbart härliga ut med stolar i sanden precis vid vattnet och skall visst ha underbart god mat.

Jag undrar även om det kryllar av nakenbadare vid Plaka. Barnen tycker det är lite jobbigt och pinsamt med en massa nudister när de är på stranden.

Jag skriver upp numrerna du gav till ställena Bernt André och kanske ringer från båten och kollar om det finns plats. Eller behöver man förboka på dessa ställen? Det brukar alltid bli så mycket dyrare och då Naxos är en ö med gott om boende känns det som en onödig åtgärd.

/Karin som väntar med spänning på vilken ö som blir framfröstad som nr. 1_B-anana

Bernt Andrè
2007-03-18, 11:46
Hei igjen der. Studios Nikos og Maria ligger 50 meter fra stranden og bussen stopper rett utenfor. Dette er også et slags minimarked med en fantastisk utsikt over Plaka. Bussen gikk 3-4 ganger pr time og koster 1 euro til byen. Veldig greit at en slipper å gå langt til minimarked syns nå jeg da. Ang Kyklades ligger det 100 meter bortenfor og er et meget lekkert studio med en fantastisk arkitektur. Den har også dusj utenfor slik at en kan vaske vekk saltet før en går inn.Hadde jeg hatt din email kunne jeg sendt deg noen bilder fra disse plassene.Uansett er det veldig rolig her og bussen går rett utenfor.Det er også en stor parkeringsplass for bil,sykler og moped. Palmer og alt en trenger bortsett fra basseng. Det er heller ingen problem for en kan låne bassenget til Plaka beach 100 meter lengre bort. Barna dine vil garantert trives.Før booking trengs ikke.
Angående nudister så er det noen av de på Plaka,men nedenfor disse studioene jeg gav deg er det ingen. Veldig fint for barn mht lek og moro på en strand som er meget bra.Ellers har jeg også flere tlf til andre sudioer på Plaka men da er det litt lengre til minimarkedet. Forskjellen ligger i stillheten på de jeg vet om. Det finns en taverna med navn Petrinos som serverer de herligste retter og har en pris som er langt rimeligere enn i byen.Siste buss fra byen til Plaka gikk ca kl 24oo og tar ca 20 min.Lurer du på noe mer er det bare å si ifra. Håper dere får en fin tur.