handdator

Visa fullständig version : Moped/motorcykel


Kalimera
2007-03-08, 12:37
Är det möjligt att se "hela" ön med moped utan att det blir jobbigt? Eller bör man hyra bil? Föredrar personligen tvåhjuling framför fyrhjuling.

Elisabet
2007-03-08, 12:43
Är det möjligt att se "hela" ön med moped utan att det blir jobbigt? Ja det går, vi såg i stort sett hela ön på två dagar, men det blev långa körningar, egentligen för långa för min smak. Fast vi hann ändå både bada, äta, titta och sitta. Om ni har den i flera dagar hinner ni ta det lugnt också.

Bil är ju bekvämare, men man kör inte mycket snabbare med bil i de bergen än men mc. Moppe funkar inte, det är för brant (det går nog fortare att gå i backarna :D ).

ford prefect
2007-03-08, 12:46
Va :eek: - 47 besökta öar och man frågar en "nybörjarfråga" :D

Kalimera
2007-03-08, 12:53
Va :eek: - 47 besökta öar och man frågar en "nybörjarfråga" :DHar negligerat de Joniska öarna i hela mitt liv. Jag var på Korfu 1980, sedan dess är denna del av Grekland en vit fläck. Det ska blir ändring på det nu. :)

Elisabet
2007-03-08, 12:57
Det ska blir ändring på det nu. :)En helt ny värld kommer att öppan sig bye_bye

Skämt åsido, de är jättevackra! Skopelosstuk rakt av flabb_flab Fast någon Skopelos stad finns det inte där, så vitt jag vet.

Anette
2007-03-08, 13:57
Grattis! Äntligen ett besök på fantastiska Lefkas! klapp_klap Vi hyrde bil, och körde till västra sidan av ön från Nikiana nästan varje dag i 2 veckor. Antingen åkte vi norrut på morgen, och söderut när vi åkte hem, eller tvärtom. Jag tror vi körde bil ca 2 tim varje dag. Vägen söderut från Nidri mot västra sidan är bäst, vad det gäller kvaliteten på vägen. Fast den norra är nog vackrare. Det fungerar säkert med moppe med lite större motor. Själv föredrar jag bil.
Du kommer garanterat att få det fantastiskt vad du än åker på/i.

/Anette

Elisabet
2007-03-08, 14:19
Skopelosstuk rakt av - fast med mycket vackrare och bättre stränder!

Kalimera
2007-03-08, 19:37
Då blir det moppe. Tack för alla svar. klapp_klap

PO
2007-03-08, 22:08
Moppe är uppenbarligen ett rätt töjbart begrepp i Grekland, det finns 50 cc som är strypta till ca 1,5 hk= 'EU-moppe' , mellanklassen ca 5 hk och så de ostrypta 'sportmodellerna' som pinnar på som satan, minst sagt.
Ska man upp i bergen rekommenderar jag gärna 80 cc eller mer, helst fyrtakt, tyvärr kräver dessa A*-kort men det är skönt att inte behöva varva så hårt.

Perfekt mopedväg ovan Nidri, Scorpio, Meganissi & fastlandet i bakgrunden. //PO
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas_2006/normal_Lefkas_2006-09-29_11-05-50.JPG

Lissi
2007-03-08, 22:39
P-O!!
ÅH vilka minnen! Just den vägen från Nidri via Karia och så vidare över till andra sidan av Lefkas åkte vi moppe VARJE dag i 14 dagar juli 1993... De stränder som var värda namnet låg ju ALLA på västra sidan.... Vi sa ofta att vi skulle ha bott på västra sidan i stället , men då hade vi ju aldrig åkte denna vägen....;) En åsna stod i samma lilla by VAR dag bunden... Karía var en härlig stoppunkt på vägen! Kathisma, Porto Katsiki ...DET var stränder det!!!:D

Lissi

cajsa
2007-07-06, 20:04
Har läst att vissa anser att man inte ska satsa på moppe om man vill åka till västra sidan, andra tycker att det är ok.
Jag föredrar vanligtvis moppe (vi brukar hyra 125 cc), men är höjdrädd! På Karphathos fanns det partier då jag helst blundade och litade på föraren, plus att det tog ett tag att köra runt ön.
Min fråga är, hur illa är det....? Hur lång tid tar körningen med moppe från Nidri till västra kusten och är det genomgående backar och svindlande höjder?
Vill så gärna upptäcka Lefkas och de fina baden jag hört talas om.

Lissi
2007-07-06, 20:59
Nej. det är inga svindlande höjder i den bemärkelsen att vägarna går vid "avgrunder" eller nära stup eller så! Däremot kan det om Du vill till Saphos klippa längst söderut vara så dåliga vägar att det är svårt att köra. Vi hade en 125 kubikare i 14 dagar och åkte kors och tvärs över ön och jag var aldrig höjdrädd fast jag annars kan vara det. Misstänker dessutom att vägarna så här 14 år efteråt är MYCKET bättre!!

Lissi

PO
2007-07-07, 11:07
Visst kan man se Lefkas med moppe, åk kustvägen runt ön så är det inte brant alls och ändå vacker väg. Från Nidri till tex Katishma tar det cirkus två timmar. Om det är mycket eller inte på moppe är upp till hur mycket skinn man har på ändan.. :)

Broumis uthyrning rekommenderas som alltid.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas_2006/normal_Lefkas_2006-09-28_14-17-13.JPG
Terror smattrans, mindre Lefkasmopedist. Häckar runt Nidri, hanen ofta fartgalen, honan alltid vettskrämd. Förekommer ymnigt i hela södra Europa.

cajsa
2007-07-07, 13:09
Tack snälla för svar. Kanske Lefkas är ett tänkbart resmål ändå, har ju rätt bra skinn på rumpan :D
Efter att ha njutit av bra moppevägar och fantastiska stränder/vikar på Karpathos och Skiathos/Skopelos hoppas jag kunna hitta en ö som erbjuder liknande.
Eftersom jag är lite bekväm den här gången och inte vill vara beroende av färjetransport, försvinner därför flera alternativ.
Och Samos som jag varit inne på de sista dagarna ger mig inte rätt vibbar för att ta det avgörande steget och trycka på "Boka"

Men så var det där med Nidri....
Många har ju utsett den till värsta platsen i Grekland. Är det så illa? Eller är det mer att staden är mer turistanpassad, som t ex Skiathos är, och inte speciellt genuint grekisk?

Cajsa

Nicka
2007-07-07, 15:55
Hej!

Jag tycker inte du ska strunta i Lefkas pga Nidri. Visst Nidri är väldigt turistanpassat men jag tycker inte att det är så hemskt. Ska du/ni åka runt på Lefkas kommer ni ju inte att vara i Nidri hela tiden. Det går dessutom att boka hotel på andra ställen än Nidri. Stränderna på västra Lefkas är helt undebara så jag tror inte du/ni ångrar er om ni besöker denna gröna sköna ö.
Hoppas ni får en trevlig resa.

Nicka

Bennyboy
2007-07-07, 16:17
Helt topp med moped på Lefkas og vi syntes ikke det var så ille i Nidri, mye god mat, fikk ikke ett måltid under 75-80% iløpet av de 14 dagene vi var der.
Hyggelige folk der også og mye fine båtturer som går derfra.
Jeg syntes også Nidri er den mest sentrale plassen på bo på Lefkas hvis du liker å kjøre mye rundt.
Men hvis du likte deg på Karpathos så prøv Thasos, jeg syntes de har mye av det samme når det gjelder natur, strender og folk.

Eleuthera
2007-07-07, 17:38
Hm Hm!
Bara funderar lite Cykel är inte att tänka på eller ??
Billigt, Miljövänligt, (ops stor satsning idag ang miljön med 22 tim live musik från hela värden med budskapet Miljö tänkande)
Självklart tar allt längre tid men det är ju semester och lite motion är bara gott.
Hm Hm !

Lissi
2007-07-07, 17:56
Hm Hm!
Bara funderar lite Cykel är inte att tänka på eller ??
Hm Hm !

Tja har Du ändå cyklat ner till Grekland så är ju inte just för DIG detta nån svår grej, men för oss andra så är nog inte just Lefkas så lämplig för cykling om man bor i Nidri och vill se andra sidan av ön!!;)

Lissi - som annars cyklar MYCKET!

cajsa
2007-07-07, 23:05
Hej och tack för era svar.
Cykla nja...:rolleyes: det får räcka med att jag gör det hemma till vardags.
Thassos har jag varit på och känner inte att det är dags att återvända till (cyklade förresten några dagar där).
Eftersom jag tror att det är dags att boka resa snart innan allt tar slut för avresa inom 2-3 veckor, måste jag börja tratta ner mina potentiella öar.
Nu verkar det vara antingen Lefkas eller Samos (om vi inte fegar ur och åker till Skiathos igen...), troligen två helt skilda öar. Har hört någon påstå att det är oftare mulet på Lefkas pga närheten till fastlandet (och det var det på Thassos) och även mer mygg...
Nu börjar jag visst peta i småsaker... och element som man inte kan påverka...oj flabb_flab
Varför verkar alla ni andra så säkra på var ni vill åka... och jag velar..hmm

Cajsa

Lissi
2007-07-07, 23:44
Varför verkar alla ni andra så säkra på var ni vill åka... och jag velar..hmm
Cajsa


JAG är nog den veligaste här på Kalimera.....;)

Nicka
2007-07-07, 23:47
Hej!

Mygg har jag inte haft något problrm med på Lefkas. Vädret kan man ju aldrig garantera. När jag varit där har vi haft kanonbra väder.(Vi har varit där under juli/augusti.) Jag tror du får en fin resa vad du än väljer.

nicka

inkfish
2007-07-07, 23:59
Cajsa, om 2-3 veckor tvivlar jag på att det är molnigt nån enda stans i Grekland, den faktorn kan du nog tänka bort;)

cajsa
2007-07-08, 12:32
Nej det är nog sant att molnen borde lysa med sin frånvaro vid den här årstiden. Men..., samma period på Thassos en gång bjöd inte bara på moln (i olika storlek och färg...) nästan varenda dag under två veckor, utan även ett regn och åskväder som jag sent ska glömma. Och det låg ju rätt nära fastlandet.
Fast å andra sidan var jag på Skiathos förra året och det ligger ju också rätt nära fastlandet och där sken sola :D

Skönt att det höra att det finns fler veliga här på forumet ;)

Idag ser det ut som det trots allt blir Samos, och där tror jag inte att det finns mygg i alla fall. Väntar bara på den sista övertygelsen ska falla på plats så vi kan slå till.

Tack för tips och råd.