Logga in

Visa fullständig version : Vegetariskt??

Sofi
2007-03-03, 15:13
Hejsan hoppsan!

Tänker oss till Grekland i september men har börjat fundera lite på maten då min man är vegetarian. Någon som har tips på goda vegetariska rätter som är normalt förekommande? Bondsallad, tzatsiki & pommes blir ju lite trist i längden....:)
Ost & mjölkprodukter funkar men inte fisk.

Tack på förhand!

yvonne
2007-03-03, 15:18
Briam-ugnsbakade grönsaker
Gemista- fyllda paprikor
Horta-bladgrönsaker
Spanakórizo- spenatris
Fasolakia- färska gröna bönor i tomat
Kolokithakia tiganitha- friterad zuccini
Några smaskiga grönsaksrätter som jag rekommenderar

Yvonne

qui
2007-03-03, 18:52
Hejsan hoppsan!

Tänker oss till Grekland i september men har börjat fundera lite på maten då min man är vegetarian. Någon som har tips på goda vegetariska rätter som är normalt förekommande? Bondsallad, tzatsiki & pommes blir ju lite trist i längden....:)

Tack på förhand!

Det ska inte vara några problem. Det finns väldigt mycket att välja bland, jag är vegetarian och har ätit i Grekland utan problem. Värre är det i Spanien där vissa restauranger inte verkar veta vad "vegetarian" är för nåt... :-/

Janérik
2007-03-03, 19:03

Tack på förhand!
På nåt sätt känner jag ibland att det skulle vara lättare att vara Vegetarian i Grekland än att inte vara vegetarian. Det finns alltså ett gott utbud på vegetarisk mat där.

Mvh Janérik

hasa
2007-03-04, 16:05
Vi är en familj på fem personer som alla äter vegetarisk mat. Vi har varit ute på flera ö-luffar. Aldrig har det varit några problem med vegetarisk mat eftersom det grekiska köket innehåller många sådana rätter. Ofta beställer vi in många smårätter som vi delar på. Vi upplevde förra sommarens ö-luff att det i Grekland precis som i Sverige fanns fler vegetariska alternativ på menyn än tidigare, vilket förstås är positivt.