handdator

Visa fullständig version : Buss eller taxi?


Brige
2005-05-29, 15:51
Hejsan vänner:)
Maken och jag anländer/landar på Kos vid lunchtid, 9/6. Vi tänker åka vidare till Lipsi på em. Finns lokalbuss från flygplatsen in till stan/hamnen eller är det taxi som gäller? vad kan vi räkna med för kostnad för respektive färdsätt!
Mycket tacksam för svar o tips i frågan:)
Varma hälsn. fast småregningt o svalt ute,
//Brige

pawik
2005-05-29, 18:23
Försöker rannsaka min hårddisk (hjärnan) på äldre uppgifter. Där finns många skadade kluster tyvärr. Tror det är så här!!

Lokalbuss finns inte. Man kan säkert mot avgift åka med resebolagens bussar. Jag gissar att de i så fall tar minst 5 € per person. En taxi in till Kos stad kostar väl ca 20 kanske 25 € så jag rekommenderar varmt taxi. De kör med fasta taxor och jag har aldrig blivit lurad. Satsa ni lugnt på en taxi och fråga efter priset innan avfärd. Kanske ses vi uppe vid Samos/Patmos/Lipsi/Agathonisi/Fourni andra halvan av juni.

Trevlig resa

/pawik

Marit
2005-05-29, 20:32
Tror ikke det går noen lokalbuss fra flyplassen til Kos by (eller andre steder på Kos), men er ikke skråsikker på det. Siden dere skal dra videre med båt er det greieste nok å ta taxi (pris, som nevnt, ca. € 20-25 i fjor), da slipper dere å vente på at charterbussene skal gå. Ifølge charterselskapene må dette bestilles på forhånd sammen med at reisen bestilles, men det er godt mulig dere får kjøpe dere plass ved ankomst. :)

xristina
2005-05-30, 07:39
Det har da alltid gått buss fra flyplassen til Kos by før. Olympic airways har i alle fall hatt busser mellom sentrum og flyplassen. :confused:

Britt-Mari; du er vel best kvalifisert til å svare på dette...

Marit
2005-05-31, 20:19
Har søkt litt på Kos flyplass og fant dette ang. transport til/fra flyplassen:

With Taxi and Olympic Airways Buses from/to Airport (Three times of a day).

Hvor oppdatert denne informasjonen er ang. buss 3 ganer pr dag vet jeg ikke, så det spørs hvordan disse bussene går i forhold til charterflyenes ankomster/avganger - regner med de forholder seg til avganger med Olympic Airways. Noen andre som har mer sikker info?

Brige
2005-05-31, 20:52
Tack så mycket för alla svar och ert engagemang:) Något exakt svar tänkte jag mej inte att få, förhållanden ändras ju ofta från år till år. Men det jag tänkte var just erfarenhet från alla er som, tidigare, varit på Kos, eller som har den som favorit-ö;) Vad jag förstår av kartan över ön, så är det en längre sträcka in till sta´n från flygplatsen.

Och, pawik, visst kanske vi sesbye_bye Jag skickar vårt mobilnr till din inbox. Sms är ju ett bra sätt att hålla kontakt och kolla var andra Kalimeror befinner sej:Dflabb_flab
//Birgitta, SNART såflabb_flabflabb_flab

ragnhild
2005-06-01, 09:24
Ikke bry deg om at avstanden mellom flyplassen og Kos by ser stor ut på kartet. Avstanden er ca 25 km.
Mitt råd er at dere dropper tanken på buss og tar en taxi.

xristina
2005-06-01, 10:31
Helt enig! Taxi er det enkleste!