Visa fullständig version : FlyMe i konkurs
Kalimera
2007-03-02, 07:42
Det som många befarat har nu hänt, FlyMe går i konkurs.
Lär mer här... (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1012642,00.html)
Nu blir det väl ingen resa för osssnyft_drop . Fly me har kursat. Har betalt runt 6000kr för våra biljetter, jobbat övertid en hel del för att ha råd, och ny resa har jag inte råd med. __D Är inte glad nu!
Miasnyft_drop
Elisabet
2007-03-02, 07:54
Där flög min skåneresa. Utan mej. :mad:
Här är deras pressmedelande (http://www.flyme.se/)
Elisabet
2007-03-02, 08:01
Fly me har kursat. Har betalt runt 6000kr för våra biljetter, jobbat övertid en hel del för att ha råd, och ny resa har jag inte råd med. __D Är inte glad nu!Usch vad tråkigt för er!
Man tror ju inte att det ska hända, även om det varnas. Själv förlorar jag bara 825 kr, men det är irriterande det med...
Kalimera
2007-03-02, 08:32
Där flög min skåneresa. Utan mej.Trist! :mad:
Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Trist! :mad:
Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Det er vel dessverre ganske mange , jeg føler med alle dere som rammes av denne konkursen snyft_drop
- det er virkelig for j....g __D
bye_bye Kari
Ja, då gick det inte längre då. Redan i höstas skrev jag att fly-me biljetter var ganska hög risk. Lite förvånande att dom orkade hålla ut ända hit...
Nu blir det väl ingen resa för osssnyft_drop . Fly me har kursat. Har betalt runt 6000kr för våra biljetter, jobbat övertid en hel del för att ha råd, och ny resa har jag inte råd med. __D Är inte glad nu!
Miasnyft_drop
Hva?! Tapte du 6000 kroner? :eek: Går det an da? Dekker ikke forsikringen det? Det syns jeg var forferdelig å høre, stakkars deg! :( Orker nesten ikke å tenke den tanken engang, at man har bestilt, også plutselig så blir det ingenting allikevel.
Kanskje det ordner seg på et vis allikevel?
Elisabet
2007-03-02, 08:44
Det var säkert många som bokade 1 kr-resor för en tid sedan.
För mig handlar det inte om så mycket pengar (825 kr) - och det finns ju en liten chans att man får igen dem, beroende på vad de har för skulder. Om det finns några pengar så får ju staten alltid sitt först och sedan kreditgivarna. Kunderna kommer i sista hand.
Så nog är det bäst att räkna med att pengarna är förlorade. Otroligt ledsamt för alla som sett fram emot härliga greklandsresor (och andra resor).
Kalimera
2007-03-02, 08:48
Lite förvånande att dom orkade hålla ut ända hit...Ja, faktiskt. Det är jäkligt trist. Inte bara för alla resenärer som nu drabbas, vi som inte bokat drabbas indirekt, ju färre bolag det finns desto högre priser. Såg på nyheterna precis, ett par på Arlanda intervjuades, de skulle flyga från Stockholm till Göteborg. Biljetten hade kostat 780 kr för båda, 750 kr var skatter och avgifter. FlyMe tjänade 30 kr på deras biljetter. Inte konstigt om man går i konkurs med sådana marginaler.
Kalimera
2007-03-02, 08:50
Otroligt ledsamt för alla som sett fram emot härliga greklandsresor (och andra resor).Precis. Det handlar kanske inte om så mycket pengar (även om det finns dem som förlorar mycket), värre är om man inte kommer iväg alls.
Här har vi en familj på tre personer som skulle åkt den 25:e juli.
Tre familjer, totalt nio personer:mad:
Hade en ängel som vaktade mig i förrgår, kan man säga så när det "bara" handlar om pengar, och inte om liv? Då jag höll på med inrikesflyg från Aten till Paros, hade stämt av med alla inblandade, hade mailkontakt med Olympics kontor/agent i Köpenhamn och fick helt plötsligt en stark känsla av att vänta med dem, på så sätt "sparade:eek: " jag ca 2000 kr per familj.
Vad man kan läsa i Fly Me´s pressemdelande så finns det ju, om än en liten, chans att få tillbaka något.
Janne: Vi låter nedräknaren vara kvar, har inte gett upp hoppet om att fira min födelsedag på Antiparos, det är lite av en traditionflabb_flab
// Helén
Där flög min skåneresa. Utan mej. :mad:
Men oj! Du menar den i maj?? SÅ TRÅKIGT!!!snyft_drop snyft_drop
Lissi
Janne: Vi låter nedräknaren vara kvar, har inte gett upp hoppet om att fira min födelsedag på Antiparos, det är lite av en traditionflabb_flab
// Helén
Åh så ledsamt Hellen! Vi andra här på Kalimera som inte drabbats känner verkligen med er! Hoppas att ni får pengar tillbaks, men det blir väl inte förrän efter sommaren kan jag tänka , så det blir ju struligt för er nu att ev. kunna fixa ny biljett..och DYRT!
TRÖSTEKRAM till alla drabbade!
Lissi
Åh så ledsamt Hellen! Vi andra här på Kalimera som inte drabbats känner verkligen med er! Hoppas att ni får pengar tillbaks, men det blir väl inte förrän efter sommaren kan jag tänka , så det blir ju struligt för er nu att ev. kunna fixa ny biljett..och DYRT!
TRÖSTEKRAM till alla drabbade!
Lissi
Tack Lissi,
Tittade nu på Sterling från Köpenhamn, det kostar ungefär lika mycket som sista minuten brukar göra med Apollo, så det blir till att hoppas på en kanonfin sommar hemma, så det blir gott om sista minuten till hyfsade pengar, vi visste ju redan när vi bokade att det var en chansning.
Vet inte om jag vågar skriva så här i ett Greklandsforum;) , men det finns värre saker som man kan drabbas av.
// Helén
Tack Lissi,
Vet inte om jag vågar skriva så här i ett Greklandsforum;) , men det finns värre saker som man kan drabbas av.
// Helén
Det är klart Du vågar och vi vet ju det ALLA här, men visst är Greklandsresorna så "dyrbara" även känslomässigt så att det känns om de blir inställda... Det har man ju rätt att tycka..och GÖR också. Sen kan det hända MYCKET värre saker!!
Lissi
Tack Nora och Elisabet för sympatierna! Hörde med mitt försäkrings bolag där jag även har reseförsäkring och naturligtvis så får man inget av dom... Bara avvakta och se om man får tillbaks nåt från Fly me, men det värsta är ju att inte ha något kul att se fram emot. LÄNGTAR JU JÄTTEMYCKET TILL GREKLAND!!Matilda är också ledsen förstås!
Miasnyft_drop
Mias!
Har Du betalt med kort så ska Du kolla med de regler som gäller för kortet tycker jag!
Jag LIDER med er!!!
Tröstekram till alla drabbade - som om det hjälper;)
Athanasia
2007-03-02, 10:38
Kram från mig med.
Precis som Lissi redan påpekade, om du har betalt med kort, kolla där!
Jag är så ledsen för er skull :( och självklart för alla de andras också!
Ivi bye_bye
Elisabet
2007-03-02, 11:30
Men oj! Du menar den i maj?? SÅ TRÅKIGT!!!snyft_drop snyft_drop Jo den. Men alla flyg till Skåne är ju inte inställda, så det här behöver inte betyda att jag inte åker ändå. Men nog är det irriterande och snopet att ha betalat 825 kr till ingenting.
Elisabet
2007-03-02, 11:43
(I stort sett?) alla Fly Me:s biljetter bokas ju över internet och betalas med kort. Jag har som hastigast läst igenom villkoren för reseförsäkringen till Master Card som jag betalar med. De har listat alla situationer när den gäller men det finns inte ett ord om resebolagets eventuella konkurs, vilket torde betyda att man inte får något därifrån. Tyvärr.
Men Mia, de 6000 kronorna, ingår det även anslutningar i den summan? I så fall kan du kanske få igen lite pengar åtminstone för de resorna om du avbokar dem.
DN har sammanställt de möjliga vägarna att försöka få igen pengarna i denna artikel. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=623809)
Tack Lissi,
, men det finns värre saker som man kan drabbas av.
// Helén
Det finns det helt klart! Där rök min resa till barnbarnen i maj + en kompis hemresa + dotterns med barnbarnens resa hit till mig i augusti! Det var ju en chansning och inga stora summor det handlar om, men ändå! Det är bara att leta resor igen!
Agda
Kolla och läs detta! Någon tröst kanske???
Ett viktigt meddelande från Sterling
Kära Sterling kund,
Idag meddelades att våra svenska konkurrenter FlyMe har ställt in alla sina flygningar.
Vi vet att det finns många resenärer som redan har bokade biljetter med FlyMe. Om du är en av dem, vill jag informera dig om att du kan använda din gamla FlyMe bokning och därmed erhålla en rabatterad biljett på internationella flygningar med Sterling.
Har du en bokad inrikesbiljett med FlyMe, flyger Sterling dig gratis.
I det fall du redan befinner dig på din destination och är i behov av en hemresa, flyger Sterling dig gratis, förutsatt att vi flyger denna rutt och att det finns plats ombord på flyget.
Vi kommer att göra vårt bästa för att hålla dig uppdaterad med detaljer och information på sterling.dk/flyme (http://mmm02.com/MBDT/elcl.aspx?url=http://clk.tradedoubler.com/click?p=26200&a=1350417&g=11627243&url=http://www.sterling.dk/sv/flyme&xe=tP1zn6vPd/ybMMME61IhtVBsuvqGqZyx4ijTs1KqWkBsNA8=)
Vänliga hälsningar,
http://www.sterling.dk/almar-underskrift.gif (http://mmm02.com/MBDT/elcl.aspx?url=http://clk.tradedoubler.com/click?p=26200&a=1350417&g=11627243&url=http://www.sterling.dk/sv/flyme&xe=tP1zn6vPd/ybMMME61IhtVBsuvqGqZyx4ijTs1KqWkBsNA8=)
Almar Örn Hilmarsson
VD, Sterling Airlines
Hej!
Såg att Sterling var snabba med att "sno" FlyMe's kunder genom att erbjuda gratis inrikesresor i mån av plats om man hade biljett med Fly me. Dessutom fick man 200 kr rabatt per person och enkel resa om man bokade en resa hos Sterling som man förlorat pga Fly Me.
Kolla in deras hemsida för mer information.
Bea
Själva hade vi avvaktat att beställa biljetter på grund av osäkerheten med Fly Me. Tack och lov. :p
Jag hoppas att allt löser sig för er som hade beställt biljetter. Jag tänker på er. :o
Annika/GBG
Heja Sterling !!!klapp_klap
Bokat om från don`t "Fly My" till Sterling till en kostnad av ca:1600:-/st t.o.r Aten !
/Tom
Elisabet
2007-03-02, 14:05
"Den enes död, den andres bröd"
Snacka om att utnyttja/använda situationen till att ta marknadspoäng!
Läser på ett annat forum om två familjer som skulle semestra tillsammans och nu förlorar 19 000snyft_drop
Athanasia
2007-03-02, 14:22
Usch,vad ledsen man skulle vara,som man sparar till sin semester och så allt förgäves:-((
Heja Sterling !!!klapp_klap
Bokat om från don`t "Fly My" till Sterling till en kostnad av ca:1600:-/st t.o.r Aten !
/Tom
Grattis _B-anana
Hoppas bara att inte allt för mycket pengar gått till spillo...:o
Lycka till och ha en trevlig resa...
Hoppas att alla ni andra som också har förlorat era biljetter ändå kommer att ha en JÄTTE BRA sommar oavsett om ni kommer till Grekland eller inte..snyft_drop
// Siri bye_bye
Det är klart Du vågar och vi vet ju det ALLA här, men visst är Greklandsresorna så "dyrbara" även känslomässigt så att det känns om de blir inställda... Det har man ju rätt att tycka..och GÖR också. Sen kan det hända MYCKET värre saker!!
Lissi
Jag försökte bara trösta mig själv och alla andra drabbadebye_bye
// Helén
liselotti
2007-03-02, 15:37
Vi hade bokat biljetter med FlyMe genom Travellink, för att där ingick en försäkring mot flygbolagskonkurs. Dom säger idag att dom betalar tillbaka! Hoppas på det.
karinafp
2007-03-02, 16:34
Funderade länge på att boka hos Flyme, men det skulle ha inneburit två flygplansbyten och eventuellt någon övernattning, så jag valde slutligen att boka flygstolar hos Apollo. Dels av bekvämlighet, dels p g a osäkerheten om Flymes framtid. Några tusenlappar dyrare, men direktflyg till Karpathos, så det tyckte vi alla att det var värt. Och visst var det det!!! Ang_elx
Karin
som visserligen inte har hittat någonstans att bo ännu, men det löser sig!!! ;)
Vi hade bokat biljetter med FlyMe genom Travellink, för att där ingick en försäkring mot flygbolagskonkurs. Dom säger idag att dom betalar tillbaka! Hoppas på det.
Där hade du riktig tur..., jag tror nog att alla här håller tummarna för dig, jag också...:D flabb_flab
Hoppas bara att ni kan hitta en ny billig resa...:o
// Siri bye_bye
"Den enes död, den andres bröd"
Snacka om att utnyttja/använda situationen till att ta marknadspoäng!
...men där har Du väl lite tur eller??;)
Jo visst tar de poäng men det blir ju många glada för..
Lissi
Elisabet
2007-03-02, 17:19
...men där har Du väl lite tur eller??;) Ja jag hoppas det. Jag har kollat lite, men det går inte att få fram några avgångar Arlanda-Sturup när jag ska åka. Vet inte om det beror på att de inte kör den sträckan då eller om det är fullbokat (eller om de håller på kursa Ang_elx ). Jag avvakar några dagar tills det är lite lugnare, och ringer sedan och hör.
Jo visst tar de poäng men det blir ju många glada för.Jag skrev "utnyttjar/använder" för att inte lägga på någon värdering, men egentligen är jag full av beundran över den fenomenala marknadsföringen de använder sig av. En sådan här åtgärd ger mycket mer positiv PR för en betydligt billigare penning är vad traditionell reklam (förmodligen) ger.
Och självklart är det jättebra för många, särskilt för dem som är strandsatta ute i världen att få komma sig hem. Fast det skulle inte förvåna mig om Sterling får ersättning någonstans ifrån för sin givmildhet... :cool:
Trist! :mad:
Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Det här var inte kul. Vi har betalt 24 inrikesbiljetter för resor i mars, april, juni och oktober samt 3 biljetter Gbg-Aten i oktober. Jag var tveksam och det var ju en del varningar här på forumet. Trist... är bara förnamnet.
Förresten, finns det någon möjlighet att få tillbaka skatter o avgifter en sån här gång, tror ni?
Smithan :mad:
Elisabet
2007-03-02, 17:39
Det här var inte kul. Vi har betalt 24 inrikesbiljetter för resor i mars, april, juni och oktober samt 3 biljetter Gbg-Aten i oktober.Ojojoj, så hemskt tråkigt för er. Och du som har haft så mycket "tjafs" med biljetterna redan innan. Usch så trist att detta också skulle drabba dig.
Förresten, finns det någon möjlighet att få tillbaka skatter o avgifter en sån här gång, tror ni?Knappast. Antingen får man tillbaka hela beloppet från konkursboet (vilket inte är troligt) eller inget.
En reseförsäkring som täcker sådant här är nog enda chansen, eller om ni kan utnyttja Sterlings erbjudande.
Kalimera
2007-03-02, 17:45
Förresten, finns det någon möjlighet att få tillbaka skatter o avgifter en sån här gång, tror ni?Det där var en väldigt bra fråga. Hoppas någon kan svara på den.
På DI (http://di.se/Nyheter/) skriver de så här ang återbetalningar:
Resenär, som använt konto- eller betalkort för inköp av flygbiljett med Fly Me Sweden rekommenderas att kontakta sin bank eller sitt kreditkortsföretag för besked om eventuell återbetalning eller ersättning från banken respektive kreditkortsföretaget.
Ja vad ska man säga, mer än att det var ju inte oväntat precis :mad: __D Hoppas att de flesta av Er som har bokat har betalat med kort, då finns ju ialla fall en bra chans att få pengar tillbaka!! Lycka till er alla!
Camilla
Elisabet
2007-03-03, 09:59
Hos Konsumenternas bank- och finansbyrå finns info om hur man kan gå till väga för att få tillbaka pengarna om man betalat biljetterna med kort: http://www.konsumentbankbyran.se/frames.asp
(Jag hade en gång anledning att kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå och fick mycket bra hjälp och stöd av dem i mina krav mot försäkringsbolaget så jag har stort förtroende för den här typen av organisationer.)
De som har betalat med SEB-kort får hjälp av sin bank med reklamationen: http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_3AB172B3EFDBA358C12572920043F48B%26xsl%3Dse/sebarticle.xsl%26sitekey%3Dseb.se%26lang%3Dse
Jag var i telefonkontakt med min bank (Bohusbanken/Danske Bank) i går, skall få hem en remlamationsblankett att fylla i. Sedan får man väl vänta och se.
Tittade på Sterligngs alternativ igår, men de flyger inte från Gbg till Aten, så lite krångligare blir det med deras erbjudande, skall fördjupa mig i flygtiderna och se om Kastrup kan vara ett alternativ.
// Helén
Nordea hjälper också till att försöka få pengarna tillbaka om man betalt med kort. Jag har just fyllt i blanketten.
Jag tycker att många banker och företag ställer upp på ett väldigt bra sätt!
Agda
Jag var på min bank Nordea i går och fyllde i en reklamations lapp. Hörde på TV idag att det är upp till bankerna nu hur det blir, om de väljer att betala tillbaks pengarna eller inte. Blev mycket väl bemött på banken, personalen jag kom i kontakt med var mycket hjälpsam. Hoppas få tillbaka pengarna så man kanske får till en restresa åtminstånde!! Jag betalade med mitt Visa kort, och vid 2 tillfällen. Först för resan ner för mig och Matilda och i måndags (dumt) hemresan. Hade jag väntat liiite så hade jag inte blivit av med så mycket pengar.
Miabye_bye snyft_drop
Läste just på aftonbladets ekonomi sidor ang. kortbetalning.
Har man betalt med kreditkort, så skulle man kontakta kortutgivaren och häva köpet. Det står också att om man redan betalt, vilket är alternativet när man fyller i sitt kortnummer, då dras det ju från kontot direkt, då är chansen att få tillbaka några pengar mycket liten, behandlas som en oprioriterad fodran.
Jag känner det som om pengarna är borta 4 200kr för vår del. Skulle vi mot förmodan få tillbaka något så är ju det jättebra, men, men..
Funderade liksom Smithan på det där med skatterna, avdrag i deklarationen kanske? Jag har ju faktiskt betalt skatt för någonting jag inte haft möjlighet att utnyttja.
Å andra sidan bygger ju det resonemanget på att Fly Me betalt min skatt till staten, knappast troligt.
// Helén
MajaLotta
2007-03-04, 18:21
Hej på er!!
Också jag som många av er andra förlorade pengar nu i och med FlyMe´s konkurs, våra biljetter till Rhodos för 6500 kr försvann ju över en natt.
MEN efter kontakt med Amerikan Express (som vi betalade med) i fredags så sa de att vi med största sannolikhet får tillbaka våra pengar tack vare en försäkring de har.....så ni som betalat med kort glöm inte kolla.
Så än så länge vågar jag inte hurra men hoppet återvände om att kunna komma iväg någonstans i sommar.
//MajaLotta
Nyss hemkommen från en skön skidsemester i Sälen, så måste man börja röja i detta. Vi hade bokat till Rhodos med "FlyMe to the moon", med avresa den 2/6. 4300 hade vi betalt redan i höstas. :(
Trist, men det var en chansning. Vi hade ju redan då hört om att bolaget hade problem. Vi åkte även med dem förra året till Kreta. 19 pers ombord, så det var ju inte utan att man började fundera.
Har nu kontaktat banken för att ev försöka få pengarna åter av dem. Har inte några större förhoppningar om att lyckas. Får väl hota med att flytta huslånet eller nåt... flabb_flab
/Netwolf
Ny resa bokad! Det blev Kreta, 6000 ToR med Apollo (2 vx & 1 barn).
/Netwolf_B-anana _B-anana _B-anana
...jag blev också av med min biljett från Göteborg till Rhodos den 7.4.....och även Tommy Adamsson blev drabbad.Han skulle med samma plan och följa med till Karpathos en vecka....
Mikke
Usch vad arg och besviken och ledsen man blir när sånt här händer! Vi är en stor familj på 6 personer så vi har förlorat 10.000 kr i konkursen, pengar som antagligen bara går upp i rök eller sugs in i ett stort svart hål. Det finns en liten chans att banken betalar en del av förlusten men det allra värsta är faktiskt inte pengarna utan att båtluffen inte blir av! Vi kommer aldrig att hitta så billiga biljetter igen från Göteborg till Grekland. Visserligen kan man ju åka billigt från både Stockholm och Kastrup, men då ska man ta sig dit och det är så smidigt att åka från Landvetter. Eller också kan man ta sista-minuten charter till tex Kreta men det lockar inte just nu. Det var det fria härliga oplanerade båtluffandet som lockade.
Och vi som längtade så till Amorgos!
Elisabet
2007-03-05, 20:37
Det var en intressant utveckling vi fick del av i eftermiddag. Konkursförvaltaren går ut med att han nästan rott en försäljning av FlyMe i hamn och att den nye köparen i så fall tar över åtaganden mot kunderna, dvs kör de planerade avgångarna!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=625040
Man tycker ju att han ska vara ganska säker på sin sak innan han släpper något sådant till media.
Man tycker ju att han ska vara ganska säker på sin sak innan han släpper något sådant till media.
Hoppas verkligen det stämmer, de nya ägaren kan i så fall räkna mig som kund i framtiden, smart drag av de som skall driva det vidare.
//Helén
Jag är inte alls insatt i detaljerna kring FlyMe´s konkurs men det är ändå intressant att följa händelseutvecklingen.
Framför allt tycker jag det är fascinerande att gång på gång höra hur Sterling aktivt agerar och erbjuder det ena och det andra för att hjälpa både strandsatta f:d FlyMe-kunder och de som ännu inte påbörjat sin resa. Det görs mycket Sterling-reklam i den reklamfinansierade radion och på sidan sterling.dk har de t.o.m börjat "fiska över" FlyMe-personal som vill fortsätta sin karriär inom flyget.
Jag ögnade snabbt igenom lite om detta nyss, mycket kring konkursen och just Sterlings framfusiga beteende är rätt så intressant.
Hasse :cool:
Elisabet
2007-03-05, 21:31
Hasse, min första tanke när jag läste artikeln var "undrar om det är Sterlings han förhandlar med...?"
Jag ögnade snabbt igenom lite om detta nyss, mycket kring konkursen och just Sterlings framfusiga beteende är rätt så intressant.
Hasse :cool:
Vad är det för konstigt med att Sterling, ELLER något annat bolag "rycker in";) och försöker få marknadsandelar eller kunder?? Om jag hade blivit strandsatt av FlyMe så hade jag tacksamt tagit emot all hjälp jag kunde få oavsett vad det stod för bolagsnamn på planet... eller missförstår jag Dig Hasse??:confused:
Lissi - som alltid haft bra erfarenheter av Sterling vad gäller service.
Elisabet
2007-03-05, 21:35
Vad är det för konstigt med att Sterling, ELLER något annat bolag "rycker in";) Hasse säger ju inte att det är konstigt utan INTRESSANT, och det håller jag verkligen med honom om.
Hasse säger ju inte att det är konstigt utan INTRESSANT, och det håller jag verkligen med honom om.
..det var nog ordet framfusiga jag "reagerade" på.. Jag tog det som att det var negativt:o
Lissi - som hoppas att allt löser sig för de drabbade!
.... eller missförstår jag Dig Hasse??:confused:
Jag vet inte, det blev så många inlägg nu på en gång tror jag :confused:
Jag tycker det är VÄLDIGT FRAMFUSIGT av Sterling att glatt kasta sig in och ta marknadsandelar. Frågan är väl hur mycket de vinner, har de kapacitet att ta emot nya kunder om de blir riktigt många ?
Eller......är de så framfusiga att det strider mot någon lagstiftning ??? Jag är totalt okunnig inom detta. Krafterna inom marknadsföring osv. är ju enorma. Sterling gör antagligen det enda rätta, hoppas det inte går överstyr så att redan besvikna FlyMe-kunder råkar ut för följder i någon slags "fartblindhet" från Sterling´s sida.
Hasse :cool:
pia-marianne
2007-03-05, 22:01
Jag lider med er alla som har drabbats av FlyMe konkursen.Är riktigt ledsen snyft_drop för jag vet vad roligt det är att resa,och som man planerar allt.
Hoppas innerligen att ni kan få pengarna tillbaka,om inte allt så ändå något.
Önskar att jag kunde trolla......
Många sympatikramar från pia-marianne
Men visst har det där hänt förut? Att nån "transportör" strandsatte en massa folk nånstans och då räddade en annan hem dem för att få goodwill. Jag känner igen det.
Och jag tycker att det är skitbra, bara folk kommer hem. Det är ju inte vare sig olagligt eller omoraliskt att skaffa nya kunder när man samtidigt hjälper dem på kuppen.;)
Men visst har det där hänt förut? Att nån "transportör" strandsatte en massa folk nånstans och då räddade en annan hem dem för att få goodwill. Jag känner igen det.
Det var ju så när Expressresor kursande om jag minns rätt. Vi hade i alla fall just landat i sverige efter en charterresa med dem när de kursade.
Agda
Nu har jag gjort vad jag har kunnat i mina försök att få tillbaks lite pengar i alla fall. Har precis faxat i väg kvitton och en anmälan av fodran till advokatfirman som är konkursförvaltare.Vi får se om det ger något:rolleyes: . Känns bra att ha försökt på alla sätt jag kan i alla fall. Nu är det bara att avvakta och hoppas att vi får till en restresa i juni. Önskar alla andra också lycka till!!
Miabye_bye
Elisabet
2007-03-06, 13:38
Nu är det bara att avvakta och hoppas att vi får till en restresa i juni. Önskar alla andra också lycka till!!Jättemycket lycka till till dig med!!
Jag har också skickat iväg min fordran i konkursboet och ska fylla i köpreklamationen till kortkreditbolaget. Bara att hoppas nu som sagt.
Tänk om man får ersättning från BÅDA håll PLUS en ny resa från den eventuelle bolagsköparen _B-anana _B-anana
Det vore ju rena lottovinsten det klapp_klap
...fast kanske inte så realistiskt Ang_elx
FlyMe-hopp – och avhopp
http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20070306170529.jpg Det finns hopp om att FlyMe ska kunna leva vidare - i någon form.
Konkursförvaltaren för FlyMe, Rickard Ström, uppger att han har flera intressenter som vill ta över FlyMe och hoppas kunna komma till en överenskommelse med någon av dessa inom kort.
Samtidigt drabbas FlyMe av ännu ett avhopp. Det är Thommy Nilsson, tidigare VD i klädkedjan JCs som tog plats i FlyMe´s styrelse för bara ett par veckor sedan, som nu kastar in handduken.
Som huvudskäl för att han lämnar styrelsen anger Nilsson, att FlyMe nu granskas av Ekobrottsmyndigheten.
"Det är klart att jag inte kan sitta kvar i en styrelse som fått en sådan misstanke emot sig", säger Thommy Nilsson till E24.
Enligt vad Thommy Nilsson uppger för N24 så är det den norske huvudägaren i moderbolaget FlyMe Europe AB, Christen Ager-Hansen, och dennes bolag Cognition som bär skulden till att FlyMe Sweden tvingades försättas i konkurs.
Thommy Nilsson menar, att om Cognition fullgjort sitt garantiåtagande så hade emissionen kunnat stängas och bolaget kunnat leva vidare.
Källa: Flygrevyn
Arne
Elisabet
2007-03-06, 18:50
Även FlyNirdic erbjuder lite plåster på såren i form av en värdecheck på 100 kr/enkelresa till Luleåresenärer som hade bokat med FM: http://www.flynordic.com/?guid=36c8f2b5-4a8a-4450-bc84-18e1dce4b2ab&p=4&l=8
Förbryllande ”deponering” av FlyMe-ägare
http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20040218165257.jpg Det finns som bekant ageranden av FlyMe-ledningen och FlyMe´s ägare, som man kan sätta frågetecken kring.
Här är ett som hittills inte uppmärksammats.
Så t ex finner den som läser moderbolaget FlyMe Europe ABs tredje kvartalsrapport från förra året, att 40 Mkr då redan "deponerats" för det "eventuella förvärvet av 50 procent i bolaget River Don Ltd".
Dessa pengar användes av allt att döma för att köpa in sig i River Don Ltd, bara ett drygt dygn innan konkursen av FlyMe Sweden.
Man kan fråga sig varför pengar "deponerades"? Hade det inte räckt med att man, vilket är det vanliga, hade "reserverat" medlen för detta köp?
En affärsjurist säger till Flygtorget @irmail att han aldrig har hört talas om att pengar just "deponerats" på detta sätt.
Men facit i handen kan man alltså konstatera:
40 Mkr kronor "deponerades" redan under hösten förra året någonstans för det föreslagna köpet av River Don LtD. Möjligen deponerades pengarna där köpet var avsett att ske, i Storbritannien, i så fall alltså utomlands.
Den 28 februari, alltså i onsdags i förra veckan, höll FlyMe Europe AB extra bolagsstämma i Göteborg. Vid denna stämma beslutades, enligt pressmeddelande från FlyMe Europe AB, följande:
"På stämman beslutades i enlighet med styrelsens förslag om godkännande av bolagets pågående förvärv av aktier i River Don Ltd samt joint venture för långdistansflyg."
De dittills deponerade pengarna fördes då sannolikt direkt över till säljaren. http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20051202150743.jpg
Enligt uppgift till Flygtorget @irmail uppgav styrelsemedlemmar vid bolagsstämman för aktieägarna, att avtalet angående köpet av River Don var så utformat att pengarna inte skulle kunna betalas tillbaka - även om stämman beslutade att säga nej till köpet!
De 40 miljonerna var således s a s uppslukade redan då de "deponerats".
Ja, så kom konkursen av FlyMe Sweden, alltså hela den verksamma delen av vad FlyMe Europe äger.
Nog måste styrelsen i FlyMe Europe redan då ha känt till att sannolikheten var stor för, att man skulle komma att begära FlyMe Sweden i konkurs? I själva verket tvivlar säkert ens få på, att man i själva verket då redan hade bestämt sig.
Nog ser det ut som om bolaget utan substans, d v s FlyMe Europe, på så sätt såg till att försäkra sig om att man i vart fall hade 40 Mkr kvar.
Nu är förstås FlyMe Europe AB en egen s k juridsk person. Men utan verksamhet, med bara ett slags bolagsskal kvar, riskerade man att någon skulle begära också moderbolaget FlyMe Europe i konkurs.
Vad hade då hänt? Jo, då hade det funnits 40 Mkr för konkursförvaltaren att direkt hämta från denna http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20060903222121.jpg"deposition".
Flygtorget @irmail frågar Fredrik Skanselid, (bilden) FlyMe´s tidigare VD som hoppade av i protest mot hur de nya ägarna agerade, vad han anser om de 40 Mkr som "deponerades".
"Detta var det enskilt största skälet till att jag och Jörgen (Carlsson, ekonomichef på FlyMe) lämnade bolaget", säger Fredrik Skanselid. "Det handlade om så mycket pengar och till en sådan affär att vi ansåg att företagets hela existens potentiellt äventyrades. Och vi ser ju hur det gick."
http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20030828151853.jpg Anders Hasselbohm
FOTNOT: Så här står det under rubriken "Delårsrapport FlyMe avseende januari till september 2002":
"Depositioner hos leverantörer uppgår till MSEK 12,7, och har därmed ökat med MSEK 1,6 under rapportperioden. Under tredje kvartalet har MSEK 40 deponerats hänförliga till det eventuella förvärvet av 50 procent i bolaget River Don Ltd. Totalt har finansiella anläggningstillgångar ökat med MSEK 41,6."
Källa: Flygrevyn
Arne
Läste precis på Aftonbladets sida -se nedan. Att det är bara betalningar gjorda med kreditkort som kan ersättas pga en extra försäkring som finns kopplat till denna typ av kort. Vi som betalt med betalkort kan inte räkna med att få något.
// Helén
"60 miljoner pantsatta
För de kunder som betalt sina resor med kreditkort finns 60 miljoner kronor pantsatta för återbetalning. Men de kunder som betalt kontant eller med betalkort kan inte räkna med att få några pengar tillbaka."
Hämtat från Aftonbladet.se i artikeln om inställd skolresa
Elisabet
2007-03-08, 09:48
Jag tror att AB har blandat ihop begreppen lite i artikeln. Jag har försökt sätta mig in i möjligheterna att få pengarna tillbaka och om jag har förstått rätt så finns det tre möjligheter:
- de som har betalt resan med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget (det gör man via sin bank) och kanske få igen pengarna från en försäkring som bolaget har och som är knuten till kortet
- de som har betalat resan med betalkort kan vända sig till sin bank och informera om att man inte anser sig betalningsskyldig eftersom resan inställts och då kanske få tillbaka pengarna från banken
- alla kan vända sig till konkursboet och begära att få pengarna tillbaka från de pengar som eventuellt finns där och som ska fördelas bland de som har fordringar i FlyMe. (Summan 60 miljoner har jag läst på olika ställen men har inte sett konkursförvaltaren bekräfta det, så den uppgiften tar jag med en nypa salt.) Här (http://www.lindahl.se/v2/notis.asp?nid=158) står det hur man gör (och att de fick in flera tusen krav från resenärer bara under de fyra första dagarna).
Lite plåster på såren får man om man utnyttjar något av de erbjudanden som andra resebolag gett om ersättningsbiljetter med varierande rabatt.
Slutligen finns möjligheten kvar att det blir en försäljning av FlyMe och att köparen i så fall tar på sig åtagandena mot de kunder som hade köpt biljetter. Det tolkar jag som att man i så fall kommer att köra åtminstone vissa av de inställda avgångarna och att de gamla biljetterna då gäller.
Jag tror att AB har blandat ihop begreppen lite i artikeln.
Precis som du skrev i ditt inlägg Elisabet hade jag också läst mig till innan. Blev å andra sidan inte ett dugg förvånad då jag läste AB, där de gjorde skillnad på kort och kort. Skillnaden hade jag inte uppfattat tidigare.
Jag har, som alla andra, vänt mig till bank och konkursförvaltare och nu kan man ju inte göra mer än vänta och se...
// Helén
SteffTee
2007-03-08, 11:53
Räkna med att Sterling är mycket intresserade av att få över Flyme's flygrättigheter, Slots (=avgångstider) och passagerare.
Redan nu flyger de inrikes 3-4 gånger per dag till Göteborg/Malmö från Arlanda terminal 4. Det gjorde de defintivt inte tidigare.
Man kan väl ändå inte räkna med att de tar över alla de skyldigheter som Flyme hade gentemot bokade passagerare. Sterling har sin rätt att, efter ett eventuellt köp, välja sina egna destinationer och hur de vill hjälpa drabbade Flymeresenärer.
Sterling har under många år försökt att komma in på svensk inrikesmarknad, men med rådande konkurrens har man bidat sin tid. Den tiden kanske har kommit nu och Sterling med sitt rykte och sin erfarenhet kanske har större chanser att lyckas än många andra lycksökare på arenan.
Elisabet
2007-03-08, 12:24
där de gjorde skillnad på kort och kort. Skillnaden hade jag inte uppfattat tidigare.Det har nog beskrivit som samma sak i de flesta artiklar eftersom man vänder sig till banken i båda fallen. Antagligen har inte alla journalister heller förstått att de skriver om olika saker.
Jag har, som alla andra, vänt mig till bank och konkursförvaltare och nu kan man ju inte göra mer än vänta och se...Precis. Jag hoppas verkligen för din skull och alla andras som har förlorat stora belopp att pengar betalas tillbaka. Om det blir något över till kunderna från konkursboet får man hoppas att de rangordnar de som förlorat mest högst (eller ännu hellre: mest i förhållande till behov :) hur nu det skulle kunna värderas... )
Man kan väl ändå inte räkna med att de tar över alla de skyldigheter som Flyme hade gentemot bokade passagerare. Sterling har sin rätt att, efter ett eventuellt köp, välja sina egna destinationer och hur de vill hjälpa drabbade Flymeresenärer. Nej vi som kunder kan inte räkna med det, men om det blir en eventuell affär så gör ju konkursförvaltaren och köparen upp om villkoren och enligt vad konkursförvaltaren gick ut med häromdagen så är just åtagandet mot kunder som har biljetter till flyg som är inställda pga konkursen, en av de saker man diskuterar.
Han sa också att det förs diskussioner med flera intresserade köpare. Att Sterling är en av dem antar jag och precis som du säger har de ju byggt upp ett gott rykte och ett till synes stabilt företag, så det vore säkert en bra lösning.
Sterling har ju tidigare varit inblandad i FlyMe men drog sig ur, just nu kommer jag inte riktigt ihåg orsaken.
Agda
Läste nu på konkursförvaltarens hemsida att "information om möjligheten till utdelning" till alla som har krav i konkursen kommer att skickas ut i juni från Göteborgs tingsrätt.Det blir att vänta då alltsåAng_elx . Förväntade mig inte så mycket annat, men man hoppades ju på lite snabbare svar... Men det är väl inte meningen med konkurser att allt ska flyta på bra för alla drabbade. Det brukar ju inte göra det:p :mad: .
Miabye_bye
Ur SydSvenskan idag:
Fly Me-kunder kan få tillbaka pengar
Av Cecilia Johansson
Senast uppdaterad 7 mars 2007 21:13
4 kommentarer http://sydsvenskan.se/template/ver1-0/gfx/artDiscussion/svartapilar.gif (http://sydsvenskan.se/ekonomi/article222947.ece#kommentarer)
Det finns stort hopp för Fly Me-kunder att få tillbaka sina pengar. De 60 miljoner kronor som den kortinlösande banken haft i pant är öronmärkta för kundreklamationer. Räcker inte de får banken punga upp med resten.
- Har man en korrekt reklamation får man sina pengar tillbaka, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.
Med hjälp av konsumentkreditlagen har kunder som betalt Fly Me-biljetter med kort möjlighet att reklamera köpet till sin bank eller kortföretag. Eftersom varan inte levereras, det vill säga flyget ställts in, kan man hävda att man inte är skyldig att betala.
– Oavsett vilket kort man har bör man reklamera. Samma regler gäller för alla. Sedan kan bankerna vara olika generösa i sin bedömning, säger Annika Hernodh, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.
http://sydsvenskan.se/multimedia/archive/00067/aaflyme_187_67592a.jpg
Arkivfoto: Torbjörn Carlson 2007
De fyra storbanker som Sydsvenskan talat med anser att Fly Me-kunder som betalat med kort har goda chanser att få tillbaka sina pengar. Men reklamationerna bedöms i varje enskilt fall.
Om en reklamation bedöms som korrekt får kundens bank eller kortföretag i sin tur kräva pengarna av Handelsbanken som fungerat som inlösenbank för Fly Me:s kortförsäljning, det vill säga ansvarat för att slussa biljettpengarna mellan kundernas och Fly Me:s konton.
Handelsbanken sitter sedan länge på 60 miljoner kronor i pant för att sköta det arbetet.
– Det handlar alltså inte om biljettpengar utan det är pengar som vi sedan tidigare krävt av Fly Me för att ha inlösenavtalet. De pengarna finns nu hos oss och är öronmärkta för den här typen av händelser. De kommer inte att användas till annat än reklamationer. Och om de inte räcker får vi stå för resten. Vi kommer att göra rätt för oss till sista kronan, säger Johan Lagerström.
Reklamationsblanketter finns i de flesta fall på respektive banks eller kortföretags hemsida.
Peter
FlyMe Europe om konkursen i FlyMe Swede
http://www.flygtorget.se/illustrationer/bild_20051007135201.jpg Pressmeddelande
Fly Me Europe den 9 mars 2007
Uttalande från styrelsen och VD för Fly Me Europe AB med anledning av dotterbolagets Fly Me Sweden AB:s konkurs
Styrelsen och VD beklagar djupt de konsekvenser och problem som uppkommit och uppkommer för dotterbolaget Fly Me Sweden AB:s tidigare kunder, anställda, samarbetspartners m fl med anledning av konkursen i Fly Me Sweden AB.
Den huvudsakliga anledningen till bolagets konkurs är att ett flygbolag till skillnad från andra bolag för flygsäkerhetens skull alltid är beroende av tillräcklig likviditet.
Vid midnatt torsdagen den 1 mars 2007 nödgades styrelsen i Fly Me Europe AB konstatera att man inte från garanten Cognition AS erhållit begärda konkreta bevis för att de utlovade MSEK 33,7 satts in på eller var under överföring till bolagets bankkonto. Styrelsen bekräftade detta för Fly Me Sweden AB. Detta blev ett för flygsäkerheten oacceptabelt faktum i förening med att FlyMe’s kortinlösande bank under torsdag eftermiddag hade spärrat Fly Me Sweden AB:s samtliga likvidkonton. Därför tvingades styrelsen i samråd med flygansvarig Accountable manager vidta de åtgärder som framgår av den pressrelease som distribuerades ut strax efter midnatt, d v s på det nya dygnet den 2 mars 2007.
Som framgår av denna pressrelease var åtgärderna att upphöra med all flygverksamhet och biljettförsäljning, samt att påföljande morgon lämna in ansökan om att dotterbolaget Fly Me Sweden AB skulle försättas i konkurs.
Styrelsen i Fly Me Europe AB hade under torsdagseftermiddagen den 1 mars 2007 fått nya försäkringar från emissionsgaranten Cognition AS och företrädare från huvudaktieägaren om att de förstått vikten av att under natten till den 2 mars kunna framlägga bevis till styrelsen på att det utestående beloppet i emissionen, MSEK 33,7, hade överförts före klockan 11 den 2 mars 2007. Dessa försäkrade återigen att betalning skulle komma men kunde ännu ej uppvisa objektivt konstaterbara bevis för att emissionslikviden om MSEK 33,7 hade skickats.
Ända fram till midnatt försäkrade emissionsgaranten Cognition AS styrelsen om att tidsfristen skulle kunna hållas, men objektivt konstaterbara bevis för detta kunde inte uppvisas vilket styrelsen för Fly Me Europe AB meddelade styrelsen för Fly Me Sweden AB.
Styrelsen för Fly Me Europe AB anser att den uteblivna betalningen om MSEK 33,7 och åtgärden från Fly Me Sweden ABs kortinlösande bank att hålla de sedan tidigare spärrade medlen om drygt MSEK 60 på bolagets konton spärrade i förening med den kortinlösande bankens besked kring midnatt den 1 mars att inte acceptera FlyMe’s begäran om förlängning på kortinlösenavtalet och att ej heller friställa likvid för flygoperationen, är orsaken till att Fly Me Sweden AB hamnat i en situation där inget annat alternativ fanns än att avbryta verksamheten med konkurs som följd. Det är djupt beklagligt att ett bolag som genom hårt arbete från sina många kompetenta och ambitiösa medarbetare just positionerat sig för framgång, tvingats stängas under dessa förhållanden.
Styrelsen för Fly Me Europe AB har fattat beslut om att upprätta kontrollbalansräkning så snart det är praktiskt möjligt för att därefter kalla aktieägarna till bolagsstämma för beslut om bl a nedskrivning av aktierna i Fly Me Europe AB efter dotterbolagets konkurs och övriga frågor som kan bli aktuella i anledning av dotterbolagets konkurs.
Styrelsen i Fly Me Europe AB har även vidtagit indrivningsåtgärder för att driva in den uteblivna emissionslikviden MSEK 33,7 samt arbetar nu bl a för att färdigställa kontrollbalansräkning, omarbetad bokslutskommuniké samt publicering av klargöranden från Fly Me Europe AB i bl a frågor som diskuteras i media avseende bl a bolagets investeringar och garantiavgifter i samband med emissioner.
Källa : Flygrevyn
Arne
Hej alla Kalimeror !
Mitt första inlägg på Kalimera, har länge varit passiv konsument på detta forum.
Först en kort presentation. Har varit på "riktig" Ö-luff 3 gånger, vilket sker med alltför glesa intervaller, första gången 1986 och första ön blev då Sifnos som har en speciell plats i Greklands-hjärtat. Sedan 2 gånger med fru och barn 2001 och 2005. Dessutom ett antal charterresor till olika ställen. Har väl totalt varit på ca 15-talet öar utan att ha räknat så noga.
I sommar är det dags igen, denna gång ihop med goda vänner men utan barn.
Nu till saken; Vi hade bokat FlyMe Göteborg - Rhodos i juni/juli för att resa i Dodekaneserna. Ett perfekt upplägg till en riktigt billig peng, men som sagt det sk-t sig. Efter en snabb konferens i resesällskapet bokades nya biljetter med Sterling, samma datum men nu Köpenhamn-Aten. Även denna resa till en hyfsad peng delvis tack vare Sterlings "FlyMe-rabatt". Vi prioriterade att komma iväg och därför denna snabba nybokning, om vi får tillbaks några pengar från FlyMe-äventyret får bli en senare fråga, har betalt med kreditkort så chansen finns väl.
Jag vill nu komma med ett litet tips till er som står utan biljetter. En "hobby" jag har är att leta mig fram genom lågprisflygets labyrinter till olika resmål främst i Europa. Idag kom jag på att Norwegian kan vara ett alternativ för oss västsvenskar att ta sig till Grekland. Oslo är ju inte så långt bort. Därifrån går direktflyg till Kreta, Rhodos och Kos, och det gick att hitta riktigt överkomliga biljetter under hela säsongen. Det går också att krångla sig till Aten från Stockholm, Oslo och Köpenhamn vilket kräver flygplansbyte i Warsawa, men billigt kan det nog bli den vägen.
Gå till http://www.norwegian.no/sw23898.asp en riktigt bra hemsida som ger fin överblick över när lågprisavgångarna finns.
Oj, första inlägget blev långt. Hoppas det är ok.
Laero
Admirala
2007-03-12, 11:25
Fant denne artikkelen på en nettavis i dag. Det er kvalmt!
(Ikke bare det, jeg har gått på samme skole som han som omtales :eek: )
Lever i luksus - skylder 60 mill.
Hovedeieren til konkursrammede Fly Me lever i luksus med kreditorene på slep.
Han skylder 60 millioner svenske kroner, jages av kreditorer og granskes av det svenske økokrim. Men Fly Me-eier Christen Ager-Hanssen lever i luksus til tross for den store gjelden, melder den svenske avisen Aftonbladet.
Rundt 60.000 reisende, 15.000 aksjeeiere og 220 ansatte fikk sjokk da flyselskapet gikk konkurs i forrige uke. Om de hadde visst hvem hovedeieren var, ville de kanskje ikke blitt så overrasket.
Ager-Hanssen skylder 20 millioner svenske kroner i skatt til den svenske stat. I tillegg skylder han ytterligere 40 millioner til andre kreditorer. Til tross for dette lever han i luksusbolig og kjører luksusbiler.
Kilde http://www.na24.no/naeringsliv/article929284.ece
Fick besked från banken att pengarna gått tillbaka till vårt konto.
Kontaktpersonen trodde dessutom att vi hade goda förutsättningar att få behålla dem.
Det skall ju tillsättas en utredning, som inte lär vara klar i första taget.
// Helén
Elisabet
2007-03-12, 17:23
GRATTIS Hellen! Verkligen roligt att höra!
Oj, det var ju både snabbt och roligt! Bohusban/Danske bank läste jag att du hade. Vad hände? Satt de "bara" tillbaka pengarna? Hur hade du betalat?
Själva har vi inte hört ett knyst...
Vi hade betalt med s.k. guldkort. Det var i eftermiddags som min man blev uppringd av en person från vårt bankkontor, som ville meddela oss att pengarna var tillbaka.
// Helén
solstråle
2007-03-14, 14:27
Även vi har förlorat våra biljetter och därmed troligen drygt 6000:- vilket är trist, men vi bokade nya med Sterling. Har ni betalt med Visakort så ska ni göra en kortreklamation till den bank kortet är knutet till. Handelsbanken vet jag har i stort sett lovat sina kunder att de ska få pengarna tillbaka. Swebank däremot kunde inte lova något men det kostar ju ingenting att försöka.
Lycka till!
Själva har vi inte hört ett knyst...
Har ni andra hört något från er bank?
// Helén
Jag har inte hört något annat från Nordea än att handläggningstiden var 50 dagar.
Agda
Elisabet
2007-03-15, 11:14
Jag vet flera personer som har fått pengarna återinsatta på sitt konto från olika banker. Själv har jag inte lämnat in reklamationen ännu. Men den ligger ifylld i väskan så endera dan kommer jag nog ihåg det :cool:
Elisabeth,
Du ska nog inte glömma den förlänge.
Jag fick blanketter att skicka in häromdagen till FirstCard/Nordea, de vill ha dessa inom 10dagar och hänvisar till att reklamationstiden är begränsad.
Enligt mail från Nordea tänker de återbetala till mig när de fått alla underlag, men jag vet inte om jag riktigt tror på detta innan jag sett pengarna på kontot. :cool:
Laero
Har ni andra hört något från er bank?
// Helén
Jag fick just tel.samt från Sparbanken-Nord(Swedbank) att de betalar tillbaka de 720 kr jag betalt med Visa. flabb_flab
Det är ju roligt men.... jag betalade resten av bilj (6000 kr) med Mastercard från ÏCA-banken och därifrån hörs ingenting.
Jag ska försöka vara glad åt att det lillla som kommer in och sluta gräma mig.
Men nu vet ni som har Swedbank klapp_klap som kortutgivare att pengar kommer.
Smithan
Det låter ju nästan för bra för att vara sant:confused: :) klapp_klap _B-anana Jag har också Swedbank men har inte hört något än. Men när man läser info på deras sida så ser det ut som om alla får pengar tillbaka_B-anana Vilka härliga nyheter!!!
Har varit inne på Nordeas hemsida, och de lovar också att betala tillbaka alla kortköp som drappats av Fly Me´s konkursflabb_flab flabb_flab flabb_flab fast handläggningstiden kan bli upp till ett par veckor, men nu känns det som att jag väntar så gärna... Snart kan man börja planera resan igen, men jag väntar tills pengarna är tillbaks på kontot.
Miabye_bye (betydligt gladare och mer hoppfull än för några veckor sedan)
Nu verkar det som om alla kortkunder får sina pengar tillbaka, oavsett korttyp och oavsett bank:
Länk (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=628963) till DN.
Så skönt det låter att ändå så många får tillbaks sina pengar!klapp_klap De allra flesta har väl ändå betalt med kort hoppas jag!
Lissi
Nu har vi fått våra pengar från Swedbankklapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana
Elisabet
2007-03-19, 10:44
Det finns nog ingen som tror att sista ordet är sagt när det gäller FlyMe:s konkurs och det är det inte heller (http://www.flymeeurope.com/pdf/flymeeurope_ohrlings.pdf)
Elisabet
2007-03-21, 19:39
Nu verkar det hända saker:
Nytt bolag kan ta över FlyMe (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=631039)
Hoppsan !
Upptäckte idag att SwedBank har satt in biljettpengarna från FlyMe på mitt konto klapp_klap !
OBS ! Pengarna hamnar på samma datum som inbetalningsdagen till FlyMe. (För mig tidigt i Januari)
Bra skött Swedbank ! _B-anana
/ Tom
Elisabet
2007-03-26, 19:16
Jag har inte fått pengarna ännu, men däremot använde jag mig för en liten stund sedan av Sterlings erbjudande att boka ny rabatterad biljett om man hade en bokning med FlyMe.
Jag hade ju använt mig av FM:s enkronas-erbjudande - och tro det eller ej men Sterling lyckades slå det!! 0 kr tur och retur Arlanda-Sturup + skatter och avgifter 198 kr och en bokningsavgift 70 kr.
Yipee, nu har jag även fått tillbaka pengarna från ICA-banken. Otroligt! Vilken lättnad _B-anana klapp_klap
Smithan
Yipee, nu har jag även fått tillbaka pengarna från ICA-banken. Otroligt! Vilken lättnad _B-anana klapp_klap Smithan
klapp_klap klapp_klap klapp_klap - SÅ BRA :D Kari
Är lite nyfiken men får även de som inte är kreditkunder igen sina pengar? En av de saker som avhållit mig från att boka med vissa bolag är att den som betalar kontant eller med avdrag direkt från kontot inte får igen sina pengar.
Eva
Är lite nyfiken men får även de som inte är kreditkunder igen sina pengar? En av de saker som avhållit mig från att boka med vissa bolag är att den som betalar kontant eller med avdrag direkt från kontot inte får igen sina pengar.
Eva
Vi betalade med VISA-kort direkt från kontot, dvs ej på kredit. Vi fick tillbaka pengarna utan knot.
Idag fick jag tillbaka mina pengar av Nordea!_B-anana
Agda
Igår fick jag mina pengar av Nordeaklapp_klap . Underbart!!
Miabye_bye
Igår fick jag mina pengar av Nordeaklapp_klap . Underbart!!
Miabye_bye
Påskpresent från banken..._B-anana bye_bye
// Helén
Men så underbart för alla er som drabbades av konkursen att så många fått pengar tillbaks! Då blir det kanske nya resor bokade??
GLAD PÅSK!
Härligt Mia! klapp_klap
Blir det Karpathos nu, eller?
Ivi
Igår fick jag mina pengar av Nordeaklapp_klap . Underbart!!
Miabye_bye
Härligt!
Nu kan du kanske åka till Astypalea!
:D :D
/pawik
:D Vi får väl se vart vi hamnar:o . Det lutar ju åt charter nu i alla fall. Men inget är bestämt. SKA iväg i Juni i alla fall. Tyvärr pawik så hade Astypalea funkar om jag hade kvar Fly Me biljetterna till Rhodos, nu verkar det genast lite svårare att ta sig dit för en billig slant. Har tänkt att åka någonstans i September, då ska barnet iväg med sina morföräldrar, så då kan jag nog lättare ta mig runt, billigare blir det ju också.
Nu lutar det nog åt att vi tar restresa i Juni, så får vi se vart vi hamnar helt enkelt:rolleyes: .
Miabye_bye
Så, nu är mina en gång förlorade Fly Me pengar på kontot på ett annat bolag:D .
Har bokat 2 veckor till Karpathos, kunde inte låta bli...så nu får det bli så! Tar Kalymnos och Astypalea i September;)
Mia_B-anana _B-anana _B-anana
Inget dåligt beslut, Mia! :D Glad Påsk!
Ivi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.