handdator

Visa fullständig version : Stränderna?


bopia
2007-03-02, 14:22
Kalispera.

Vi tänker åka till Karpathos i augusti men eftersom stränderna är det allra viktigaste för oss under semestern undrar vi hur är stränderna på ön och framförallt stranden som sträcker sig norr ut från stan?

Har läst allt jag kommit över om Karpathos och uppgifterna om stranden utanför stan skiljer sig från fin sand till sten så ni som varit där förklara hur är det................

Bopia
bye_bye

inkfish
2007-03-02, 14:24
Finare sand ju längre bort du kommer. Däremot är det inte sandbotten där du går i, man får ta sig fram på rätt knölig sten under vattnet.

bopia
2007-03-02, 14:38
Jassas Inkfish.

Vilket snabbt svar, den knöliga stenen är den överallt längs hela stranden?

Bopia

inkfish
2007-03-02, 14:40
Återkommer med bild när jag pratat färdigt i telefon;)

inkfish
2007-03-02, 14:57
Så här ser stranden ut längst bort:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/strand2.jpg

Sanden är ljusare och finare här än den är närmast stan. Som du ser är den blandad med sten - mindre stenar ju närmare vattnet du kommer. Där finns liksom "öar" av grus/sten, på en sån brukar jag ligga för att slippa den finkornigaste sanden.

Sen är det alltså en del sten när man går i, man får inte vara för ömfotad.

Jag tycker att det går utmärkt att bada där, undantaget extremt blåsiga dagar när man inte ser var man sätter fötterna i vattnet.

Men i princip ALLA andra stränder på ön är bättre än den här så det är ett rätt lyxigt problem att välja badställe på Karpathos:D

inkfish
2007-03-02, 15:04
Här är en bild till, tagen från andra hållet och något närmare stan. Mer sten - men småsten är bara bekvämt, tycker jag som inte gillar sand.:o

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Kopia4avP1010036.jpg

bopia
2007-03-02, 15:12
Tack snälla för bilderna /bopia

Elisabet
2007-03-02, 15:18
Som jag minns det är det fin sand utan sten på den del av stranden som är i staden, alltså solstolsdelen. Däremot när man går i vattner är det stenigt även där, i alla fall en liten bit.

Är det fina SANDstränder ni vill ha bopia?

inkfish
2007-03-02, 15:32
Min gissning är faktiskt att de krattar stranden närmare stan från sten. Då får ju folk sin sandstrand. Fast sanden blir kompaktare och tråkigare (tycker jag) när den inte har några som helst inslag av sten eller grus. Den är finkornig, ja - men i mina ögon är det inte det samma som fin.

Gita
2007-03-02, 15:38
Vad fint sagt, Ink! Finkornig men inte fin... ;) Jag förstår dig, och vi söker ofta efter stenstränder, där är det mer liv i vattnet. Och vattnet kan vara klarare.

Tips för alla som gillar stenstränder och är ömfotade - köp billiga bad/surfskor (finns på ALLA supermarkets) för ca 7 euro. Och bada som Esther Williams!

Vadå min käpphäst? Surfskor? ;)

inkfish
2007-03-02, 15:41
Vad fint sagt, Ink! Finkornig men inte fin... ;)

Fast jag menar det verkligen:) . För mig är sandstrand nästan aldrig lika med "fin strand", jag föredrar grus, sten, klippor alla dagar.

Eristos-stranden på Tilos och stadsstranden närmast Pigadia har sån där mörk, tråkig, klabbig sand. Plaka på Naxos däremot - där är det ljus finkornig sand - det kan jag uppskatta bara för att nån gång få pröva på sand liksom.

I hastigheten tänkte jag inte på att mitt språkbruk i det här fallet är just mitt och ingen annans:cool: flabb_flab

inkfish
2007-03-02, 15:52
I min egentillverkade något kryptiska strandvokabulär ingår också "mjuk sten":o

Mjuk sten finns på Christou Pigadi-stranden på Karpathos. Missa inte den, bopia, den ligger mellan Pigadia och flygplatsen. Dock är den grektät så där är nog inte lika idylliskt i augusti när ni kommer.

Men visst syns det att detta är mjuk sten?:o

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010187-1.jpg

Gita
2007-03-02, 16:02
Om det är en sandstrand, så skall det vara något extra - vi, mjuk, len sand. Bara för att testa, eller hur? ;)

Men annars är det som du säger - sten är mer liv! Både på stranden och i vattnet... och vad skall man plocka på sandstranden när man inte kan plocka sten? Sten och klippor, tänk flata, fina stenhällar! Det är så fint - jag blir alldeles upplyft av det...

bopia
2007-03-02, 16:19
JA, helt rätt, vi vill ha fin fin sandstrand och absolut ingen sten i vattnet.
Plakastranden på Naxos är ett bra exempel på hur en strand ska vara för att vi ska tycka att den är FIN.

kan tyckas, men vi är kräsna/bopia

Eva L
2007-03-02, 16:22
Finslipad stenstrand kan väl vara ok men grus hur kul är det. :) Jag föredrar sandstränder gärna där botten känns som att gå på en sockerkaka eller en vacker vit eller milt ljusgul och gyllene som stränderna jag besökte i Brasilien.
Gillar verkligen Plaka på Naxos, Kolymbitres och Golden Sands på Paros och några till. Stranden i Pigadia är inte direkt min favorit men det är tur att vi alla är olika.

Eva

Elisabet
2007-03-02, 16:49
JA, helt rätt, vi vill ha fin fin sandstrand och absolut ingen sten i vattnet.
Plakastranden på Naxos är ett bra exempel på hur en strand ska vara för att vi ska tycka att den är FIN.Då kommer ni att upptäcka att de flesta stränderna på Karp inte är sådana som ni tycker är fina.

bopia
2007-03-02, 18:11
Vart åker vi då? Förra året blev vi så besvikna på stränderna på Mytilini.

Därför är det extra viktigt att det blir ok iår/bopia

Elisabet
2007-03-02, 18:37
De underbara sandsträndernas drottning är Skiathos.
Ios har också sådana stränder.
Och Kefalonia lär ha det.

Det är tre förslag :) Fast det är nog väldigt mycket folk på alla de öarna i augusti.

Nora
2007-03-02, 18:51
JA, helt rätt, vi vill ha fin fin sandstrand och absolut ingen sten i vattnet.
Plakastranden på Naxos är ett bra exempel på hur en strand ska vara för att vi ska tycka att den är FIN.

kan tyckas, men vi är kräsna/bopia

Fin myk sandstrand finner dere både i Amopi og i Lefkos. De er kjempefine, og det er ikke mye sten i vannet, bare noen få store her og der. Så det er ABSOLUTT mulig å finne slike strender på Karpathos!

Elisabet
2007-03-02, 19:16
Fin myk sandstrand finner dere både i Amopi og i Lefkos. Ja, Amopi är i den klassen och om Lefkos har jag hört detsamma. Det kanske finns fler också.

Nora
2007-03-02, 19:23
Ja, Amopi är i den klassen och om Lefkos har jag hört detsamma. Det kanske finns fler också.

Ja, Lefkos er også helt nydelig. Det er helt trygt å reise til Karpathos selv om man vil ha finkornede sandstrender. ;) Hvis man bare er villig til å bo andre steder enn i Pigadia, eller er forberedt på å ta buss/leie bil/ta badebåt.

inkfish
2007-03-02, 19:29
Plakastranden på Naxos är ett bra exempel på hur en strand ska vara för att vi ska tycka att den är fin

Det närmaste ni kommer det på Karp är nog Lefkos. Men där är folk och solstolar, inte alls lika "vilt" som Plaka där man kan få en rejäl bit strand för sig själv.

Den strand som många håller för Karpathos finaste är Apella. Där är inte sand som på Plaka men mycket behagligt smågrus, jag har svårt att tro att ni inte skulle trivas där:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010116-2.jpg

Gita: håller helt med dig om charmen med sten:)

inkfish
2007-03-02, 19:36
Här är en riktig sandstrand med sandbotten på Karpathos. Agios Nikolaos på västkusten som är väldigt långgrund. Även den grektät i augusti:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010045.jpg

Här är sandstranden i Amopi. Fin sand men mycket folk:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010031.jpg

En av stränderna i Lefkos. Folktomt pga dåligt väder:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Kopia6avP1010071.jpg

Ärligt talat tror jag att ni måste försöka tänka bort Plaka på Naxos för att inte bli besvikna. Är den en favorit så är det nog bara Skiathos som kan tävla.

Elisabet
2007-03-02, 19:50
Nu måste jag protestera lite ;)

Om man säger att man är kräsen (obs positivt!) och vill har mjuka sandstränder till exempel som Plaka Naxos, så kommer man INTE att tycka att Apela är en fin strand för bad. Att den är ofantligt vacker kan man tycka ändå.

Och varför ska man "tänka bort" sin favoritstrand? Det finns flera stränder i Grekland som är av samma sort som Plaka och man behöver inte alls bli besviken!

Vad gäller Karpathos så är det en stor nackdel, tycker jag, om man vill till fina stränder, att kommunikationerna är så dåliga. Det går väldigt få bussar och båtar och avstånden är överlag stora, förutom till Amopi då.

inkfish
2007-03-02, 20:08
Protestera på du, som du ser så skriver jag i båda vad fallen vad jag tror, inte hur det är :D

Stina
2007-03-02, 21:28
Här är en till som älskar sandstränder i stil med Plaka på Naxos!
Sifnos har faktiskt inte så tokiga stränder, Vathy och Platys Gialos(som är på min avatar). Liten nackdel är att det är ganska smala stränder och Platys kan vara ganska knökad med semestrande greker och italienare.
Psilli Ammos 2 på Samos var också riktigt fin(fast det var väl också den enda på Samos...)
Riktigt fina sandstränder hittade jag också på Kreta: Elafonissi är jättefin men alldeles för mycket folk för min smak, Falassarna! En fantastiskt fin sandstrand med GOTT om plats! Frangokastello; Perfekt sandstand på sydkusten.
Kea hade väldigt fina stränder, eller rättare sagt fin sandbotten men själva strandsanden var lite grusig och det är trist tycker jag.
Paros har ju Kolymbithres som är riktigt fin, dock en del folk.

Det var lite om stränder i min smak...
Naxos är svårslaget verkar det som.
Fast Milos lär ju ha fina stränder och Koufonissi, men där har jag ju inte varit...
Mvh. Stina, som alltid letar efter den perfekta sandstranden:)

Gita
2007-03-02, 22:02
I like när man pratar om för mig viktiga saker - såsom stränder och badandet i sig! För mig är detta mycket viktigt... kan ej tänka mig en resa till Grekland utan flera timmars badande varje dag - därav mina krav på bra bad.

Jag ser att ni diskuterar och tar detta på allvar, det gläder mig. Men jag tror att vi måste göra det klart för oss att det finns sandälskare och det finns grus/stenälskare.

Fördelen med sand är att det är mjuk, böljande, kanske lite sensuellt till och med. Man kan sitta och leka i sanden, man gör sig inte illa i den... men om det är vågigt, så är det dålig sikt! Dessutom dåligt med "liv" dvs fiskar, krabbor etc

Stenstrand däremot har den fördelen att man inte blir sandig, det är mer liv, både på stranden och i vattnet. fiskarna trivs bättre bland stenar. Vattnet är ofta klarare och man kan snorkla!

Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)

Nora
2007-03-02, 22:13
Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)

He he, joda, Gita, det skal de!;) Jeg tycker akkurat like mye om begge deler!
Men jeg syns kanskje ikke det har så mye med dette spørsmålet å gjøre. Her var det en som spurte om det fantes fine sandstrender på Karpathos, og da var det vel igrunn DET hun gjerne ville ha svar på....:p Har allerede svart, og jeg står ved at Amopi og Lefkos har nydelige sandstrender. JA - det er til tider svært mye folk i Amopi, men NEI - jeg er ikke enig i at det er så overbefolket på Lefkos, som Inkfish antydet. Jeg har vært på Lefkos i både mai, juni, juli og august, og ingen av gangene har det vært mye folk. Det har vært veldig lite, faktisk. Og ja, det var fint vær da vi var der, også.
Hilsen Margrethe

inkfish
2007-03-02, 23:09
****dubbelpost***

inkfish
2007-03-02, 23:09
men NEI - jeg er ikke enig i at det er så overbefolket på Lefkos, som Inkfish antydet.

Jag antyder ingenting, Nora. Jag skrev: Men där är folk och solstolar, inte alls lika "vilt" som Plaka där man kan få en rejäl bit strand för sig själv.

Har du varit på Plaka på Naxos? Om du har det så bör även du ha sett att den inte alls liknar stränderna i Lefkos. Därmed inte alls sagt att Lefkos är "överbefolkat".

Janérik
2007-03-02, 23:12
Hmm, undrar vad bläckfisken har druckit, verkar svårt att hålla ordning på tentaklerna :cool:

Mvh Janérik (som är skiträdd att nånting ska bli fel i detta inlägg också)

inkfish
2007-03-02, 23:14
Hmm, undrar vad bläckfisken har druckit, verkar svårt att hålla ordning på tentaklerna :cool:

Teknisk frivolt! Utan att jag märkte det skickades inlägget i väg flera gånger - medan jag fortfarande skrev:confused:

Intressant upplevelseflabb_flab

inkfish
2007-03-02, 23:18
Här är en av Jannes bilder från Plaka. Tillsammans med Agia Anna och Agios Prokopios bildar den flera kilometer sammanhängande strand.

http://www.kalimera.nu/oar/kyklader/jpg/naxos/naxos_02.jpg

Elisabet
2007-03-03, 08:57
Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)Jodå, på Banana beach SKIATHOS _B-anana ;)
Det är faktiskt sant. Där är det mjuk underbar sand både på land och botten, men när man har simmat ut en liten bit kommer det ett stenparti på botten där det finns MASSOR av spännande saker att se när man snorklar.

Och vad gäller när det blåser så är det ju då det är som roligast att bada - i vågor! Men på stenbotten, nej fy farao!


Jag tycker det är bra att det kommer upp sådana här diskussioner ibland. En "fin strand" kan betyda ungefär lika många saker som det finns personer som säger det och i höstas fick jag även erfara att man inte ens menar samma sak med sand alla gånger (då jag kom tilll en strand som beskrivits som gyllengul sand och visade sig bestå av grus och sten enligt min definition).
Eftersom badandet är en viktig del för många av oss på en greklandssemester och många väljer resmål utifrån stränderna, så är det bra att reda ut begreppen lite :) Så fortsätt ta detta på största möjliga allvar ;)

Eva L
2007-03-03, 09:19
Instämmer att Lefkos och Amopi är fina stränder men för den som bor i Pigadia är det långt till Lefkos så det blir kanske en eller två turer dit under en semesterresa. Ganska trevligt att göra en utflykt med övernattning. Åkte dit med dottern och för mig kändes bussresan som evigetslång eftersom jag inte var frisk och då inte visste att jag drabbats av salmonella. Det var en riktig epidemi på ön det året och många norrmän lär ha insjuknat samt naturligtvis även andra. När jag ser fotona från Plaka inser jag att min kommande ö-luff även den bör rymma några dagar på Naxos. Varje ö-luff i cykladerna kanske bör innehålla en tur dit. :)

Eva

Gita
2007-03-03, 12:00
Jag har riktigt längtat efter denna debatt. Jag har ju några gånger slängt ut en fråga just angående fina stränder. Men de trådarna har inte riktigt tagit fart och spridit ut sig både hit och dit - för det är just då när man blir ivrig och kommer på en detalj här och en annan där som man bara av farten delar med sig viktig information. Så låt debatten bölja fram och tillbaka :D ...

Nu har jag fått veta både om Lefkas, Naxos och Skiathos. Denna tråd kommer jag att titta på senare.

Jag tyckte inte att Amopistranden var överbefolkad när vi var där två veckor i juli sommaren 2006. Värre har jag sett på andra stränder! Det var alldeles lagom, så var inte rädd för att åka dit. Och det tar bara 10 minuter med buss från Pigadia. Det är en fn sandsatrand, för den som gillar sand.

Vi låg där en dag, sedan blev det Lakki och Votsalakia (för snorklarna!), men vi gick förbi där nästan varje dag. Och det fanns plats, det var inte alls vulgärt överbefolkat...

Nora - har inte du någon bild från Amopistranden du skulle kunna sätta in här?

BOKA
2007-03-05, 14:25
Vad det gäller fina sandstränder så får man väl inte glömma NAXOS! Men det är väl ingen som gör heller kan jag tro.flabb_flab