Visa fullständig version : Flyttbestyr
Hej alla glada greklandsfantaster!
För er som är intresserade har jag nu en flyttdagbok i blogform (jag som aldrig skulle bloga...) där ni kan läsa om mina våndor, vedermödor och (förhoppningsvis senare) om min lycka. Länk till blogen hittar ni under min profil.
Ha en skön dag!
Kickie
Charlotte!
2007-03-04, 17:11
Vad spännande att få "följa med" på din resa! :)
Lycka till önskar Charlotte!
Tusen tack för det Charlotte! Har du vägarna förbi Chania så håll i minnet att jag önskar mig en bäddmadrass och en kudde från Jysk;) Jag bjuder på kaffe som tack för hjälpen:D
Kickie
Kanskje dumt spørsmål - men hvor blogger den modige damen? Du er jammen flink, kaster alt over bord og reiser i veg. bye_bye Lykke til med det nye livet.
Hej Malou!
Jag vet inte vad Janne tycker om det här men min blog finns på: http://movingstar.sprayblog.se/index.php
Annars hittar du Kalimerares eventuella hemsidor under deras profil:)
Hälsningar//Kickie
Hej(a) Kickie!
Tufft beslut. Önskar dig all Lycka till kommer att följa dig via bloggen.
// Helén
Lycka till!klapp_klap Verkligen ett tufft beslut...känner mig lite smått avundsjuk. Vi ska ner till Platanias den 17/5 men då har du ju inte hunnit ner än, annars kanske det hade kunnat bli en kudde från JYSK:)
2/8 åker vi ner igen (fyra tjejer 30+++;) ) då kanske vi kan ta med något du hunnit sakna...i utbyte mot en guidad krogrunda med tips på de bästa ställena:D Ang_elx
Hälsningar Malin
Nu är det gjort- lägenheten är uppsagd-tärningen är kastad! Fy så nervös jag är nu:(
Jag drömde om dig och din flytt i natt, hur störd är man då, på en skala?flabb_flab :D
Tecken på avundsjuka?
// Helén
Jag drömde om dig och din flytt i natt, hur störd är man då, på en skala?flabb_flab :D
Tecken på avundsjuka?
// Helén
Fortsätt med det snälla du och dröm att allt går bra! Idag fick jag meddelande från Apollo att visst kan man boka 10kg övervikt- om man har en returbiljettsnyft_drop Pratade med Novair som talade om att ev. extrakilon gör man upp om vid incheckningen, ca 50 kr/kg brukar det röra sig om trodde hon. Kan de dra bort de kilon min kropp förlorar av att oroa sig tro....
Tecken på avundsjuka?
// Helén
Nej, det är tecken på att man "hänger" här för mycket:D ;)
Malin - som också drömt om en "Kalimerian"Ang_elx
Jag beundrar verkligen dig Kikh som törs göra din dröm till verklighet.Tror det är många av oss som drömmer om att flytta till greklad.
Håller tummarna för att dig och din dotter, och ska följa din blogg.
Lycka till!
martinifk
2007-03-05, 23:35
Jag har ju redan önskat lycka till men det kan man inte säga för många gånger när det gäller en sån här stor sak:cool:
Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle:rolleyes:
Lycka till med flytten! Modigt och härligt av dig! klapp_klap
När jag läst din blogg, så förstår jag att du längtar efter förändring...Nog ska det gå bra ska du se, och längtar du tillbaka till Sverige, så finns ju det kvar ;) Och dessutom så flyttar du ju till en ö som har allt! Det är därför vi återvänder gång på gång...
Kommer självklart att följa din blogg med stort intresse!
Ivi
Tack så mycket för alla värmande tankar och påhejanden!
Det är mycket att fundera runt nu. En hel del skulle jag nog tänkt på innan jag bestämde mig, annat har jag tänkt på men det har "fallit bort" ur minnet.
Nu har jag suttit hela natten och sökt svar på frågan om privat sjukförsäkring. Som boende i Grekland, med IKA-kort, vet jag att jag behöver 50st stämplar per år för att få gratis sjukvård, det samma gäller min dotter som ännu inte är registrerad på varken ena eller andra stället och som jag har betalningsansvar för. Nu har jag inga stämplar, vad jag vet om, och därför undrar jag hur andra Greklandsboende har löst det med sjukförsäkring? Våra Europeiska Sjukförsäkringskort upphör ju att gälla i och med att vi skriver ut oss ur Sverige (där fick jag för att jag sökte dem en hel natt...).
Just nu känns bäddmadrassfrågan minst sagt sekundär...
Kickie
Nu har jag suttit hela natten och sökt svar på frågan om privat sjukförsäkring. Som boende i Grekland, med IKA-kort, vet jag att jag behöver 50st stämplar per år för att få gratis sjukvård, det samma gäller min dotter som ännu inte är registrerad på varken ena eller andra stället och som jag har betalningsansvar för. Nu har jag inga stämplar, vad jag vet om, och därför undrar jag hur andra Greklandsboende har löst det med sjukförsäkring? Kickie
Du måste jobba legalt 50 dagar per år för att få dina 50 stämplar, när du gjort det kommer alla familjemedlemmar automatiskt med i IKA.
Monica
Du måste jobba legalt 50 dagar per år för att få dina 50 stämplar, när du gjort det kommer alla familjemedlemmar automatiskt med i IKA. Monica
Och hålla mig frisk under tiden förstås:) Var det inte svårare? Varför har jag då magknip? "Målar faan på väggen" skulle farmor ha sagt...
Tack igen Monica, din och alla andras hjälp är ovärderligklapp_klap
Kickie
Wardakis
2007-03-07, 08:58
Och vad gäller om man bara har pension?
Gunilla
Pensionärer har ett mycket bättre läge då pensionsrätten är flyttbar. På Försäkringskassans hemsida kan du läsa eller dra ut information om vad som gäller.
Undrar om det inte finns övergångsbestämmelser vid flytt utomlands för den som flyttar före pensionsåldern men de kanske bara gäller den som förvärvsarbetar. För den som har kvar sitt medborgarskap finns det möjlighet att få vård i Sverige och man kan kontakta sitt landsting för att höra vilka taxor som gäller för utlandssvenskar som behöver eller vill ha vård här hemma.
Eva
Och vad gäller om man bara har pension?
Gunilla
Godmorgon Gunilla! Nu är det min tur att komma med något matnyttig. Nedanstående citat är hämtat från mannen som skrivit boken Att flytta utomlands, Bengt-Erik Hedberg, själv utflyttad pensionär.
" Jag har tidigare påpekat att om Du flyttar utomlands som pensionär är det ett måste att få blankett E 121 från Försäkringskassan för att komma in i det nya landets sociala system. Det märkliga är att Försäkringskassan inte utfärdar den förrän Du lämnat Sverige."
Kolla upp den blanketten på Försäkringskassans eller Skatteverkets hemsida!
Gå in och kolla på www.sviv.se (http://www.sviv.se) föreningen svenskar i utlandet, där finns mycket matnyttigt för oss som bor i andra länder.
Yvonne
Wardakis
2007-03-07, 10:24
Tack för tipset!
Gunilla
Tänk på en sak.......!!!!!
Som utflyttad från Sverige får du inte använda det europeiska försäkringskortet från försäkringskassan. Skulle du använda det kan du bli återbetalnings skyldig.
Yvonne
Våra Europeiska Sjukförsäkringskort upphör ju att gälla i och med att vi skriver ut oss ur Sverige
Hej, vad modigt att flytta, men om det bara är för ett år varför skriver du ut dig från Sverige? Det kanske är nya regler nu men tidigare så hade man kvar svenska sjukvården om man var borta mindre än ett år. Om du vill ha extraförsäkring så finns www.europeiska.com (http://www.europeiska.com) .
Lycka till
birgitta
...men om det bara är för ett år varför skriver du ut dig från Sverige?...birgitta
Hej Birgitta!
Jag skriver ut mig för gott hoppas jag, Sverige har inget kvara att erbjuda mig som det ser ut nu. Gäller det mindre än ett år är det andra regler.
Kickie
Lycka till, det är modigt att bryta upp som du gör. Jag var i Chania 1977 men kommer inte ihåg så mycket mer än jag önskade att jag hade känt till ravinen innan avfärd så jag hade tagit med mig rätt skor och att alla hette Spiros.
birgitta
...jag önskade att jag hade känt till ravinen innan avfärd så jag hade tagit med mig rätt skor och att alla hette Spiros. birgitta
:D Alla dessa Spiros måste ha haft yngre bröder som heter Giorgos och Yannis och Manos.... Samaria har jag inte gått hela ännu, av hälsoskäl, men det kommer jag nog att hinna med snart. Bäst har jag hört att det är på våren när marken "satt sig" efter vintern och det fortfarande inte är så varmt. Gissa om jag ska fotografera den dagen jag kommer iväg!
Kickie
martinifk
2007-03-12, 01:50
Lycka till, det är modigt att bryta upp som du gör. Jag var i Chania 1977 men kommer inte ihåg så mycket mer än jag önskade att jag hade känt till ravinen innan avfärd så jag hade tagit med mig rätt skor och att alla hette Spiros.
birgitta
Birgitta: Varför inte åka tillbaka till Kreta om du har möjlighet då det var 30 år sen du var där:rolleyes:
Och än en gång lycka till med allt Kickie:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.