handdator

Visa fullständig version : Naturen på Milos


Elisabet
2007-02-27, 18:52
De unika klippformationerna på Milos och underbara stränder har man hört om och sett på bild många många gånger. Men hur är naturen på Milos i övrigt? Är det grönt och skogigt eller kargt? Bergigt eller mest platt? Hur är det med gamla vägar som passar för vandring?

PO
2007-02-27, 21:00
Ser ut att vara grönare i väster (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=milos,+greece&ie=UTF8&t=k&om=1&z=12&ll=36.707788,24.43634&spn=0.125784,0.344009)
En ruta med högre upplösning finns där också med till synes många småvägar.

//PO :)

Hellen
2007-02-27, 21:07
Västra delen upplevde jag som karg, mest vägar som gick mellan byarna och däremellan öppna fält, bergigt framförallt längs med kusten. Vi åkte aldrig till östsidan då de vägar som var utritade på kartan inte var asfalterade och därmed inte tillåtna att köra på med hyrbilen.
// Helén

PO
2007-02-27, 22:20
Längst i söder ligger ett stort stenbrott, på denna bild (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=milos,+greece&ie=UTF8&t=k&om=1&z=18&ll=36.653426,24.356491&spn=0.001967,0.005375) ligger ett
fartyg där och lastar, zooma ut lite så ser Du stenbrottet.

//PO

Elisabet
2007-02-27, 22:28
zooma ut lite så ser Du stenbrottet.Jo jag såg det innan när jag kollade på länken för en stund sedan. Häftigt med båten!
De stora stenbrotten som är som stora öppna sår i naturen har man ju också läst om, men de går väl att undvika, om man nu inte råkar känna för ett studiebesök...:rolleyes:

Högupplösta rutor, brukar inte det betyda militär aktivitet? Eller kan det bara vara att det finns en flygplats?

PO
2007-02-27, 23:22
Högupplösta rutor, brukar inte det betyda militär aktivitet? Eller kan det bara vara att det finns en flygplats?

Jo, fast Google=USA=NATO=Grekland? Och det är inte mycket som går att hålla hemligt om det syns uppifrån. Ungefär som den ryske diplomaten sa angående den tilltänkta gas/spion-plattformen i östersjön.
-Varför skulle vi bygga en plattform för det när vi redan läser era bilnummer i realtid från rymden.. Kul kille, ödmjuk liksom.

//PO
-något lite off topic :o

Kalimera
2007-02-28, 13:57
Är det grönt och skogigt eller kargt? Bergigt eller mest platt? Hur är det med gamla vägar som passar för vandring?Milos är kargt och nästan trädlöst förutom i öster där det finns en del träd. Jag har kört hoj på östra Milos, jag gör inte om det, sämre vägar har jag aldrig kört på. Det finns några fina vandringar att göra. En från Adamas till Tripiti, en annan från Adamas till Sarakiniko.

sussputt
2007-03-01, 13:27
Vi tog bussen till Filakopi och gick utmed kusten till Sarakiniko och vidare till Adamas, massor av häftiga klippformationer och badställen, det tog c:a 7tim. med bad och matraster.Tag med mat o dryck, det finns inget att köpa utmed vägen!

Elisabet
2007-03-01, 14:45
Vi tog bussen till Filakopi och gick utmed kusten till Sarakiniko och vidare till Adamas, massor av häftiga klippformationer och badställen, det tog c:a 7tim. med bad och matraster.Det låter HELT i min smak!! TACK!

Soldyrkaren
2007-03-01, 22:11
Vi tog bussen till Filakopi och gick utmed kusten till Sarakiniko och vidare till Adamas, massor av häftiga klippformationer och badställen

Vi har gjort samma vandring - rekommenderas verkligen!!

Kajode
2007-03-04, 12:42
Hej!

Blev nyfiken på vandringen mellan Filakopi via Sarakiniko och Adamas, hur lång är den sträckan (km) ungefär? 7 timmar kanske är lite väl långt för barnen (10 och 13 år) att gå i värmen, annars är vandringar trevliga upptäcksfärder!

Funderar på att försöka ta utflyktsbåten runt Milos denna gång, någon som kan rekommendera vem man ska åka med?

/Karin

Kulle
2007-03-04, 21:35
Funderar på att försöka ta utflyktsbåten runt Milos denna gång, någon som kan rekommendera vem man ska åka med?

/Karin

Vi åkte förra sommaren med en båt som hette Delfini Express, 20 eur per person, fyra strandhugg bl.a. vid Kleftiko (häftiga grottor att simma i), lunchstopp på grannön Kimolos. Det var en riktig höjdare!

Kulle

Ioslina
2007-03-04, 22:02
Vi kan rekommendera Captain Yangles..
Båtturen måste i alla fall upplevas!!

Ang vandringen; vi gick från Papafragas till nästan framme vid vraket innan Sarakiniko och sedan upp på fel väg, så vi kom genom en soptipp på en väg "ej tillåten för obehöriga". Den vandringen slutade längre fram på vägen mot Adamas, med att en Athenare plockade upp oss. Men en sån vandring, trodde vi aldrig att andra skulle ha gjort, men många här på kalimera har visst traskat ung samma sträckor! Dottern är 15 och klarade det!

sussputt
2007-03-05, 11:10
Hej!
Jag skulle tippa på att sträckan Filakopi - Adamas är c:a 8 - 10km, så det är inte så långt men ganska kuperat på vissa ställen. Vi tog väldigt god tid på oss med våra 7tim. så ni fixar det säkert!