handdator

Visa fullständig version : Leva i Grekland:


Misja
2007-03-11, 00:06
Hej! Jag och min fästmö har bott i Göteborg men flyttat ner till Grekland (Thessaloniki) men bestämt att vi nu vill bo i Glyfada utan för Athen. Att vi har beslutat det är för att jag har arbetat i Athen inom Hotel och att jag har mina vänner där. Om ni undrar något i och om kring Athen eller har frågor så är ni välkommna med era funderingar. Hör gärna av er om ni undrar om resvägar mm så ska vi försöka hjälpa er så gott vi kan. Man lever både bättre och billigare i grekland än i Sverige samt att man mår bättre psykiskt pga sol och värme. Resa med bil från Göteborg till Athen kostar ca: 9000:- enkel väg. Bensinkostnad 220 mil 1.2 liter mil a 3000:- Färja Helsingborg-Helsingör samt Rödby-Puttgarden ca 800:- Vägtullar ca 500:- färja Venecia-Patra ca 3000:- utan hytt samt mat ca 1500 :- för 2 personer. Totalt ca 9000:-. Mvh Misja & Madelaine

martinifk
2007-03-12, 02:59
Det låter som om ni gjort ett bra val:cool:
Har själv funderingar på att flytta ner någon gång i framtiden men då är det Kreta som gäller:)

klaritza
2007-03-12, 16:19
Hej!
roligt att no trivs emd ert val, och att ni kommer till athen! måste dock säga att vi inte upplever det som billigare och bättre än i sverge. vi trivs jättebra, men tom Dimitris (som är uppväxt i athen) känner saknad efter sverige och "ordningen" ibland. allt tar så förbaskat lång tid här....sorry, alldeles för OT!

ha de gött!

Admirala
2007-03-12, 18:13
Ting tar tid. Mye tar laaang tid.
Men man omstiller seg. Hvis man kan akseptere at de praktiske tingene tar tid, men at det ordner seg til slutt, er det ok. Jeg vet for meg selv at det å akseptere at klokken i Hellas har en annen rytme enn den jeg er vant til, gjorde livet her mye lettere. Så hva om ting ikke blir fikset umiddelbart? Gå ut, ta en kaffe med en venn, gå en tur, slapp av, vent til i morgen, neste uke...
"Annerledes enn man er vant til" rusker opp i vaner og forventninger. Viser at det er mange måter å gå gjennom en hverdag på. Er ikke det bra, da?

martinifk
2007-03-12, 18:44
Det låter underbart, Admirala:)

monica
2007-03-12, 18:52
Det är nog så att vissa människor ställer om sig lättare, själv har jag ännu inte gjort det efter snart 7 år, och tror nog aldrig att jag 100 procent kommer att göra det. Det är nog lättare om man är ensam eller ett par än om man har barn, eftersom skolan och livet som barn i Grekland inte går att jämföra med att vara barn i Sverige. Det är min erfarenhet i alla fall.

Monica

Monica P
2007-03-15, 17:17
Det låter som om ni gjort ett bra val:cool:
Har själv funderingar på att flytta ner någon gång i framtiden men då är det Kreta som gäller:)
Nästa Monica svarar: Det är omöjligt att inte göra jämförelser hela tiden. Det ena är bättre här, det andra är bättre i Sverige...man får acceptera sånt som är för jobbigt att ändra på. Ska du flytta hit? Lär dig grekiska! Vi som pratar hyfsat bra får ett helt annat bemötande generellt. På min ö bor en massa engelsmän och många av dom IDS inte lära sig tillräckligt för att ta sig fram, och dom är illa sedda, tacka för det, tror dom det är nån lydstat eller...Vi funderar på att göra en informationsskrift om allt möjligt för såna som har tankar på att flytta hit, men har inte kommit oss för än. Sen är det ju en fråga om ekonomi, jag har råd att besöka mina barn i Sverige årligen, men när jag var ung och slet för makaronerna i Västerås hade hjag sällan råd att besöka föräldrarna i Jämtland.:)

Lissi
2007-03-15, 18:15
Jag tror inte man kan jämföra alls och SKA inte jämföra Grekland och Sverige heller. Man gör ett val utifrån olika aspekter om man väljer att bo i Grekland för gott.De ALLRA flesta som gör det har ju en stark anknytning dit genom t ex släktband, äktenskap mm och då tror jag att det ofta blir en kompromiss under en period i livet baserat på vad som är bäst just då! Att ha bott i Sverige och sen flytta ner med barn är nog oerhört tufft!

Själv har jag tänkt OFTA att jag vill vistas i Grekland under längre perioder , men det går inte NU. Vi åker dock oftare och oftare till Grekland och jag känner mer och mer att jag vill dit. Något drar HELA tiden! Vi pratar ständigt om att det finns andra ställen att åka till och bestämmer att göra det också, men så blir det Grekland i alla fall och vi är SÅ nöjda.Men att tänka sig att BO där hela tiden, dit har vi inte kommit. Det får vänta tills vi är pensionärer så vi inte behöver ett fast arbete som försörjning för det är helt omöjligt att ordna med tanke på språk mm. Jag tror att det är JÄTTETUFFT att flytta dit, samtidigt som jag är full av beundran för de som vågar. För mig/oss är Grekland just nu ett stort LÄNGTATILL- LAND! Från att ha åkt en gång per år så blev det två, sen tre och i år blir det sannolikt fyra gånger! Olika platser var gång än så länge, men Aten är ett slags bas....Jag vet redan att jag ska dit i februari 2008 också....Sannolikt kommer vi att äga eller hyra ett litet hus i Grekland inom 10 år för att kunna vistas när vi vill, men då blir det ju ändå på ett sätt som turister, vi har ju den svenska "tryggheten" i ryggen...... Jag tror att många av oss som "turistar" i Grekland har en lite naiv bild av hur det skulle vara att vara bosatt där!
Bara en parentes....

Lissi - 13 dagar från Peloponnessos!

inkfish
2007-03-15, 18:53
Jag tror att många av oss som "turistar" i Grekland har en lite naiv bild av hur det skulle vara att vara bosatt där!


Jag tror tvärtom att vi har en ganska realistisk bild - det är ju nästan inga av oss som flyttar dit;). Att vi nöjer oss med att turista tror jag beror på att vi känner både Grekland och oss själva tillräckligt väl för att stanna på turiststadiet.

Själv skulle jag inte klara omställningen, hur mycket jag än älskar Grekland. Så jag är fullt nöjd med att ha det som min största längtan. Att man sen slarvigt kan slänga ur sig "Åh om jag kunde stanna för gott" - det är, i alla fall för min del, bara en dröm. Bara ett sätt att uttrycka hur fantastiskt Grekland är för mig.

Men samtidigt beundrar jag de som faktiskt ger sig iväg. Att våga chansa är stort, oavsett vad det handlar om:)

Agda
2007-03-16, 15:13
Jag kan bara säga en sak: för den som vill, vågar och kan pröva ! Var ödmjuk! Lär känna greker även om du inte kan språket, det kommer så småningom! Allt löser sig och de flesta blir väldigt hjälpsamma (lite för mycket ibland)! Lär dig ta dagen som den kommer och du får ett underbart liv i Grekland!
Agda

yvonne
2007-03-16, 18:39
Instämmer till fullo med det som Agda säger!!!

Yvonne

klaritza
2007-03-16, 21:41
ja, med ödmjukhet kommer man långt! och visst är grekerna hjälpsamma, iaf oftast!

Jag trivs som fisken i vattnet.älskar mitt område och min lägenhet, älskar hundpromenaderna där jag samtalr med de andra hundäganra. idag har jag å hunden siri varit å solat vid havet, å grekerna är alldeles förundrade över att siri får följa emd överallt. att alltid få prata av sig på bussen, i snabbköpet eller hos tandläkaren! det finns massor av saker som jag älskar här,men som någons krev...att jämföra är dumt. det finns alltid saker jag sakanr från sverge, varje dag.så vi har bestämt att vi ska ha båda, så det så. det får blir lite hattit...inte måste man välja?!

muffins
2007-03-17, 01:35
Allt är relativt...
Jag har bott i Grekland i 15 år... och så snart 9 år här i Sverige.
Både Sverige och Grekland har sina fördelar och nackdelar beroende på hur man ser på det, vad man söker, hur man definierar livskvalitet, vad man prioriterar etc.

Enligt mig är livet här i Sverige mer bekväm... och med det menar jag mindre byråkrati, snabb service, teknologisk utveckling etc. Dock är livet kanske lite gråare här... (det beror så klart på vad man gör det till)
Samtidigt är Grekland ingen perfekt land. När jag åker med svenska kompisar till Grekland kommer de ofta med kommentarer...åh, hur kunde du flytta härifrån, jag fattar inte att vi lever i en så trist land som Sverige etc.
Och jag försöker förklara att så är det inte...det är en annan sak att turista i Grekland och en annan sak att leva där. Jag menar inte att livet i Grekland är ett hemsk, absolut INTE. Men det är inte paradiset heller som de tror.

Sedan finns det grejer som borde verkligen förändras i Grekland och hos mentaliteten i den grekiska befolkningen. Med det menar jag... synen på djuren (är så trött på att se hemlösa hundar och undernärda sjuka katter varje gång jag är där) och så trafiken. Det finns inte trottoarer för de som är handikappade, är det övergångsställe oftast bryr sig ingen om att stanna etc.

Varken Sverige eller Grekland är perfekta länder.... Kanske en dag flyttar jag tillbaka, kanske inte... men det beror helt och hållet på livskvalitet som jag kan få här och där. Och för tillfället har jag bättre möjligheter (som t.ex. student som ska ute på arbetsmarknaden) här.

inkfish
2007-03-17, 12:29
Klokt inlägg muffins! Precis så där är det ju: det finns för- och nackdelar med båda ställena. Och det ena kan passa bättre än det andra vid en viss tidpunkt i livet.

svenska i grekland
2007-03-17, 22:16
Ja, det beror nog på var man bosätter sig och hur många svenskar eller icke-greker man har att umgås med. Själv bor jag i en liten traditionell by, där större delen av invånarna är över 60 år gamla. De enda icke greker som finns här förutom mig är ryssar och albaner. Med grekinnor i en så här liten by (mindre än 1000 invånare) blir man väldigt lätt bekant, men väldigt svårt vän. Ekonomiskt sett är det också väldigt, väldigt svårt. Men som sagt: Var man än befinner sig finns det negativa och positiva saker. Det är bara att försöka göra det bästa av situationen.
//Alexandra

Monica P
2007-03-29, 21:48
Min man kom som gästarbetare till Sverige 1966. Han vet allt om skitjobb och dåligt bemötande från svenskarna. Jag har haft ett bra jobb med jättefina arbetskompisar. Vi bestämde tidigt att vi skulle flytta till Grekland när barnen var självgående, och pratade om det så att dom vande sig vid tanken. Som pensionär kan man ha det mycket bra här -om man är frisk i alla fall-men att försörja en familj är väldigt tufft för de flesta. Det festliga är i alla fall att min man nu minns allt som var bra i Sverige-det är inte lite- och är mer kritisk till sitt hemland än vad jag är.

Lissi
2007-04-04, 21:42
I natt bodde vi på ett hotell i Varkiza söder om Aten. En belgiska satt i receptionen och hon var så mysig. Hon gav oss ett superpris på 2 rum för natten. När jag frågade om hon bodde för gott i Grekland så svarade hon att så var fallet. Jag sade då att det är ju en dröm för många att kunna göra det.Då log hon och sa: " Ja, att tro som turist att det är drömmen, det gör många. Så gjorde jag också! Att verkligen leva och arbeta här är ingen dröm." Det visste vi ju redan!;)

Grekland ska nog få vara ett "LÄNGTATILLLAND"

Lissi