handdator

Visa fullständig version : Goda råd...


sannaochjohnny
2007-03-08, 11:27
Hejbye_bye Vi är nya här...Vi har tänkt åka till Skiathos 3-17 september!!! MEN...vi kan inte bestämma oss om vi ska boka redan nu eller vänta..Vi bor i Göteborg så om vi ska ta en charter-resa så blir det med Apollo...har kollat på Elias eller Fiorella lägenheter..Galini...är ochså intresserade av Skiathos Palace på Koukounaries Beach...ELLER ska man boka flygstolar och hitta hotell på plats???? Det är bara jag och min man som åkerklapp_klap ....barnen lämnar vi hemma...:cool: Tänkte vi skulle fira en något försenad "smekmånad"...Vi ser så fram emot denna resa..Mycket sol och bad är det vi vill ha...det är väl inte för sent för det i Sept????
Skiathos verkar helt perfekt för oss..._B-anana
Hej så länge.....

Elisabet
2007-03-08, 12:36
Alternativ 3 har ni ju glömt ;)
Boka flygstol och hotell separat, inte på plats utan hemifrån. Så skulle jag ha gjort :)

Kalimera
2007-03-08, 12:41
September är en mycket bra månad. Jag skulle bokat flygstolar och fixat boendet på plats, eller som Elisabet skriver bokat boendet hemifrån. Jag skulle nog valt att byta ort efter en vecka. Eller ännu hellre kombinerat Skiathos med Skopelos, börjat med Skopelos och avslutat med en vecka på Skiathos.

Malena
2007-03-08, 13:36
Får jag vara nyfiken och fråga varför du rekommenderar att börja med Skopelos och avsluta med Skiahos?

ENIAC
2007-03-08, 13:53
Får jag vara nyfiken och fråga varför du rekommenderar att börja med Skopelos och avsluta med Skiahos?

Jag smiter in och svarar på frågan ;) : gissningsvis för att det är smidigast att börja sin semester på ön som ligger "längst bort" och sedan avsluta på den ö man flyger hem ifrån. Någon annan särskild anledning tror jag inte det finns.

Malena
2007-03-08, 13:55
Jag kom på det också...Ang_elx :o

Och visst kan vi rekommendera Skopelos, eller hur ENIAC klapp_klap flabb_flab ?

ENIAC
2007-03-08, 14:06
Och visst kan vi rekommendera Skopelos, eller hur ENIAC klapp_klap flabb_flab ?

Japp! Det är en jättefin, grön ö med mycket att se och uppleva. Frodiga skogar med olivlundar och fina vyer! Tyvärr var inte vädret i toppklass när vi var där och vi åkte i mitten av september... Veckan innan vi anlände hade det varit tokvarmt, så vi timade lite dåligt :( Men vattnet var varmt och maten jättebra, så vi klarade oss ändå :)

Elisabet
2007-03-08, 14:17
Någon annan särskild anledning tror jag inte det finns.Jo, jag tycker nog att det finns det, men det vette katten om jag kan formulera den i ord. Naturligtvis är det en helt individuell känsla jag har - och det har att göra med öarnas karaktär. Det Skopelos har att bjuda passar i min tanke liksom bättre FÖRE det Skiathos har att bjuda, om man ska kombinera de två. Skopelos är för mig mer en åk-runt-och-titta-ö medan Skiathos är mer en härliga-stränder-ö - grovt generaliserat förståss. På båda finns härliga vandringsmöjligheter för den som vill ha sådant, dock bättre för min smak på Skiathos.

Skopelos är en jättevacker ö, men om Skiathos som ni säger sannaochjohnny verkar helt perfekt för er, så tror jag inte Skopelos har det ni söker.

ENIAC
2007-03-08, 15:11
Elisabeth: jag håller med dig! Jag tycker det är skönt att komma till en lite lugnare ö först, där man kan slappna av och varva ner, och sedan avsluta semestern där det är ett lite högre tempo och där det händer lite mer. Jag hade själv lite problem med att formulera den känslan i ord, men tack för att du gjorde det åt mig ;)

Elisabet
2007-03-08, 15:20
Jag hade själv lite problem med att formulera den känslan i ord, men tack för att du gjorde det åt mig ;)Så bra att du känner så ;)
Själv tycker jag nog inte riktigt att jag fick till det flabb_flab
Jag brukar vara bättre än så på att hitta ord för det jag menar ;)
Men du kom en till bit närmare kärnan med det du skrev klapp_klap


"en till bit närmare" Kan man säga så :rolleyes: Ang_elx

ENIAC
2007-03-08, 15:35
"en till bit närmare" Kan man säga så :rolleyes: Ang_elx

"En bit närmare" är det väl? Eller? :rolleyes:

Kalimera
2007-03-08, 19:49
Jag kom på det också...?Det var en sak till: om man vill shoppa är det bättre att göra det på Skiathos där utbudet är så ofantligt mycket större än på Skopelos. Det är dumt att släpa med sakerna till Skopelos och sedan tillbaka till Skiathos. :)

sannaochjohnny
2007-03-08, 20:03
Tack för era synpunkter och tips!!! Vi kollar runt för fullt på nätet...har just kollat flygstolar,om man bokar nu kostar dom 7400 med Apollo...ska vi flyga direkt till Skiathos är det bara dom som gäller..annars måste vi ta oss till Stockholm,även om vi väljer att flyga till Aten först...Vi hittade ett hotell på nätet som vi blev intresserade av: EYE Q RESORT
Någon som bott där???
Tack för era svar!!!!!

Elisabet
2007-03-08, 20:20
Nej jag har inte bott där, men om jag åker tillbaka till Skiathos så kommer jag antingen att bo centralt i staden eller i Koukounaries. Stranden vid Megali Ammos är medioker jämfört med stränderna längre bort. Om jag bodde där skulle det bli så att jag tog bussen till Koukounaries varje dag - och bussen till stan varje kväll.

I stället skulle jag alltså antingen bo i staden och ta bussen till Koukounaries på dagen eller bo där och ta bussen till staden på kvällen. För den som gillar att gå en bit finns det ca 10 underbara stränder på 5-30 minuters avstånd från det lilla centrumet i Koukounaries. Alltså stränder som syns på kartan. Dessutom finns det ett otal små vikar som man kan leta sig fram till om man är lagd för sånt :)

ENIAC
2007-03-08, 20:46
Jag har kikat på Apollos sida nu, och om ni väljer oneway Landvetter-Skiathos 3/11 samt oneway Skiathos-Arlanda 17/11 så blir priset ca 2000:- lägre. I priset (5352kr) ingår mat, men inget avbeställningsskydd och sånt. Mellanlandning i Thessaloniki i vanlig ordning.
Fast då tillkommer förstås kostnad för resan Sthlm-Gbg så det var kanske ingen höjdaridé ändå :rolleyes:
Det är alltid bra att kolla vad oneway-biljetter kostar. Ofta är de mycket billigare. Jag har själv sparat 4000kr på sommarens resa genom att boka på det sättet än en vanlig t o r.klapp_klap

sannaochjohnny
2007-03-08, 23:18
Tack åter igen för alla goda råd..och det där med oneway-biljetter var ingen dum ide´!!!!! Ska kolla upp det närmare!! :-) Kom gärna med mer förslag på hotell!!!!!

Katta
2007-03-09, 00:12
Hej på er!

Kolla in Bourtzi hotel som ligger mitt i Skiathos stad, brevid Papadiamantis.
Nog svårt med ett mer centralt läge med pool! Se i så fall till att få ett rum mot pool området, där är fritt från smattrande moppeljud och folkliv!

Vi föredrar att bo i staden för att ha nära "hem" på kvällarna, och tar oss hellre till stränderna på dagarna.

klapp_klap Katta

sannaochjohnny
2007-03-16, 12:04
Eftersom det är stränderna som lockar oss på Skiathos så vill vi nog bo i området runt Koukounaries..och ta oss in till staden på kvällarna:D
Är det någon här som vet nåt om MUSES HOTEL AND BUNGALOWS???Vad vi förstått från nätet verkar det vara helt ok.._B-anana Ska tydligen ha en väldigt bra bar och taverna...med god GREKISK mat!!! Vill inte ha en massa pommes o sånt kravs...;)

Elisabet
2007-03-16, 12:36
Såg inte Muses men vi tittade på Caravos och det verkar jättefint. Det ligger 350 meter från Koukounarises-stranden, alldeleles där vägen kommer från skogen och stränderna på andra sidan! Perfekt att vandra, jogga, cykla eller köra moppe! Där ska jag bo nästa gång!

Siri A
2007-03-16, 17:23
Airtours flyger till Skiathos....brukar vara billigare änn apollo...:rolleyes:
Fast de flygen går ju från Stockholm...:(

Lycka till med planeringen

Siri

anna-lena
2007-03-16, 20:31
Skulle utan tvekan bo centralt nära Megali Amnos stranden och ta bussen till alla underbara stränder på ön. Tycker inte Koukounarises stranden var så speciell, där fanns inga mysiga tavernor utan lite mer snabbmatställen som inte kändes så genuina. Det fanns många finare stränder vid hållplatserna innan, kommer tyvärr inte ihåg namnen på dem nu, det var tre år sedan vi var där,men man fick gå en liten bit från busshållplatsen. Megali Amnos stranden är inte så dålig som många påstår, jämfört med många stränder i Grekland är den riktigt bra men i förhållande till övriga stränder på Skiathos är den inget att skryta med, helt ok att spendera några dagar på om man är borta 14 dagar.

anna-lena
2007-03-16, 20:49
Mandraki hette stranden kom jad just på!

sannaochjohnny
2007-03-21, 13:35
En liten fråga innan vi bokar...vi vill verkligen bo i Koukounaries så vi har bestämmt oss för "Muses hotel and bungalows"..men "vågar" vi boka genom en engelsk bokningsida???Holiday Hotels...där betalar vi 25% nu och resten 5 veckor innan vi anländer..vi brukar ju alltid åka med charter annars...är vi veliga eller?????;-)

Siri A
2007-03-21, 13:46
Vi har också bara åkt charter innan men nu sist när vi var i London nu i Oktober/November så bokade vi genom resfeber, men vi insåg att det hade varit minst lika enkelt at boka helt "på egen hand"!! Det funkade alltså toppen, så skänt at kunna ta vilket tåg man vill, gå i sin egen takt osv.
Men jag skulle inte ha bokat genom en eng. hemsida, den period ni åker finns det rum så om ni letar på plats blir de nog både billigare och "säkrare".. Jag känner till "Holidays Hotels" sedan tidigare men jag har ingen erfarenhat av bolaget som kund!! :rolleyes:
Dock hyr de flesta rumsuthyrare som står i hamnen bara ut rum i "hamnstaden"!! :o

MEN charterbolagen äger ju inte alltid alla rum på hotellet, så ni kan ju mejla runt till några hotell i charterkataloger och fråga!!

Lycka till med letandet!! flabb_flab

/Siri bye_bye

sannaochjohnny
2007-03-21, 14:05
Tack Siri för ditt svar!!!! Kanske får fundera lite till innan vi bokar...just nu vet vi varken ut eller in...!!! HE HE...

parga
2007-03-21, 16:43
Hej!

Jag har bott på Muses med en kompis. Vi hamnade där för att vi åkte ospecat. Kunde inte ha blivit bättre! Muses är perfekt! Ganska ordinära rum men mycket fräscht.Härlig poolbar har de också, där det serveras all slags dryck och lättare lunch. Vi åt på hotelltavernan en kväll, helt OK. Husets vin kan varmt rekommenderas! Läget är kanonbra. Vi sörjde till en början att vi hamnade ute vid Koukounaries men efter bara någon timme, ansåg vi att det var det bästa som hänt! Som Elisabet säger, många fina stränder i närheten (jag tycker speciellt om lilla Eleni Beach). Skogen i närheten är mäktig att vandra i. Jag kan även rekommendera baren Agoustura (har glömt bort stavningen) och Tavernan Ouzeri, det stället drömmer jag om än! Vi var på Skiathos i maj 2005....
Jenny

sannaochjohnny
2007-03-21, 18:00
Tack så mycket Jenny!!!Låter ju helt underbart!!!Hur ska vi kunna vänta tills september???Det är ju såååå lång tid kvar...(men vi får hoppas på att sommaren här hemma blir fin)vilket bolag åkte ni med???

Elisabet
2007-03-21, 18:03
parga, kan du beskriva exakt var Muses ligger? Och vilket resebolag är det som har det hotellet i sitt program?

(Jag håller förresten med dig helt i det du skrev om Koukounariesstranden i en annan tråd.)

Elisabet
2007-03-21, 18:14
men "vågar" vi boka genom en engelsk bokningsida???Holiday Hotels...där betalar vi 25% nu och resten 5 veckor innan vi anländer..När vi skulle till Frankrike förra året bokade jag tre hotell via tre olika internationella hotellbokningssajter och betalade i förskott, hela eller delar av hotellpriset. Det fungerade perfekt, inget strul någonstans, vi fick precis det vi hade bokat och det var aldrig någon diskussion om betalningen.

Dessutom kollade jag upp priserna och det visade sig att det i alla tre fallen var billigare att boka på en bokningssajt än direkt med hotellet. Det beror på att sajterna/agenterna får ett mycket bättre pris eftersom de fixar många hoellkunder, än vad den enskilde kunden får. (Dock: Om man har bott på ett visst hotell förut och känner ägarna lite, är det ofta en annan sak i Grekland.)

Jag har inte testat detta i Grekland, men jag tror att det är detsamma där. Hotellbokningssajterna har kommit för att stanna och min gissning är att de kommer att dominera marknaden inom kort. Om de nu inte redan gör det..

Nu vet jag att det finns flera här som inte håller med mig och kanske har andra erfarenheter, men detta är i alla fall min uppfattning, så jag tycker inte att ni behöver tveka att boka via sajten. Jag såg förresten att Muses finns med på tripadvisor och det var en av sajterna som jag bokade genom, så den litar i alla fall jag på.

Siri A
2007-03-21, 18:39
Holiday Hotels kan visst vara ett bra altenativ men själv skulle jag inte förboka överhuvudtaget eftersom ni reser i September, utan jag skulle ha bokat på plats istället, då man oftast får välja rum osv. Men vill man boka hemifrån så kan nog Holiday Hotels inte vara en så dum idé... Ang_elx
Men allt handlar om vilken typ av service man vill ha..!!! flabb_flab

Har inte tänkt på en charter-resa då?? Air tours (Gud va jag tjatar :D)
har billiga resor till Skiathos!! Det brukar inte skilja SÅ mycket jämfört med om man på internet bokar resor inom Europa!! NI kanske har hittat ett "specialerbjudande" ?? Dessutom så har du full reseförsäkring om du beställer hela resan från samma bolag, samt kanske lite mer "trygghet"!!

Trevlig resa!! flabb_flab

sannaochjohnny
2007-03-21, 18:43
Tack Elisabet!!! På Holiday Hotels har dom billigare priser om man bokar innan den 30/4 på utvalda hotell...för 14 dagar på Muses skall vi få betala 4900:-...då ingår frukost!!! Dom vill ha 1224:- nu o resten 5 veckor innan...vi var ju oroliga att bokningen verkligen skall fungera..så man inte kommer ner o nääääää här finns inget i våra namn...HEMSKA TANKE!!!!Men vi blev lugnare när vi läste ditt inlägg!!!Några andra som har erfarenheter av bokningssajter?????
Tack åter igen från oss två greklandstokiga i GBG....

sannaochjohnny
2007-03-21, 18:48
Hej Siri.....Jo vi har kollat charter.....men här från gbg är det apollo som gäller....såg att Airtours är billigare...men att ta oss till Stockholm t/r kostar en del....dessutom har vi snöat in på Koukounaries-området!!! Tack för snabba svar!!!!!

Siri A
2007-03-21, 18:58
Hej Siri.....Jo vi har kollat charter.....men här från gbg är det apollo som gäller....såg att Airtours är billigare...men att ta oss till Stockholm t/r kostar en del....dessutom har vi snöat in på Koukounaries-området!!! Tack för snabba svar!!!!!

ÅÅ, jag såg inte förren nu var ni bodde...:D ;)

mmm, om ni vill boka innan skulle jag ändå ta apollo om det inte skiljer allt för mycket!! Hur stor är pris skilnaden?? Annars finns det säkert massor av andra här som har tips på boenden som har mejl el. tel. dit du kan boka direkt...flabb_flab Det brukar bli billigare även om den delen av service som internet sajterna tar är ovesentlig... så det är upp till en själv HUR man vill boka... Om du bokar direkt kan du ju desutom ibland lyckas pruta ner priset lite vilket du inte kan om du bokar via en internet-sajt... Somsagt det är nog en smaksak...:o

/ Siri

sannaochjohnny
2007-03-21, 21:01
mmm, om ni vill boka innan skulle jag ändå ta apollo om det inte skiljer allt för mycket!! Hur stor är pris skilnaden??

/ Siri
Ett medelklass hotell hos Apollo i Megali Ammos-området ca: 15000:- en del med frukost en del utan...så det skiljar ca:3000:-
Apollo har bara ett hotell i koukounaries o det kostar ca 18000:- (såg att det var fullbokat 3/9 hos Apollo...:eek:)

Eva L
2007-03-22, 06:56
Jag skulle köpa en billig flygbiljett och boka boendet på plats. I Grekland är turismen på många ställen uppbyggd på att folk väljer sitt boende först vid framkomsten till en ö. Även om många greker förbokar sitt boende finns det de som gör precis som många av oss och väljer på plats. Speciellt vid besök på en ort som är ny för en är det enklare att välja när man ser hur det ser ut i verkligheten utifrån de önskemål man har. Själv lägger jag in tänkbara boenden i min telefonbok utifrån tips jag fått från andra eller läst om på nätet
så kan jag vid behov ringa när jag står i hamnen. Om paketresan kostar många tusen är att boka på egen hand även ekonomiskt ett bra alternativ.

Vid vissa tillfällen är dock charterarrangörens priser så bra att det lönar sig. Personligen åker jag då bara med stora kända charterarrangörer som jag anlitat tidigare och struntar helt i alla som kan tänkas lämna mig kvar på stranden efter en ekonomisk konkurs.

Eva

Siri A
2007-03-22, 08:09
Säger som Eva, skulle inte boka en charterresa om det skilde 3000:- utan boka på plats alltså köpa en flygbilljett, ha lite koll på bra boende och sen bestämma sig när man kommer ned...!! flabb_flab

Lycka till!!

parga
2007-03-25, 10:27
Vi åkte med Apollo....tror jag!

parga
2007-03-25, 10:31
Muses ligger vid det tredje sista busstoppet innan Koukounaries stranden. På högra sidan, om man kommer från Skiathos Stad. Ganska stort, med poolen och poolbaren mot vägen. Det är som en portal man går igenom in till hotellområdet. Som jag sa tidigare, åkte vi, tror jag, med Apollo. Vi åkte ospecat och därför hamnade vi på Muses. Det finns inte med i katalogen. Alla som åkte ospecat hamnade på Muses då.

sannaochjohnny
2007-03-25, 13:25
Tack Parga för dina upplysningar!!!! Vi ska boka flygstolar och kommer troligtsvis fixa boendet när vi kommer ner!!!!! Tar med oss telefonnummer till dom hotellen vi är intresserade av....SPÄNNANDE!!!

Elisabet
2007-03-26, 08:44
Då föreslår jag att ni tar en taxi från flygplatsen antingen direkt till Koukounarises eller till närmaste busshållplats. Stanna vid hpl 21, 22 eller 23. Det ligger flera hotell och pensionat däremellan. (Alldeles vid hpl 22 ligger Caravos hotel & Bungalows som vi bestämde oss för att bo i nästa gång.)

Skiathos är ju knöfullt i augusti och då lär det vara omöjligt att få tag i ett rum om man inte har bokat. Hur många som är kvar den 3 september har jag ingen aning om, men själv skulle jag tveka att åka dit obokat då.


Muses ligger vid det tredje sista busstoppet innan Koukounaries stranden. På högra sidan, om man kommer från Skiathos Stad. Aha, då förstår jag, såg det genom bussfönstret. Vi steg av vid hållplatsen före, efter och sista :)

sannaochjohnny
2007-07-15, 00:05
"En till bit närmare" är vi nu Elisabeth; n ärmare bestämt exakt 50 dgr.
Det blev hotel Muses. Resan bokad via Apollo. Hotellet via nätet. Känns klockrent. Hoppas bara vädret är med oss. KRAM

Gila
2007-07-15, 00:49
Härligt att ni valt Skiathos. Min favoritö! Över 60 stränder...ni behöver inte trängas med andra...om ni inte vill. Ön är grön och många greker semestrar själva på den...vilket gör att försäljare och "inkastare" inte är jobbiga som på många andra turistorter...ha det gott! //Gila

Elisabet
2007-07-15, 09:57
"En till bit närmare" är vi nu Elisabeth; n ärmare bestämt exakt 50 dgr.
Det blev hotel Muses. Resan bokad via Apollo. Hotellet via nätet. Känns klockrent. Hoppas bara vädret är med oss. KRAMÅh så härligt! Perfekt läge för att gå till olika stränder på västra ön! Det kommer att bli alldeles underbart!!

Jag har 59 dagar kvar, men inte till Skiathos den här gången. Ska beta av ett par andra önskeöar först.

Peterkj
2007-07-18, 20:47
Hej
Kul att läsa hela konversationen. Själv har jag mest varit i Kykladerna, men tänkte denna gång att vi skulle besöka Skiathos och Skopelos. Bokade flygstol med Apollo igår. Men boende blir säkert inte förrän vi kommer ner. Vi har aldrig bokat i förväg och vi brukar alltid åka i September. Vi åker den 10 september till Skiathos men tar nog färjan direkt till Skopelos. Just av den anledningen att vi måste i alla fall vara på Skiathos sista natten. (Tänk om förjan inte går den dagen pga vädret, det har ju hänt).
Men det var väldigt kul med alla synpunkter, jag får nog studera lite till innan vi bestämmer var vi vill bo. Jag är ju mer inne på att man åker till stranden på dagen och har nära hem på kvällen. Vi hyr alltid scooter, då får ju även jag se omgivningarna när man åker omkring, till skillnad när man kör bil.
Jag litar på och hoppas att vi alla får det kanon i september.
/Peter