handdator

Visa fullständig version : Musikköp i Aten


Lissi
2007-02-25, 19:20
JA så är man då hemma igen efter en fantastisk vecka i ett lite vårligt Aten!
Musik har vi hör i massor live på restauranger och ouzerior och på TV . På TV fanns 2 nya musikkanaler och vi gillade en som heter Galop..Den spelar bra grekisk musik nästan dygnet runt och en kväll var konsert med Pix Lax... Då låg vi i sängen och lyssnade och njöt.

Själv har jag köpt lite blandad kompott med mig hem..Vissa CD rena chansningar..Vi blev "instängda" en lång stund i Metropolis affär vid Omonia..Det var studentdemonstrationer så alla affärer stängde en halvtimme då det hettade till mellan demonstranter och polis och vi var på RÄTT sida..alltså inne:D :D Det blev lite dyrt...;)

Hem har jag med mig : En trippelCD+DVD med Georgos Dalaras , "Tribute to Vasilis Tsitsanis.."Även Eleni Tsaligopoulo är med och en kör.. HÄRLIG!

DVD-konsert med Notis Sfakianakis, en DVD med Giannis Parios med musik från 1991-2001, alltså inspelningar från olika konserter..Sen en spännande sak: en DVD med bla Giannis Kotsiras" Grammes ton orizonon"
Den hade så spännande omslag!
Cd-skivor: 2 st med Eleni Karaindrou, henne älskar jag.... Så en chansning: En helt okänd en som heter Tragoudia apo ton Elliniko kinematografo" Filmmusik gissar jag Till sist en favorit: en dubbel-CD med Alkinos Ioannidis en samlingsvolym 1994-2006. Jag har två förut med dem och de är mycket speciella...
Sen köpte vi faktiskt en DVDfilm också där jag har skivan med filmmusiken innan..En film av Theo Angelopoulos som heter "Blemma tou Odyssea" Det är engelsk text(dubbad?) och Erland Josepfsson har faktiskt en roll i filmen. Musiken till filmen är helt underbar i alla fall...

Ja, det är kul att köpa skivor i Grekland, särskilt som man så sällan får lyssna innan man köper...

Lissi - som redan längtar till nästa resa!

Siri A
2007-02-25, 19:28
Lissi - som redan längtar till nästa resa!

Vart går nästa resa då?? Ang_elx

// Siri - som är väldigt nyfiken...:D

martinifk
2007-02-25, 19:45
Vad härligt du skriver om den ljuva grekiska musiken Lissi:)

Det verkar som om resan var lyckad tror jag:rolleyes:

Riitta
2007-02-25, 19:48
Vilka härliga inköp:) Den där DVD:n med Parios blev jag nyfiken påAng_elx Får hålla utkik efter den på nästa resa (när den nu blir:o )

Att bli instängt i en skivaffär i Aten kan ju bara bli kostsamt:D

Riittabye_bye

Lissi
2007-02-25, 20:29
Vart går nästa resa då?? Ang_elx

// Siri - som är väldigt nyfiken...:D

Den går om 4,5 vecka till Peloponnessos....Då bilar vi runt en vecka med svärmor som aldrig varit i Grekland och DET måste hon ju få uppleva!;)

Marianne
2007-02-25, 20:37
Välkomna hem, Lissi och Claes!
Tänk att bli instängda i en musikaffär - det skulle jag också "välja" om jag fick välja var jag blev instängd.flabb_flab
En halvtimme i Metropolis - det räckte väl nästan inte:D.
Det låter som att ni har en spännande samling med er hemklapp_klap.

Siri A
2007-02-25, 20:57
Den går om 4,5 vecka till Peloponnessos....Då bilar vi runt en vecka med svärmor som aldrig varit i Grekland och DET måste hon ju få uppleva!;)

ÅÅHH va roligt, ni verkar tycka om att resa Lissi..flabb_flab
Ha det så bra bye_bye

// Siri - som bara är LITE avundsjuk..:mad: snyft_drop

Ivi
2007-02-25, 21:15
Kan tänka mig att det finns värre ställen att bli instängd i än en musikaffär i Aten :D Av dina inköp skulle jag kolla DVD:n med Kotsiras först så klart Ang_elx

Var bodde ni i Aten denna gång? Har börjat söka på boende på nätet redan, trots att det är några månader kvar till oktober...men det är ju så roligt! _B-anana

Peloponnesos verkar inte förbli någon vit fläck på Greklands-kartan mer efter denna säsong (har precis läst lite om charter dit från Sverige i Expressens resebilaga). Kul att hinna med era erfarenheter också innan det är dags för vår höstresa. Men visst hade du/ni redan hunnit med Nafplion med omnejd tidigare?

Ivi