handdator

Visa fullständig version : Bilfärjor till Grekiska övärlden


alfon5s
2007-03-12, 09:33
Om man som vi åker bil till Grekland, vilka öar kan man åka till och ta med sig bilen? Någon som har bra tips på lämpliga öar så tas det tacksamt emot.
Hälsningar Gerd

puttelino
2007-03-12, 10:15
Hej

Vi skall också åka bil till Grekland nu i Juni.
Hade bil med oss hem sist och gjorde den resan via Italien mm.
Vi var på Egina/Agistri som tillhör de saroniska öarna och ligger ca 45 min utanför Aten. En mkt fin ö,som man bör ha bil på för att verkligen kunna se sig runt o de fina stränderna(utanör turiststråken).
Inga problem att köra där.Det går färja från Pireus direkt till Egina Stad,där man kör av och åker vidare till ev Agia marina.
Vad jag förstår verkar det vara bra möjligheter att ta sig med bil i Greklands övärld. Iallafall de som ligger närmast fastlandet.
Går ju även färja till Kreta.
De små öarna som ligger ute i havet,vet jag dessvärre inte så mkt om.....

Men det beror väl på vart ni skall? Vi tänker nog åka till Evia i år och åka runt där,den är ganska stor den ön och sen kan man ta sig till Skiathos etc därifrån.Tyckte det verkade bra och sedan har man ju fastlandet intill sig när man vill förflytta sig eller skall hem igen.
Vilken väg kommer ni att ta ner/hem?

Lycka till på resan

Kalimera
2007-03-12, 10:19
Om man som vi åker bil till Grekland, vilka öar kan man åka till och ta med sig bilen?Du kan ta med dig bilen till 99 % av alla bebodda öar. Mig veterligen är det bara Marathi det inte funkar, av den enkla anledningen att ön saknar vägar. :)

Peter
2007-03-12, 13:49
Du kan ta med dig bilen till 99 % av alla bebodda öar. Mig veterligen är det bara Marathi det inte funkar, av den enkla anledningen att ön saknar vägar. :)

Och på Hydra är det bilförbud... :D

Peter

Stina
2007-03-12, 16:42
Jag har haft med mig bil till följande öar, utan problem:
Amorgos, Naxos, Paros, Syros, Sifnos, Samos och Ikaria.
Mvh. Stinabye_bye

kikkodavid
2007-03-12, 22:06
Jag vill bara säga... glömt inte det fantastiska fastlandet, som peloponesos.. och Meteora.. men nu var det öar.. kan man ta sig med bilfärja från Kreta till någon av öarna som Paros ex. Vad rekommenderas?

alfon5s
2007-03-19, 15:30
Ungefärliga kostnader för att resa 4 personer + bil öar nära fastlandet. Jag förstår att det kan skilja en del beroende på hur långt. Men ca priser vore kul att veta. /Gerd