handdator

Visa fullständig version : Fisk!!.......sjukdom???


pia-marianne
2007-03-02, 22:01
Hej! :)

En servitör på en restaurang på Rhodos, varnade för att fisken kunde vara för gammal.Det är så "utfiskat" i havet så att det är brist på fisk.
Den sparas för länge,och kan då ge matförgiftning.:eek: :eek: ......................
En anhörig till mig åt lax och blev sjuk,fick vårdas på sjukhus.Hon åt i restaurangen på hotellet.
Jag tycker jättemycket om fisk,bor på västkusten så jag är "bortskämd".
Hur är det rent generellt med fiskkvalitén?
Kan det ha varit specifikt för just den restaurangen,eller ska jag undvika fisk?
Har någon av er andra positiva/negativa erfarenheter av fiskrätter?
Jag bara undrar sa flundran :confused:

hälsn.pia-marianne

Siri A
2007-03-02, 22:45
En anhörig till mig åt lax och blev sjuk, fick vårdas på sjukhus. Hon åt i restaurangen på hotellet.

Usch vad hemst....:eek:
På vilken ö blev hon sjuk??
Inte direkt kul att insjukna första dagen på resan...:(
Var det på ett charter-hotell hon åt???

// Siri bye_bye

pia-marianne
2007-03-02, 22:54
Usch vad hemst....:eek:
På vilken ö blev hon sjuk??
Inte direkt kul att insjukna första dagen på resan...:(
Var det på ett charter-hotell hon åt???

// Siri bye_bye

Hej Siri!

Det var på Rhodos för ett par år sedan.Hon bodde på ett charterhotell med halvpension.
Jag har rest i 15 år till olika länder men har aldrig varit drabbad av matförgiftning.

pia-marianne bye_bye

Siri A
2007-03-02, 22:56
Jag har rest i 15 år till olika länder men har aldrig varit drabbad av matförgiftning

Det var tur för dig....;)

// Siri bye_bye

Elisabet
2007-03-03, 09:09
Matförgiftning kan man ju råka ut för var man än är, även här i Sverige har jag hört ;) så man ska nog inte dra några slutsatser av ett fall.

Jag äter inte så mycket fisk, varken här hemma eller i Grekland, dock mer där än här och min erfarenhet är att den antingen är helt färsk eller frysen och jättegott tillagad. Jag brukar be att få se fisken innan jag beställer men det är mest för att jag vill veta vad det är för fisk jag äter och hittills har jag aldrig lyckats begripa vad de menar när de beskriver den :o

På fisktavernor är det vanligt att man går in och väljer vad man vill ha och dessutom ser man ju då hur de förvarar den och hur den ser ut. Jag är också ganska kräsen med vilken typ av tavernor jag äter på. De ska se grekiska och inte turistiska ut. Generellt kan man räkna med bättre mat och priser då.

Admirala
2007-03-03, 09:13
Hej! :)
Har någon av er andra positiva/negativa erfarenheter av fiskrätter?


Jeg har bare positive erfaringer med fiskeretter, har i det hele tatt aldri hatt problemer med maten i Hellas, unnatt etter en gyros på Pilion :eek:

Men laks? Hvor hadde de fått den fra? Eneste stedet jeg kan kjøpe laks her i Nafplio, er på Lidl, og da er den importert og fryst. Har servert det til flere greske venner, og ingen av dem har spist det før.
Laksen din venninne ble dårlig av var kanskje også importert, og ikke fersk? Jeg bare gjetter, selvsagt, men... Kanskje lurest å holde seg til lokale fisker?

pia-marianne
2007-03-03, 11:09
[quote=Admirala;77595]Jeg har bare positive erfaringer med fiskeretter, har i det hele tatt aldri hatt problemer med maten i Hellas, unnatt etter en gyros på Pilion :eek:

Men laks? Hvor hadde de fått den fra? Eneste stedet jeg kan kjøpe laks her i Nafplio, er på Lidl, og da er den importert og fryst. Har servert det til flere greske venner, og ingen av dem har spist det før.
Laksen din venninne ble dårlig av var kanskje også importert, og ikke fersk? Jeg bare gjetter, selvsagt, men... Kanskje lurest å holde seg til lokale fisker?[/quote

Hejsan!
Det är nog som du skriver,importerad lax såklart.Och den var kanske inte så färsk.Men fortfarande är det konstigt att servitören sa att man skulle vara försiktig med fisk.
Eller hur?:confused:
Hälsn.pia-marianne

Admirala
2007-03-03, 11:24
Hejsan!
Det är nog som du skriver,importerad lax såklart.Och den var kanske inte så färsk.Men fortfarande är det konstigt att servitören sa att man skulle vara försiktig med fisk.
Eller hur?:confused:
Hälsn.pia-marianne

Jovisst var det rart! Jeg har aldri hørt en servitør si det. Det er riktig at det er lite fisk i havet, men det burde jo egentlig bare bety at den fisken som kommer inn er ekstra etterspurt av restaurantgjestene, og snart blir spist opp.
Jeg er som deg, glad i fisk, og pleier være godt fornøyd med kvaliteten. Vel, en gang fikk jeg et stykke sverdfisk som var seigt og fettete, men det var utenom sverdfisk-sesongen, så jeg burde visst bedre enn å bestille det. Men syk ble jeg ikke.

Matforgiftning kan man få over alt, jeg fikk det etter å ha spist iskrem i Tyrkia (ja, jeg vet det var dumt gjort), og det er jo ikke så mye man kan gjøre for å beskytte seg mot det. På fiskerestauranter får du jo ofte peke ut din egen fisk, og det er jo ikke noe iveien for å sjekke den nærmere for å undersøke om den virker fersk.

En historie om en kompis som skulle spise fisk et sted på Amorgos.
- Er fisken fersk, spurte han servitøren.
- Ja, svarte han, - I killed your dinner. :D

yvonne
2007-03-03, 11:51
Det finns lax i Grekland!! Odlas i konstgjorda sjöar bla Limni Plastira och ska även inplanteras i vår sjö som ska anläggas snart. Annars så är det så att mycket lax importeras fryst från Norge. Finns att köpa på många stora Supermarkets. Antagligen var det fryst imporerad lax som din vän åt, den kanske hade legat lite för länge för att tinas innan den tillagades. Det bästa är att äta den inhemska och be att få titta på fisken först och själv välja vilken man vill ha tillagad. Kolla ögon och gälar!!!!

Yvonne

monica
2007-03-03, 12:23
Men laks? Hvor hadde de fått den fra? Eneste stedet jeg kan kjøpe laks her i Nafplio, er på Lidl, og da er den importert og fryst. Har servert det til flere greske venner, og ingen av dem har spist det før.



Har du ingen större supermarket nära dig, lustigt nog ska vi äta lax idag som vi köper färsk på Carefoor. Har prövat frysta laxen på Lidl och tycker nog inte den är något vidare. Min mamma är norska så det blev mycket lax och fisk när jag växte upp. Tycker fiskarna är väldigt goda i Grekland.
Brukar köpa färsk fisk varje fredag på marknaden har aldrig blivit sjuk.

Vi brukar köpa färsk laxforell när vi åker upp till stugan i Ioannina, den är nog den godaste. Har frysväska med oss och köper is på vägen. Den grillas när vi kommer till stugan, mumsfilibaba.

Monica

Jennie
2007-03-03, 14:40
Hej!!
Vi köper oxå färsk lax, antingen på Champion el Sklavenitis. AB har oxå färsk lax men de visste nog inte riktig hur de skulle stycka den, det var mest slamsor.
Jag har aldrig råkat ut för dålig fisk, den man köper på marknaden kollar man ju själv, men på en restaurang kan man ju aldrig vara säker. Även om man ber att få se fisken i förväg så vet man ju inte vad dem stoppar i grytan.

Jennie

pia-marianne
2007-03-03, 15:12
:D He,he,..ja,den var kul.
Tur att du inte blev sjuk av svärdfisken.Matförgiftning kan man ju få var som helst som sagt.Men värmen utomlands och förvaringen av fisken ökar riskfaktorerna antar jag.
Jag äter inte nötkött,fläskkött några gånger om året.Det blir mest fisk och kyckling.
hälsn.pia-marianne :)

pia-marianne
2007-03-03, 15:15
Hej Yvonne!
Det var intressant,det visste jag inte.
Jag tror också att det "slarvas" med hanteringen av fisken.
Tack för tipset.
hälsn.pia-marianne

pia-marianne
2007-03-03, 15:22
Hej Elisabet! :)
Jättebra tips att tavernan ska se grekisk ut och inte turistisk.Bästa tavernan är nog där grekerna själva äter.Har läst att på tavernor är det ofta halv och helfabrikat som värms i kastruller.Kanske det är på de turistiska då.Jag,vet inte,men tavernor låter som ingen "bra" mat i mina öron.
mvh pia-marianne :)

PO
2007-03-03, 15:43
Fisken är väl oftast nygrillad eller upphettad på annat vis, men de där
kalla såserna som hör till..? hur länge har de stått färdiga och framme?
Eller när/hur/om/i vad, salladen sköljdes?

//PO