handdator

Visa fullständig version : Gardencenter


scilla
2007-02-28, 10:22
Hej alla kalimeror!

Efter som jag är intresserad av trädgård undrar jag om ni vet om det finns något gardencenter el dyl omkring Chania. Det kunde vara kul att ha någon växt med sig hem som minne. Finns det någon som tagit med hem och vad har ni tagit med? Skulle vara kul att få veta. Tacksam för alla tips jag kan få.

MVH Scilla

Stinab
2007-02-28, 11:26
Åh en likasinnad_B-anana
Jag skulle också vara intresserad av tips!
Vi har tagit med oss hem lite olika skott och fröer från "vildvuxna" saker. Just nu har vi två st palmskott i köksfönstretflabb_flab Håll tummarna att de klarar sig...

Stinabbye_bye

scilla
2007-02-28, 12:08
Hej Stinab!

Jag håller tummarna för att dina palmer ska ta sig. Jag har för många år sedan tagit med mej hem pelargonskott som blommar än idag. Kallar dom för Vit Kreta och Rhodospelargonen. Undrar hur det är med hibiskus,om man kan ta skott?
Stinab hur har det gått med fröerna?

Scilla

Athanasia
2007-02-28, 12:15
Det går alldeles utmärkt att ta skott från Hibiskus,tog ett skott på Kos för flera år sen,klarade sig ett tag men lever tyvärr inte längre.Synd för blå hibiskus hittar man ju inte här hemma.Har tagit skott från Nerium nere på Kreta ,har både vit och rosa här hemma.Fler skott blir det i vår när vi drar ner igen.

scilla
2007-02-28, 13:21
Tack för att ni delat med er. Kom just på att jag ska ta med mej jiffypots för att sätta mina blivande sticklingar i. Men jag undrar ändå om det kan finnas etablerade krukväxt-plant försäljare. Finns det blomsteraffärer inne i Chania som här i Sverige? Jag har inte sett det förut kanske beror det på att intresset var så stort förut.
Scilla

bob-kåre
2007-02-28, 13:48
Jag frågade en liknande fråga för ett tag sen, kolla här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8004

Wardakis
2007-02-28, 13:48
Det ligger en handelsträdgård på höger sida i början av Platanias (om man kommer från Chania-hållet).
Gunilla

Stinab
2007-02-28, 15:23
Stinab hur har det gått med fröerna?

Scilla

Tyvärr har det inte blivit något av dem... Tog väl för lång tid på mig innan jag fick det i jorden antar jag. Något skott överlevde ett tag men det var inte så länge.
Nästa gång jag kommer till Kreta ska jag besöka handelsträdgården Gunilla tipsar om, tack för det!

Stinabbye_bye

scilla
2007-03-01, 09:11
:)Tack Gunilla för tipset. Jag ska absolut leta upp det stället. Nu är det bara att vänta tills man får åka dit. Jag ska dit i juni. Jag längtar.
Scilla

UlfWiman
2007-03-23, 18:04
Hej

Det finns en mycket fin handelsträdgård i Xania. Där köper jag alla mina växter. De är inte speciellt dyra heller. Om du skickar ett mail till mig privat ska du få se min Bougainvilla.

Uffe Kretabo