Visa fullständig version : Varför är det så gott om i?
Finns det några regler när man ska skriva ι, η eller υ? Och vad händer om man använder fel i? Förstår ingen vilket ord man skrivit då? :confused:
Om det finns några regler vet jag inte. Men jag vet att det oftast inte händer något alls om man väljer fel. Om jag är osäker använder jag oftast det enklaste, ι (iota).
Inte ens alla greker kan det där helt klockrent så man behöver inte skämmas det minsta om man gör fel;)
Admirala
2007-03-06, 07:26
Årsaken til alle disse i-ene er gammelgresk, har min greske "privatlærer" fortalt. I gamle dager ble ikke disse i'ene uttrykt likt.
H var en slags EY-lyd, I var I, Y var en ü eller Y. Diftongene EI og OI ble uttrykt som de skrives her, ikke som I.
Årsaken til alle disse i-ene er gammelgresk, har min greske "privatlærer" fortalt. I gamle dager ble ikke disse i'ene uttrykt likt.
H var en slags EY-lyd, I var I, Y var en ü eller Y. Diftongene EI og OI ble uttrykt som de skrives her, ikke som I.
Just detta har jag också fått lära mig.
Stinabye_bye
kardoula
2007-06-25, 12:09
när man använder dom olika ei i u oi n
det är lite pga av beskrivningen av ordet om den är fem mask neut
och så måste man kolla ordets grundform och se hur det skrivs.
ei är väl något man gör yrafei tha grafeis etc
den liksom beskriver ordet..
eimai korasmenei
hahha aja jag är väl ingen höjdare på att förklara hahah
alla 5 i'na är inte så himla viktiga om du inte hade tänkt att börja universitet..
annars så kan jag rekomendera dig att inte tänka så mkt på det.. först får du lära dig att prata.. sen kan du ta tag i dom där sakerna!!!!_B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.