handdator

Visa fullständig version : Vilken mat


Alexandra
2005-05-27, 17:06
Tänkte höra om någon kan rekomendera någon god grekisk mat man bara inte får missa när man är i grekland. Har alltid annars ätit samma typ av mat t ex Sovlaki, grillat kött med pommes, fisk osv. Skulle vara kul att prova något nytt nu när vi blir borta 1 månad. Har alltid varit lite kräsen och för säkerhetens skull hållit mig till "det gamla vanliga", nu är jag mer motaglig för att prova något nytt istället för att tänka att det är "äckligt".
Kan ingenting om grekisk mat, vet väldigt lite om deras matkultur för övrigt, och nu plötsligt inför min resa har jag blivit väldigt nyfiken. Är ju roligare om man kommer hem och kan berätta om maten, annars är det ju precis samma som man äter på de flesta andra turistorterna (vilket är lite tråkigt).
Trevlig resa alla ni som åker!bye_bye

/Alexandra som vill prova något nytt

Ivi
2005-05-27, 21:48
Oj, vad mycket gott du har att se fram emot! :)

Börja gärna med att hitta din favorit bland alla dessa goda förrätter (antar att grekisk sallad och tsatsiki har du redan smakat).
Några tips:
Aubergineröra (Melitzanosalata)
Friterade zucchinibollar (Kolokithokeftedes)
Marinerde rödbetor (Panzaria salata), gärna med potatismos med MYCKET vitlök (Skordhalia)
Tonfisksallad (Tuna salata)
Kikärtsröra (Hummus)
Romröra (Taramosalata)
Fyllda zucchiniblommor (Det grekiska namnet kommer jag inte ihåg just nu!)
Vinlövsdolmar (Dolmades)
...och många fler

Som du ser här ovan så har jag förkärlek för vegetariska rätter, de är bara SÅÅÅ goda i Grekland. Så här får du några tips på vegetariska varmrätter också:
Auberginer (Melitzanes) tillagade i ugn på olika sätt (med tomatsås, ibland gratinerade med ost), en av de godaste aubergine-rätterna heter Imam.
Ugnsbakade tomater och paprikor med vegeterisk fyllning eller med köttfärs
Ugnsbakade grönsaker (Briam)
...och många fler

Fisk och skaldjur är lite dyrare än kötträtterna, men bland dessa har jag ett par favoriter, som jag bara måste äta minst en gång under resan:
Räkor i tomat och fetasås (Kharides Saganaki)
Svärdfisk, gärna svärdfisksouvlaki
Friterad bläckfisk

Kötträtter då? Jodå, jag gillar souvlaki (helst kyckling), stifado (köttgryta, helst med kanin eller lamm), soutzoukakia (köttfärsbiffar med härliga grekiska kryddor), moussaka (absolut med lite kanel i) och kleftiko (köttgryta).

Sedan har du ju hur många härliga pajer (både matpajer och söta pajer) och andra bakverk (oftast riktigt söta) att botanisera mellan i bagerier och konditorier. Min stora favorit är Galatoboureka, en efterrättspaj, som faktiskt inte är så väldigt söt.

Garanterar inte att de grekiska namnen på rätterna stämmer, men "ungefär"
så heter de...förhoppningsvis... ;)

Våga, vinn! Kanske hittar du många egna favoriter bland de grekiska rätterna. Resan blir mycket roligare så! :D

/Ivi
-som mer än gärna skulle ha ätit grekisk mat på den lokala krogen "Kafelino" i kväll, men tyvärr har legat magsjuk härhemma :( . Ibland är livet för j-t!

briam
2005-05-27, 22:20
Kan bara ge dig ett enda råd. STRUNTA I "HUVUDRÄTTERNA". Botanisera bland smårätterna, eller "starters" som de brukar kallas. Ju fler man är vid bordet, desto fler rätter kan man ta in! Är man två personer blir man normalt väldigt mätt på 4-5 "smårätter". Och ät grekiskt! Smaka från alla skålar och fat och betrakta inte det som du har beställt som "ditt eget"!

I Sverige lägger vi ofta stor möda på att "komponera" en måltid med förrätt, varmrätt och efterrätt. I Grekland blandar man friskt mellan olika rätter, och av någon mycket märklig anledning blir blandningen aldrig fel! Förklara det, den som kan! Man beställer det man känner för! Vi har vanan att till varje måltid pröva någon rätt som vi inte smakat förut, eller ens förstår vad den innehåller. Den enda riktiga minan vi gått på är "small fish". Vissa på forumet vet säkert vad jag menar...

Grönsaksrätter är ofta mycket spännande. Det finns en klar anledning till att jag har valt Briam som mitt namn i forumet. En vällagad briam är himmelsk! Det enda av värde som brukar saknas i denna grönsaksgryta är aubergin. Då kan man i stället välja imam, som brukar ha en bas av aubergin. Brukar... Men jag har fått imam som inte sett röken av aubergin. Det enda man kan vara säker på när det gärre grekisk mat är att man aldrig kan vara riktigt säker! Däri ligger en del av tjusningen! Låt dig förföras! Strunta i den tradition du har med dig hemifrån. Fråga gästerna bredvid vad de äter. Gå in iköket och se vad tavernan har att erbjuda. Provsmaka! Gör allt det du inte vågar här hemma och njut av den grekiska maten!

Briam

Janérik
2005-05-27, 22:21
Nu vet jag ju inte riktigt vart ni ska åka och maten skiljer ju ganska mycket mellan de olika ö-grupperna och även fastlandet.
Ett hett tips som har gjort mej till vän av grekisk mat men dålig på vad de olika maträtterna heter är att försöka hitta sådana tavernor som inte har en meny att välja ifrån. Då får man helt enkelt gå in i köket och titta vad man har för special för kvällen, då får man förklarat för sej vad som finns i de olika grytorna och om det är något som verkar intressant men man ändå är osäker på så går det oftast att få lite smakprov.
Även på tavernor som har en vanlig meny kan man ofta få gå in i köket och titta om man frågar. Vill de inte släppa in en i köket och titta så kanske det finns anledning att fundera på att söka en annan taverna.

Och förresten en maträtt som jag fortfarande efter 10 år längtar efter är Kontosouli som den tillreddes på Folegandros. Minns inte vad tavernan heter men då man kommer från hamnen in till torget i centrum så fanns tavernan rakt över torget till höger, man satt lite högre upp än omgivningen och hade en fin utsikt över allt som hände och maten var bara fantastisk. Tyvärr är det inte många tavernor som har den ugn som behövs för att göra Kontosoulin på rätt sätt, jag har frågat på flera ställen som har det på menyn men alla andra har hittills förklarat att det de serverar är "ungefär som kontosouli". Jag vill inte förstöra minnet så jag har faktiskt aldrig ätit det förutom på Cypern där de också hade den rätta ugnen.

Mvh Janérik

Elisabet
2005-05-28, 10:21
...som mer än gärna skulle ha ätit grekisk mat på den lokala krogen "Kafelino" i kväll, men tyvärr har legat magsjuk härhemma :( Ibland är livet för j-t!Ja det var verkligen trist att du skulle åka på det just nu. Kan i alla fall berätta att vi hade jättetrevligt. Jag är verkligen glad över att ha fått lära känna det glada och härliga (delvis blivande) Kalixmera-gänget; myssa (Maria), Carola och Maria.

Andreas och Antonis satt och pratade med oss när de hade plockat undan. Grigorios med kompis kom förbi och tog en öl med oss. Och på buffébordet smakade som vanligt dolmades och den kaneldoftande moussakan allra bäst!

Ivi
2005-05-28, 11:55
Ja det var verkligen trist att du skulle åka på det just nu. Kan i alla fall berätta att vi hade jättetrevligt. Jag är verkligen glad över att ha fått lära känna det glada och härliga (delvis blivande) Kalixmera-gänget; myssa (Maria), Carola och Maria.

Andreas och Antonis satt och pratade med oss när de hade plockat undan. Grigorios med kompis kom förbi och tog en öl med oss. Och på buffébordet smakade som vanligt dolmades och den kaneldoftande moussakan allra bäst!

Försökte vara med "i anden", lyssnade på grekisk musik och surfade på Kalimera. Blev bara så ruskigt hungrig när jag skrev inlägget om mattips, så jag var tvungen att knapra på en liten skorpa...till ett glas vatten..:(.
I dag känns det dock aningen bättre, så kanske kan det bli lite rostat bröd i alla fall :).

/ivi
-som är förfärligt kaffesugen just nu!

Alexandra
2005-05-29, 22:23
Tack för bra tips!
Får väl beställa in lite smårätter då och prova :) då gör det inget om vissa saker är mindre gott för man lär ju bli mätt i alla fall, antar att man hittar någon favorit:D .

Ska bli kul att prova på lite olika.
/Alexandrabye_bye