handdator

Visa fullständig version : Till Karpathos med barn i juni?


KarinF
2007-02-27, 16:27
Hej!
Jag är ny användare av Kalimeras diskussionssajt och har ännu inte förstått riktigt hur man gör. Jag testar med att skriva in min nya fråga här:

Jag skulle vilja fråga om det är nån som kan ge restips till "veckans grekiska strand", denna vecka: Karpathos, som jag blev lockad av efter att ha läst en hel del insändare. Vad jag inte hittat är om det är en lämplig ö att resa till med småbarn, vi har tre som är 2,4 resp 6 år. Som bekant är det då extra viktigt med närhet till allting och med relativt smidiga transporter samt inte alltför varm lufttemperatur och inte alltför kallt i vattnet! -Ja, jag behöver alltså lite råd från nån som har mer erfarenhet av detta än jag själv.

Tack på förhand,
mvh
/Mamma Karin

Klasa
2007-03-11, 23:53
Början på juni är helt perfekt! Har båtluffat flera gånger i början på juni, första veckan i juni har varit lite ostadigt men sedan har det varit som svensk högsommar. 23-28 grader i luften och 20-23 grader i vattnet skulle jag tippa på. Rekommenderar att åka ut till koffounissi i småkykladerna (barnens ö), det är enkelt från naxos. Det blåsiga vädret (meltemin) kommer mest i juli, aug.

Ia
2007-03-17, 12:37
Med så små barn, vile jeg valgt å bo i Amoopi om jeg skulle ha reist til Karpathos. Mer barnevennlige strender. Men dere vil være avhengig av buss og taxi de kveldene dere vil inn til Pigadia.
Alternativet er Lefkos, men der er det ytterst stille og rolig og ikke noe annet å ta seg til enn sol, bad, bøker og spill + god mat :)
For de som klarer seg med det er det et vidunderlig sted...;)
( men det tar i underkant av en time å kjøre fra flyplassen (taxi 35-40 E.))

Naxos, Koufounissi og Anti Paros er vel kanskje mer småbarnas øy... (når dere har så mange) Men dere får da trensfer som kanskje kan være litt kronglete.



Ia

Myran
2007-03-25, 19:24
Vi har precis bokat en vecka på Karpathos.
Våra barn är tre och fem år.

Vi valde att bo i Pigadia/Karpathos stad, eftersom vi föredrar att "transportera oss" till stranden (Amopi) dagtid mot att ha tavernor, hamn och lite stadsliv i närheten på kvällstid. OM man nu måste välja ;)

Början på juni är perfekt i Grekland när man reser med barn, det är som svensk högsommar och drygt 20grader i vattnet.

Mvh Maria