handdator

Visa fullständig version : Samos-Ikaria


solstråle
2007-03-04, 17:59
Vi funderar på att frångå våra vanor och åka till Ikaria och Samos i sommar stället för Kykladerna där vi brukar luffa runt. Som alltid vet man vad man har... Det jag känner mig lite tveksam inför är att Samos är en "turistig" ö á la Naxos. Samtidigt vill man ju inte bli för inskränkt och bara satsa på säkra kort, typ Amorgos, Milos och Serifos. Har fått för mig att vi även kan åka till Fourni för att få det lilla genuina. Tar tacksamt emot erfarenheter från er som har varit runt bland dessa öar.

Eva L
2007-03-05, 08:18
Jag gjorde turen Samos - Patmos - Fourni - Samos förra sommaren för första gången. Ska jag rangordna öarna utifrån mina egna intressen och förväntningar blev Fourni favoriten och Samos kom på sista plats. Alla tre är intressanta öar och Samos gav jag inte rättvisa eftersom jag var väldigt förkyld och hade feber under mina första dagar där. Bodde väldigt bra på alla tre öarna och gjorde långa härliga promenader både på Fourni och Patmos.
Fourni är lagom stort för mig och det är härligt att sitta på det lilla torget utanför bagaren och bara njuta av lugnet. Bästa matstället ligger strax bakom. Tyvärr satte vi oss där först sista kvällen. Hade havsutsikt samt utsikt över hamnen från boendet vilket alltid är väldigt trevligt.
I år väljer jag cykladerna men återkommer säkert till den här ruten ett annat år.

Eva

Kalimera
2007-03-06, 11:10
Det jag känner mig lite tveksam inför är att Samos är en "turistig" ö á la Naxos. Samos är inte helt olikt Naxos när det gäller "turistigt". Åtminstone om du är i någon av de större turistorterna, som Pyhtagorion och Kokkari. På landsbygden är det dock allt annat än turistigt, finns få öar med så många fina bergsbyar. Landskapet är fantastiskt vackert. Själv gillar jag Pyhtagorion väldigt mycket, trots all turism. Har ni tid tycker jag ni ska se alla tre öar. Åk direkt till Ikaria, sedan till Fourni och avsluta med Samos. Det blir perfekt!

Lopez
2007-03-06, 11:24
Innstämmer till 100% med föregående talareklapp_klap .

CarinaN
2007-03-06, 18:38
Åk direkt till Ikaria, sedan till Fourni och avsluta med Samos. Det blir perfekt!

Precis vad vi ska göra i sommarklapp_klap .

Vi flyger till Samos, sticker direkt till Ikaria, därefter Fourni och avslutar sedan med några dagar på Samos. Har aldrig varit på någon av dessa öar tidigare. Ser mest fram emot Ikaria faktiskt. Den ön verkar så oerhört spännande. Fourni verkar vara en lugn och härlig ö att koppla av på efter Ikaria. Samos har jag egentligen inga förväntningar på, varken positiva eller negativa. I somras när vi avslutade på Naxos efter att ha besökt Amorgos och Koufonissi, tyckte vi att det var alldeles för stimmigt där. Kommer vi att känna detsamma när vi kommer till Samos kanske?

Carina

solstråle
2007-03-06, 18:59
Ja, det blir nog precis så Ikaria-Fourni-Samos. Känner mig inte helt bekväm med att "erkänna" att vi bokat inrikes Athen-Ikaria när vi kommer ner och Samos-Athen när vi åker hem. Det blir en lightversion av just båtluff men det känns ändå som att bra alternativ då vi gärna vill till Ikaria. Det fanns väldigt prisvärda inrikesbiljetter att boka på aegean airlines i sommar.

Det ska bli så spännande med lite nya öar!

Eva L
2007-03-06, 20:20
Precis vad vi ska göra i sommarklapp_klap .
I somras när vi avslutade på Naxos efter att ha besökt Amorgos och Koufonissi, tyckte vi att det var alldeles för stimmigt där. Kommer vi att känna detsamma när vi kommer till Samos kanske?

Carina

Antagligen kommer ni att göra det men som Janne säger Pytagorion kan vara ganska charmigt också med en fin strandpomenad och mysiga kvarter att strosa i. Fick en fin stadsguidnig av en svensk från Pythagorion Club och med Inge åkte vi till en bergsby och åt middag. Förövrigt den enda bergsby jag hann med att besöka.

Eva

CarinaN
2007-03-06, 21:40
Antagligen kommer ni att göra det men som Janne säger Pytagorion kan vara ganska charmigt också med en fin strandpomenad och mysiga kvarter att strosa i. .

Eva

Ja, det lär väl bli så att vi bor i Pythagorion. Vi har funderat på Samos stad också för vi har förstått att det inte är riktigt lika turistiskt där. Har inte bestämt oss ännu.

Carina

Eva L
2007-03-07, 07:05
Där har jag bara landat med färjan från Fourni för att direkt åka vidare med taxi. Tror att det alltid känns lite konstigt att komma från ett litet ställe utan massturism till ett massturismställe men det är ju ibland ofrånkommligt.

Ibland kan det också kännas konstigt att bara slappa och bada om man innan gjort en upplevelseresa med många aktiviteter. Lite så kände jag det vid besöket i Brasilien i år även om jag hade tre underbara veckor. Antagligen för att upplevelserna förra året i Amazonas var så annorlunda på alla plan.

Eva

Janérik
2007-03-07, 23:32
"klipp"
Tror att det alltid känns lite konstigt att komma från ett litet ställe utan massturism till ett massturismställe men det är ju ibland ofrånkommligt.
"Mera klipp"
Lite så kände jag det vid besöket i Brasilien i år även om jag hade tre underbara veckor. Antagligen för att upplevelserna förra året i Amazonas var så annorlunda på alla plan.

Eva

Hmm, jag tror inte att jag riktigt vill hålla med här, vi brukar ofta försöka lägga upp det såhär:
Först börjar vi med ett lugnt ställe eller en liten ö.
Sedan brukar vi försöka hitta lite nytt, alltså en ö vi inte besökt tidigare så det blir lite nya saker att upptäcka.
Till sist brukar vi försöka få in ett trevligt återbesök på en känd ö.
Det blir lite som tre olika semestrar på samma resa, vi brukar tycka att det är roligt att dela upp det så men det kanske inte passar alla. Sedan har vi ju fått tänka om lite från förra sommarens tur då vi inte längre reser barnlöst.

Mvh Janérik

Eva L
2007-03-08, 07:24
För oss som luffar runt är det lätt att återkomma till vissa knutpunktsöar som Naxos och då blir det ett kärt återseende. Jag reser också gärna till en för mig ny ö i kombination med en gammal bekant men med åren har jag kommit att föredra ställen utan massturism och gärna platser där det är enkelt att hitta ett bra utbud av god vällagad grekisk mat. Upplever att jag fick leta mer den sista Greklandsresan för att hitta den goda maten och några av tipsen jag fått innan resan var lite si så där. Missade dessutom det bästa matstället i Pythagorion som ingen av de jag träffade verkade känna till.

Eva