handdator

Visa fullständig version : Resa till aten + ö?


larsa06
2007-03-13, 12:05
Hej! Jag och min fru (28 och 26 år) vill i sommar besöka grekland. Vi tänkte 4 dagar i aten och sen 1 vecka på en ö.

Vi tänkte starta med Aten och sevärdheterna runt om där.
Vad skall man se? Hur läng bör man stanna där? Tips på bra centrala hotell? Resturanger? m.m.

Vilken ö är sen frågan? Vi skulle vilja åka till den ö som är vackrast, mysigast, lugnast, varmast, mest romantisk, badvänligast och har den godaste maten?

Hur är det att ta sig från aten ut till de olika öarna? Båt? Flyg?


Tacksam för alla tips!
/Lars

Marianne
2007-03-13, 13:45
Det finns ju så många fina öar att välja imellan men med endast en vecka så skulle inte jag åka allt för långt ut. Sifnos tycker jag kunde vara ett bra val och själv skulle jag nog välja att åka ut med färjan med det samma och spara Aten till slutet på resan (det kan kännas skönt att ha några nätter där innan hemresan, så man vet att man hinner med planet hem;)).

Men det är också fascinerande att börja med Aten, så det får bli en smaksak.

Under 'Fastlandet' här till vänster kan du slå upp under Aten - där hittar du en massa information, men fråga gärna igen om det är något du inte hittar där.

Kolla också trådarna här i Forumet, under Aten.

Trevlig semester!

CarinaN
2007-03-13, 14:17
Håller med Marianne. Sifnos var den ö jag genast tänkte på för er del. Dit går det båt varje dag från Piraeus sommartid, både snabbåt och färja.Sifnos har allt ni önskar och lite till:) . Jag och sambon var där 2005, tog genast denna ö till vårt hjärta. Vi hann bara stiga i land så fylldes vi av ro. Stannade på ön i 7 nätter i stället för de planerade 3-4 nätterna.

Jag skulle också välja att börja med en ö och spara Aten till sist. Just för att man behöver återvända till fastlandet med lite marginal. Det händer ju faktiskt att båtar ställs in p g a blåsten. Då är det dumt att ha ett flyg som väntar samma dag.

Carina

puttelino
2007-03-13, 15:03
Hej

Jag skulle absolut åka till den Saroniska ö-världen.
Den ligger strax utanför Aten.
Om ni åker till Egina ,som ligger med båt ifrån Pireus så är det en båtresa på ca 45 min.
En helt lagom ö med sol o bad och en härlig stad att strosa runt i,dag som kväll.
Därifrån kan ni ta er till Agistri,ca 15 min båtresa.
En jättefin ö,som är väldigt lugn,men kanon fint vatten o bad.
Hyr en moped och ta er runt.
Det finns ju även Hydra och Poros,runt knuten.
Det skall gå färja från Egina stad till dessa öar,men jag såg ingen då.
annars går det via Pireus.
Det finns även snabbfärja från Egina stad in till Aten.

Var där i somras och blev förälskad...i ön.

Eva L
2007-03-13, 15:25
Sällar mig till Sifnoskören men även Folegandros är ett mycket bra alternativ. Charmig och romantisk Chora med ett underbart kastro. Vindlande gränder och en mysig vinbar med kvalitetsviner och goda snittar. Trevliga tavenor som ligger runt ett fint torg.

Eva

Stina
2007-03-13, 17:10
Klart ni skall välja Sifnos;) !
Sifnos är en alldeles underbar liten ö, som knappast gör någon besviken, såtillvida att man inte är ute efter ett hektiskt nattliv...
Sifnos har fina stränder, mysiga byar, vacker natur med många olivträd, fina vandringsmöjligheter, god mat och massor av vacker keramik finns det att handla!
Jag kände direkt när jag klev av båten att "Den här ön tycker jag om!"
Jag skulle välja att bo i Faros hos Rooms Thalatta, ett fantastiskt fint boende med underbart läge över havet.
Vathí är en by som man inte heller bör missa, väldigt mysig och helt utan biltrafik. Mycket fin strand i Vathí och flera bra tavernor också:p .

Sifnos har dagliga förbindelser med Pireus och vice verca.

Välj Sifnos och ni får alla era önskemål uppfyllda_B-anana _B-anana

Mvh. Stina, som nu drabbades av svår Sifnosabstinenssnyft_drop