handdator

Visa fullständig version : Tåg till Parga?


Sofung
2007-03-03, 20:16
Hej!

Jag har kollat runt lite på forumet men verkar inte hitta något svar på min fråga...

Jag och min kille hade tänkt åka till Parga under vår Europa-tågluff i sommar, och efter att ha hittat massa info om Parga och hotell så hittar vi inte någon färdväg.
Eftersom vi har interrail-kort så vore det ju bra att kunna åka så nära Parga som möjligt och sedan ta buss? Eller hur gör man? De flesta verkar ju flyga, men hur kommer man dit annars?

Hälsningar,
Sofie

Janérik
2007-03-03, 20:32
Nu har jag typ noll koll då det gäller järnväg men ta er till en ort som har båtförbindelse med Igoumenitsa så löser det sej säkert på bästa sätt. Är väl typ en timme eller nåt mellan Igoumenitsa och Parga.

Mvh Janérik

Tom
2007-03-03, 21:18
Tåg till Ancona, Venedig eller Bari i Italien är mitt förslag.
Sen båt till (dagligen ) Igoumenitsa i Grekland. Det är det snabbaste och smidigast.

Buss eller Taxi till Parga ( ca:45 km ) "Lätt som en plätt."

/ Tom

Elisabet
2007-03-03, 21:35
Vilket håll planerar ni att komma ifrån? Ska ni till Aten först, så kan ni ta tåg till Patras och sedan göra som Janérik föreslår; båt till Igoumenitsa.

Men frågan är om det inte är smidigare att åka buss. Direktbuss från Aten tar ca 7 timmar och kostar 35€.

Janérik
2007-03-03, 21:51
Vilket håll planerar ni att komma ifrån? Ska ni till Aten först, så kan ni ta tåg till Patras och sedan göra som Janérik föreslår; båt till Igoumenitsa.

Men frågan är om det inte är smidigare att åka buss. Direktbuss från Aten tar ca 7 timmar och kostar 35€.
Hmm, min tanke var nog att åka från kontinenten till en Italiensk hamnstad med anslutning till Igoumenitsa. Men det är klart, att starta rundturen genom Europa med en flygtur till Aten kan ju knappast bli fel det heller, då åker man vidare ut i ö-världen och åker hem tre månader senare, resten av Europa finns ju kvar till ett annat år :o

Mvh Janérik

Sofung
2007-03-03, 22:00
Hej!
Tack för alla svar!

Vi hade tänkt oss att komma från Aten-hållet och sedan vidare mot Italien... Så det blir nog tåg till Patras och båt till Igoumenitsa. Låter det okej?

Någon som vet nån bra båt som trafikerar den sträckan?

Elisabet
2007-03-03, 22:02
Men det är klart, att starta rundturen genom Europa med en flygtur till Aten kan ju knappast bli fel det heller, då åker man vidare ut i ö-världen och åker hem tre månader senare, resten av Europa finns ju kvar till ett annat år :oFast så tänkte jag inte alls flabb_flab Som så många andra är jag själv gammal tågluffare och en av turerna gick från Wien genom Jugoslavien till Aten. Sedan med båt från Pireus via Korfu till Brindisi i Italien och vidare. Det var en härlig tågluff, och nostalgisk som man är tänkte jag mig att sofung med kille kanske planerar något liknande :)

Janérik
2007-03-03, 22:14
Hej!
Tack för alla svar!

Vi hade tänkt oss att komma från Aten-hållet och sedan vidare mot Italien... Så det blir nog tåg till Patras och båt till Igoumenitsa. Låter det okej?

Någon som vet nån bra båt som trafikerar den sträckan?
Jag tror det blir mindre grävande om ni åker buss den sträckan. Vi hade egen bil då vi åkte där men det går säkert att åka buss där också.

Mvh Janérik