handdator

Visa fullständig version : Kalamata, Peloponnesos/delad tråd


Aurora
2007-02-27, 21:33
Hej Annelie, och alla andra som kan svara.

Vi skulle, liksom Morea, vilja ha tips om södra Peloponnesos i april. Vi är en familj på två vuxna och två barn (4 och 6 år) och tänker oss resa runt på södra Peleponnesos i tre veckor. Vi skulle gärna vilja hyra ett hus/lägenhet. Är det lätt att göra det på plats i April? Har du tips på ställen?

Hur mycket kostar det att hyra bil, ca?

Ställen vi inte får missa?

Tacksam för svar

Agda
2007-02-28, 09:56
Hej Annelie, och alla andra som kan svara. Vi skulle gärna vilja hyra ett hus/lägenhet. Är det lätt att göra det på plats i April? Har du tips på ställen?

En vecka före och efter Påsk (8april) är det svårt annars inga problem. Jag vet flera hus som jag kan hjälpa dig med när det gäller området vid Finikounda.
I april kan det vara trevligt att besöka vattenfallet (det finns vatten då) som ligger i bland bergen utmed vägen Pylos- Kalamata, avtagsväg i byn Kazarma. Lagunen vid Gialova som vid den tiden är fylld med fåglar tex Flamingos. Nestors Place (byggd på 1300-talet förstördes 200 år senare av en eldsvåda) och museibyn Chora. Borgar finns i Pylos,Methoni och Koroni. Kalamata med både gammalt och nytt, stad och hav m m. Messene (Messini, ej staden ) grundad av Epaminondas år 370-369 fKr då kallad Ithomi efter bergen, ligger norr om Kalamata. Detta är bara ett axplock av vad som finns.

Agda

inkfish
2007-02-28, 13:38
Har skiljt ut Auroras fråga från den andra tråden med samma namn där den riskerar drunkna.

inkfish/moderator

anneli56
2007-02-28, 14:40
Här en bild från vattenfallet:) http://i107.photobucket.com/albums/m286/anneli56/Grekland2005sommar098-1.jpg

Agda
2007-02-28, 15:05
Det är otroligt vackert! Jag som varit så dålig på att ta mig dit, nu först efter 7 år (tackvare Kaa)!
Annelie, har du varit där under sommarmånaderna? Jag har "bara" hört att det är mer eller mindre tomt på vatten då.

Agda

Aurora
2007-02-28, 21:32
Tusen tack för svar! Det var flera fina tips! Jag ska skriva ner dem.

Hus kring Finikounda låter intressant. Jag tar tacksamt emot hjälp och tips.

Om vi skulle hyra hus under våra 3 veckor, är det möjligt att göra dagsturer med bil till alla intressanta platser på södra Peleponnessos? Jag har lite dåligt grepp om avstånden.

/Nina

anneli56
2007-02-28, 21:39
Annelie, har du varit där under sommarmånaderna? Jag har "bara" hört att det är mer eller mindre tomt på vatten då.


Jag har varit där på hösten,måste nog åka nån gång på sommaren också.
Anneli

Agda
2007-03-01, 09:12
Om vi skulle hyra hus under våra 3 veckor, är det möjligt att göra dagsturer med bil till alla intressanta platser på södra Peleponnessos? Jag har lite dåligt grepp om avstånden.

/Nina

Du kan se väldigt mycket under dagsturer Olympia stadion (Pirgos), Tripolis, Sparta, Yttre Mani m m. De tidigare tipsen kan du se under någon till några för-eller eftermiddags timmar.

Agda

Aurora
2007-03-01, 18:46
Vi söker ett hus med möjligheter att laga mat och inte allt för långt från en strand. Gärna med fin utsikt. Vi kommer att vara i Grekland under tre månader och starta på Peleponnesos. Vad kostar det att hyra? Vår budget är begränsad eftersom vi ska vara borta så länge.

Tack för svaret om avstånd. Det verkar som om det finns mycket att se på lagom avstånd.