handdator

Visa fullständig version : Evia....eller???


puttelino
2007-03-10, 17:41
Hej igen....
Vi har väldigt svårt att bestämma oss vart vi skall åka i år.
Är en familj från Göteborg,som troligen åker med bilen,via Italien.
Vi vill gärna ha närheten till Aten,åtminstone inte för långt bort.
Släkt bor där och på Agistri.


Nu funderar vi på att åka till Evia,verkar ju vara en bra ö,med inte allt för mkt turister,utan det "riktiga" grekland kvar!
Stämmer det? Är det någon som vet?
Är det väldigt lugnt där eller finns det att välja på?
Vi har en 15-åring o 19 åring med oss.Har man bilen med sig,kan man ju utforska ön på egen hand.

Vad jag förstår kan man även ta sig till Skiathos,därifrån och det verkar ju bra,då den ön lockar också.
Det är svårt att få till det så att det passar allas smaker.

Finns det någon vänlig själ som har lite tips om Evia och ev boende ,vart man skall vara osv?
Börjar bli alldeles snurrig utav allt kollande runt.

Hade varit bra om man lätt kunde ta sig därifrån o åka till Aten,över dan.

Var på Egina/Agistri somras,och det är också fina öar,men vill prova något nytt nu.

Hälsningar Katarina

Lissi
2007-03-10, 18:03
Hej!
Vi var på Evia förra sommaren 6 dagar då vi kommit från Skopelos. Vi var då bara på södra delen i Karystos och Marmari, men ska de 2 första veckorna i augusti i år tillbaks till Evia och åka norrut och även se mellersta Evia. Så ska vi till Skyros en vecka också. Så avslutar vi på södra Evia igen. Det är en så vacker ö och genuin. Ingen hålligång ö..
Det finns ett boende på Evia som Du kan hitta på startsidan under de hotel som Kalimera rekommenderar. så har jag fått tips av Ioannis här i forumet på andra boenden men inte haft kontakt ännu för bokning. Vi vill kanske improvisera och söka boende efterhand.
Vill Du veta mer kan Du skriva till min inbox, jag tror jag har namn på några hotel på norra Evia. I Karystos på södra delen har vi ett mysigt boende Du kan få nummer till.Där ska vi själva avsluta semestern.
Lissi - som på min avatar sitter just på Evia!

Abi
2007-03-11, 19:30
Hej, vi var på Evia i oktober -06. Det var i senaste laget för en Greklands-vecka, men vi valde absolut rätt ö. Vi började med båt från Rafina (nära från flyget) till Marmari, sen buss till Karysto, där vi hittade till boendet som Lissi rekomenderat. Efter 2 sköna strand-dagar blev vädret sämre, men vi hade hyrt bil och körde en vacker runda i de ljungblommande bergen. Därefter tog vi buss till Chalkida, en långdragen men sevärd resa. Första hela dagen i huvudstaden var det molnigt men uppehåll, och vi gick runt i timmar i den genuint grekiska staden, som inte var helt lätt att hitta i. Sista dagen innan hemresedagen var det sol igen, och vi tog bussen, igen, till Eretria. En höst-slumrande ort, där vi både besökte stranden och åt en härlig lunch på en strandtaverna. Hemresan gick med tåg ända till flygplatsen, med ett byte på Larissa-stationen i Aten (tog ca 2,5 timmar tillsammans, har jag för mig).
Hoppas ni får ut något av det jag berättat, och hör gärna av er om ni vill veta mer. T.ex. bodde vi bra och till skapligt pris centralt i Chalkida.

bye_bye Abi