handdator

Visa fullständig version : Restaurang Mylos i Platanias


Gita
2007-03-05, 10:22
Jag är nyfiken på restaurang Mylos (To Keratas) i Platanias. Jag har bott nära den restaurangen, men vi åt aldrig där. Hörde bara från folk att det skulle vara dyrt där. Men nu är jag nyfiken - är det värt pengarna? Har någon av er ätit där?

Vi äter "rustikt", dvs grekisk husmanskost, för det mesta, mycket vegetariskt, fisk, kyckling, men det kan vara roligt att festa till någon kväll och då letar jag efter en restaurang med det där lilla extra. (Men fortfarande ej turistanpassat!)

Argyris
2007-03-05, 10:40
Hej,

Mylos är bra kvalitet (en av Platanias äldsta restauranger 70 tal)
Det finns ett annat trevligt ställe i Platanias (ca 3km inåt landet) Drakanias.

Kolla gärna min ämne "Nya Tavernor som "saknar" turister den kanske kommer att kompleteras inom kort, jag skall till kreta om ca 1 vecka.

/Nico

Kikh
2007-03-05, 10:44
Hej Gita!

Mylos var under en evighet den allra bästa av Platanias krogar och många var mina besök där då. Tyvärr var kvalitén på servicen skiftande redan för 15 år sen och den har vad jag hört inte blivit bättre med tiden. Det är fortfarande en strid ström av människor som besöker Mylos trots ökande priser men för mig är det mer en fråga om miljö än mat nu för tiden, det är otroligt mysigt där inne med ankdam, vattenfall och klängande växter. Lite för mysigt för personalen kanske eftersom gäster ofta blir bortglömda, får fel mat och felaktiga notor, greker som turister. De senaste åren har jag valt andra ställen, hemliga men jag kan viska;) För gourmander i Platanias finns Symposio, dit brukar det vara kö långt ut på gatan!

Smaklig spis!

Kickie

Wardakis
2007-03-05, 10:53
Mylos är definitivt värt ett besök! Jättegod mat och bra service, populärt även bland grekerna. Vi brukar äta Drakulastek där, en fin bit oxfilé med vitlökssås, kostade i somras runt 16-17 € om jag minns rätt. Deras desserter är värda ett besök bara de! Vi blev också vi bjudna på ett stort fruktfat. Vi fick köa eftersom vi inte reserverat bord, grekerna som kom hade bokat i förväg! Och Niko: hälsa från mig om du besöker Leventis eller Markos, säg att Louiza hälsar så vet dom!
Gunilla

Gita
2007-03-05, 11:15
Nico, jag väntar på ditt inlägg ;) ! Jag kommer ihåg att du har pratat om detta ställe inåt landet...

Och Kickie, viska gärna! Vi skall bo i Agii Apostoli, men man ju kan ta bussen både in till Chania och Platanias...

Undrar - var ligger Symposio? Kommer inte ihåg om vi har varit där...

Vi får se om det blir något besök till Mylos, maten och servicen är ju viktigare än miljön... men kanske borde man testa det en gång i alla fall, då vet man sen!

Argyris
2007-03-05, 13:39
Det finns en trevlig taverna i Gerani mellan Platanias och Maleme, jag vet ej namnet men det ligger brevid en bensinmack och ett bageri på vänster sida (från Platanias) Jag skall kolla vad den heter.

Kikh, du få gärna "viska till mig"...

Om man bara känner för en trevlig öl, ta bakom hamnen i Chania "Rudi's" har ca 100 olika öl.
Ägs av en Österikare som flyttade till Kreta ca 15 år sedan och har en grekisk fru

/Nico

myssa
2007-03-05, 20:04
hej
jag rekomenderar gärna mylos :)
vi brukar äta där några gånger varje tur ner till kreta.
varje gång har vi alltid fått bästa servicen av fin personal.
maten har för oss alltid varit utsökt.
deras sallader är mycket goda(prova den med sparris och parmesan) och vinerna(nostos är ett tips) är i toppklass.
där får man ishink till deras vita viner och dom serverar alltid olika bröd och olivtapenade direkt man kommer dit.
vi brukar beställa bord uppe på avsatsen mot gatan där får man skönare stolar och rosenblad strödda på duken.
mycket romantiskt ;)
priserna tycker jag inte är nämnvärt dyrare än någon annanstans.
hoppas ni går dit en gång i allafall.
myssa....

Gita
2007-03-06, 09:45
Det låter fint, Myssa! Jag lovar, vi skall testa detta i sommar! Att få god mat är alltid värt en omväg...

Kikh
2007-03-06, 12:49
Det finns en trevlig taverna i Gerani mellan Platanias och Maleme, jag vet ej namnet men det ligger brevid en bensinmack och ett bageri på vänster sida (från Platanias) Jag skall kolla vad den heter.

Kikh, du få gärna "viska till mig".../Nico

Det ska jag visst göra om jag bara minns namnet. Tror jag förträngt det eftersom alla greker skrattar varje gång jag försöker uttala det:( Hur som helst tror jag att vi tänker på samma ställe, det där i Gerani. Om notan kommer i en speldosa och maten är så god att man bara måste äta upp (enorma portioner) trots att tarmarna hotar brista, då är det det jag menar. Tyvärr hittar jag inget visitkort från stället men namnet dyker upp när jag är utsövd igen. En grekisk gud Oid....näääää...Inte än...

Ha det gott och hälsa "hem" när du kommer ner, jag har faktiskt åkt förbi ert hus i sommar, flera gånger:)

Argyris
2007-03-06, 13:42
Kikh...

helt rätt ställe!
Man kan inte uttala detta,,speldose = helt rätt.

/Nico

Skall äta där nästa vecka....:cool:

Gita
2007-03-06, 13:43
Men Nico, du måste berätta för oss sedan vad stället heter, och ungefär var det ligger, please...

Kikh
2007-03-06, 13:53
Kan det heta Aidikos Nico? Jag har bara sett skylten i mörker på antingen tvärtom eller proppfull mage, och i båda fallen (gärna i samband med Raki) får jag synförändingar.

Testa fläskgrytan med loukaniko och yogurt på pitabröd om du inte redan gjort det! Och snälla, snälla, äte en tallrik Staka åt mig!

Gita
2007-03-06, 14:28
Loukaniko är väl korv, men vad är staka?

Kikh
2007-03-06, 14:39
Staka är grädden från färsk (get)mjölk som man kokar med lite salt och rör ner mjöl i. Det ser i konsistensen ut som äggröra med mycket olja, luktar som ett par väl ingångna fårskinnstofflor men smakar HIMMELSKT med ett färskt bröd eller pommes frites att dippa i. En riktig kolesterolbomb! det närmaste jag kan komma på att jämföra röran med är min farmors ostvassla, men den smakar annorlunda.

Åtminstone i Chania använder de Stakavoutiro (smör som ser ut lite som kokosfett) att smälta ner i pilafin, det är det som ger den speciella smaken. Jag tror maträtten heter Chanion Pilafi, tanterna i "mina" byar är i allafall otroligt stolta över sitt recept...Med rätta:) Jag har en burk av mirakelingrediensen i min kyl. Tyvärr funkar den inte att göra själva Stakaröran av:(

http://img.aftonbladet.se/resor/0504/03/02s11-kreta-872.jpg
file:///C:/DOCUME%7E1/Owner/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpgfile:///C:/DOCUME%7E1/Owner/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg

Kikh
2007-03-07, 23:33
Kikh...helt rätt ställe!
Man kan inte uttala detta,,speldose = helt rätt. /Nico..skall äta där nästa vecka....:cool:


Namnet är.....trummvirvel....AIDONISOS! Inhämtat från trovärdig källa i området. Men där är ofta enormt många bofasta engelsmän.

UlfWiman
2007-03-26, 15:23
Drakiana eller "by the river" är en genuin grekisk restaurang. Öppen hela året och billig. Prova deras lamm helt utsökt och hemgjord fritata patata. Inga busslaster med turister här inte. Efter maten kan man ta en apelsin ifrån träden och äta. På vintern sitter man inne och äter. Detta är ett ställe jag inte har berättat om tidigare för jag har varit egennyttig. Det är bara att ta en taxi dit och njuta. Säg att ni vill till Drakiana by the river, de flesta taxis brukar åka från Platanias eller via Stalos. Det är ca 5km från huvudvägen Nea Kydonia, jag har promenerat några gånger. Tungt att gå dit men lätt att gå hem. Kan det bero på Raki kanske? Jag var där för några år sedan med Nick en guide från Freelance Hollidays, han fick lova att inte berätta och vad jag vet har han inte brutit sitt löfte. Om man vill promenera så är det lättast från Platanias. Skriv till mig för vägbeskrivning.
Vill ni slippa turister är det här rätta stället. Övriga restauranger så gör jag som Kikh och håller tyst.
Uffe

Kikh
2007-03-26, 21:08
Drakiana eller "by the river" är en genuin grekisk restaurang. Öppen hela året och billig....Övriga restauranger så gör jag som Kikh och håller tyst. Uffe

:eek: Uffe, nu kommer ett av mina vattenhål att invaderas av turister i sommar! Gissa vem som hållit tyst om Drakiana ända sen de flyttade ut i olivlundarna. Familjen hade sin verksamhet i centrala Platanias i dryga 15 år men tyckte det blev för mycket av det goda turistlivet. Nu är det bara så ljuvligt att dela sin måltid med familjens hundar och moskiterna till ljudet av syrsor, den porlande Lardanos och många grekiska gäster. Mina senaste 5 födelsedagar har berikats av bl a husets Staka och Raki Ang_elx

Kickie

UlfWiman
2007-03-30, 18:28
:eek: Uffe, nu kommer ett av mina vattenhål att invaderas av turister i sommar! Gissa vem som hållit tyst om Drakiana ända sen de flyttade ut i olivlundarna.
Kickie

Tror inte det är någon större fara.
Uffe