handdator

Visa fullständig version : Souvlaki lamm eller gris?


wognsen
2005-05-28, 15:49
Görs souvlaki på lamm eller gris? Läste i en gammal guidebok att nästan all mat görs på lamm. Men det finns kanske både och. Eftersom nån skrev på mitt förra inlägg att kycklingsouvlaki är jättegott. Så får jag väl hoppas att det är så. (Är inte så förtjust i lamm.)

karinafp
2005-05-28, 15:52
Görs souvlaki på lamm eller gris? Läste i en gammal guidebok att nästan all mat görs på lamm. Men det finns kanske både och. Eftersom nån skrev på mitt förra inlägg att kycklingsouvlaki är jättegott. Så får jag väl hoppas att det är så. (Är inte så förtjust i lamm.)

Ofta får man välja själv vilket kött man vill ha i sin souvlaki. Dessutom ska du inte låta dig avskräckas av att det står lammkött; det som serveras i Grekland brukar vara mycket gott, även om man inte gillar lamm annars. :)

Karin

Elisabet
2005-05-28, 16:07
Görs souvlaki på lamm eller gris?Gris och kycklingsouvlaki är de vanligaste på tavernor. Men souvlaki görs på lite av varje. Jag har till exempel ätit svärdfisksouvlaki.

Lammkött i Grekland smakar sällan som lamm i Sverige, eftersom de vanligen slaktar dem när de är mindre än vad som görs här. Lammen i Sverige har ofta blivit så stora när de slaktas, att de fått fårsmak, och det är inte jag heller speciellt förtjust i. Men smaken av unglamm är verkligen gott. Om du bara har ätit lamm i Sverige kan det hända att du får en angenäm överaskning om du smakar till exempel grillade lammkotletter i Grekland.

spagetti
2005-05-28, 16:59
det finns ingen bättre än kycklingsouvlaki, men du måste givetvis då beställa en Gyro som det heter, inte det som är frusna på spett som tärningar, det smakar inte alls som den riktiga. jag gillar då även sås och inte tzatziki som dom har på grissouvlakin, det funkar inte med kyckling enligt min mening, har nog ötit ett par hundra souvlakis under mina 5 år i Aten

sahar
2005-06-13, 22:16
Den allra godaste souvlakin som jag har ätit var Veal souvlaki (kalv souvlaki). Säger du bara souvlaki så blir du serverad souvlaki gjord på griskött oftast. Jag har i alla fall inte fått det med lammkött de gånger jag beställt "vanlig" souvlaki. Håller med om att chickensouvlakin är ibland ganska torr men har man tur och den blir lyckad så smakar chickensouvlakin bättre än den på griskött.Dessutom tycker jag att man får mer fett än kött på grisspetten. Godast är enligt mitt tycke kalvsouvlakin men den kostar lite mer och finns inte alltid på menyn.

sahar

David
2005-06-29, 06:23
Kycklingsouvlakin är som sagt alltid antingen fågel eller fisk. Antingen fantastisk, annars.... ingenting....

Är det någon som sitter inne på ett bra marinadtips/recept då det gäller kycklingsouvlaki? Tycker det är svårt att få ordentlig smak på dessa...