handdator

Visa fullständig version : Bra by att ha som bas


Kalimera
2007-03-12, 11:15
Vi åker till Kefalonia i juni, kommer troligen från Itakha och ska se så mycket vi kan av ön. Min fråga är vilken ort som är bäst att ha som bas för att uforska Kefalonia. Det gör inget om det är en trevlig ort. :) Har kollat på kartan, Argostoli och Sami ser ut att ligga bra till. Är det så eller finns det bättre alternativ?

Lissi
2007-03-12, 11:28
Helt klart skulle jag välja Sami före Argostoli....och glöm ej Poros på östra sidan med det häftiga klostret! Vi bodde jättefint på pensionat Marabou hos Babis och Toni med kalkoner utanför frukostterassen och klostret högt ovanför bakom huset! ÅH vad jag längtar tillbaks!
Det är 13 år sen i sommar och mycket är kanske förändrat, men DÅ var dessa orter SÅ genuina. Från båda dessa orter är det nära till den underjordiska sjön bl a . Fast på Kefalonia om Ni ska utforska hela ön så måste ni nästan ha bil några av dagarna. Vi körde vespa 14 dagar men hann ändå inte med Lixourihalvön. Kefalonia är en ö jag ska återvända till till skillnad från Lefkas!

Lissi

Panakakis
2007-03-12, 19:49
Hej Janne! Helt klart väljer du Argostoli som bas för vidare utforskning av Kefalonia att sedan Sami har ett bra läge på ön men man vill ha något ut av kvällarna också. Sami liksom Poros är små byar på ön. Då ön är rätt stor så är det av vikt hur länge du stanar för att göra en planering av de du vill se. Vid en kort vistelse så finns de flesta sevärdheterna mellan Sami och Argostoli. Men vid längre vistelse så är besök värda både i Fiskardo,Assos och Skala att göra.

Hälsningar PANAKAKIS

Carina
2007-03-13, 13:08
Jag håller helt med Panakakis, det är Argostoli som gäller. Vill man ta färjan till Lixouri-halvön så går den från stan.

Carina

Kalimera
2007-05-21, 11:19
Någon som har tips på bra boende i Argostoli? Vill gärna se havet. Det ska inte vara bullrigt och jag blir extra glad om stället är familjärt. Priset har förstås också en viss betydelse. :)

rvh
2007-05-21, 11:48
Hej!

Jag kan rekommendera Panorama Bella Vista.

Så här skrev jag i vår reseberättelse från 2005:

Vårt boende på Panorama Bella Vista låg högt uppe på Fanarihalvön med en storslagen utsikt men med ganska stora avstånd till allt. Vi gick ner till Argostoli och hyrde en moppe för fem dagar och det var det bästa vi gjort på hela resan. Kefalonia är fantastiskt vacker! Ön är ganska stor men det är lätt att köra moppe för vägarna är fina och det är sällan längre än 4 mil någonstans, förutom till Fiskardo uppe i norr.

http://d699529.u33.surftown.se/grekland2005/grekland2005.htm

/Robban i Malmö

Kalimera
2007-05-21, 13:11
Tack för tips Robban. Vi ska precis som ni åka till Kefalonia, Ithaka och Zakynthos. (Plus Meganisi, Kalamos och Lefkas.) Hoppas vi får möjlighet att ta lika fina bilder som du gjorde när ni var där!

rvh
2007-05-21, 15:49
Det var så lite så ;) Ni kommer säkert att ta ännu bättre bilder för era bilder är ju av er resa och era minnen :D

Tim och jag laddar nu inför resan till Naxos om några veckor. Ny kamera med tre objektiv och ett stativ ska med så det kommer förhoppningsvis ännu en bilddagbok så småningom.

Ha en suverän resa! bye_bye

/Robban i Malmö