handdator

Visa fullständig version : Nygrekiska nätbaserad kurs Umeå universitet


Dimitris1
2007-02-23, 08:46
Geia sas !

Hösten 07 kommer det, för andra gången, gå en nätbaserad kurs i nygrekiska för nybörjare på Umeå universitet. Mer om kursen kan du läsa på http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/nygrekiska/ (http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/nygrekiska/). Där kan du även se en videoföreläsning och läsa vad några av förra årets studenter tyckte om kursen.


Vi ses på webben!

Ioslina
2007-02-23, 17:12
Låter bra! Lyckas ju aldrig att få börja någon kurs här i stan, så det här är kanske en annan lösning..........någon "Kalimerabo"som ska gå? Eller någon som redan gått?? Hur var det??

Arne
2007-02-23, 18:13
Intressant!!! Måhända till denna kurs jag mig anmäla skola??

Till hösten hava ju jag all tid i världen att mig förkovran bringa.

Skola nogsamt prospektet studera!!! Kunna kantänka med fördel kombineras med
studier i Bozoukispel...


Arne

NewAnn
2007-03-11, 16:38
Hej! Jag har tänkt anmäla mig till denna kurs. Har i ett par år försökt lära mig lite Grekiska själv med hjälp av språkkurs med cd och böcker men känner att det här nätbaserade kursen kan hjälpa mig att komma vidare. Så jag ser fram emot kursen och hoppas att det är fler kalimeror som ska läsa i höst:) , det vore roligt. Mvh Ann

june
2007-03-11, 19:05
Här är en till som tänker anmäla sig. Jag har också förgäves försökt leta upp nån här i närheten som har kurser i grekiska men icke! :)

Lissi
2007-03-11, 21:05
ÅH så sugen jag blir! Jag har just läste och lyssnat på det som fanns på länken. Böckerna har jag sedan förut fast i en äldre upplaga så det gäller ju att köpa nya... Jag har ju läst grekiska förut på Folkuniversitetet, men det stupar ju efter några terminer på att det blir för få, eller att det inte passar med de kvällar som kurser ges..så detta med att läsa via datorn är PERFEKT! Jag är MYCKET sugen på att försöka...

Lissi

Elisabet
2007-03-11, 21:11
Cia kommer hem om några dagar. Hon läser kursen och är nöjd så vitt jag vet. Ni kan ju höra mer med henne om nivå, tidsåtgång mm när hon landat till veckan.

ciakoohler
2007-03-17, 11:14
Mig passar denna kurs perfekt.Jag kunde ju lite innan som de flesta av er,men här får man grunderna igen o mycket tydligt o bra.Tycker inte att det tar alltför mycket tid ens nu när jag varit borta en hel månad o missat två föreläsningar.Kanske tar det denna dan att komma ikapp men det tycker jag inte är så mycket.Hur heltidsarbetande tycker har jag ju numera lite svårare för att förklara.Men det går ju jättebra att ta en stund om dan om man vill det.Jag har aldrig lärt mig så mycket som på denna kurs ,trots att jag försökt ett antal gånger tidigare.Så passa på ni som vill lära er mer grekiska !!!

NewAnn
2007-03-17, 13:05
Jag har aldrig lärt mig så mycket som på denna kurs ,trots att jag försökt ett antal gånger tidigare.Så passa på ni som vill lära er mer grekiska !!!

Kul att höra, jag anmälde mig i tordags. Så nu ser jag fram emot kursen i höst. Mvh Ann.

Ioslina
2007-03-17, 16:57
ja, jag ska också anmäla mig, men väntar på min inloggningskod.... för den behövde man väl??

Hellen
2007-03-17, 21:38
ja, jag ska också anmäla mig, men väntar på min inloggningskod.... för den behövde man väl??
Man kan anmäla sig utan PIN kod, däremot kan du inte följa antagningsprocessen utan den.
Inloggningskod får du mailad när du anmäler dig via studera.nu
Hu, det verkar jättesvårt att läsa grekiska på distans.
// Helén- som denna temin provar juridisk översiktskurs på distans, inte helt lätt.

Ioslina
2007-03-18, 09:19
Man kan anmäla sig utan PIN kod, däremot kan du inte följa antagningsprocessen utan den.
Inloggningskod får du mailad när du anmäler dig via studera.nu


PIN koden skulle jag få via vanliga posten. Fick inte ngn inloggningskod, har bara den som jag valde själv. Men posten kommer väl i morgon, så jag får väl stå ut tills dess!

Wardakis
2007-03-18, 09:52
Nu har jag anmält mig också!
Gunilla

Hellen
2007-03-18, 10:57
PIN koden skulle jag få via vanliga posten. Fick inte ngn inloggningskod, har bara den som jag valde själv. Men posten kommer väl i morgon, så jag får väl stå ut tills dess!

Om du inte står ut,;) Har du provat att ange ditt personnummer och därefter "glömt lösenordet" får du inget mailat då?
// Helén

Lissi
2007-03-18, 12:24
..och nu har jag också anmält mig!!! _B-anana Undrar om jag vet vad jag gjort!
Fast jag har ju mina JÄTTEBRA böcker "Ellinika Tora" som jag hade alla andra kurser jag gick och läste grekliska på folkuniversitete för ett antal år sen och alla anteckningar från dessa, samt jättebra lexikon...Så nu är det bara att se om man blir antagen och i så fall köpa kursböckerna! Kul att vi är flera så vi kan peppa varandra!

Lissi - som undrar om hon klarar tekniken!

NewAnn
2007-03-18, 12:38
..och nu har jag också anmält mig!!! _B-anana Undrar om jag vet vad jag gjort!

Jag kände också lite så när jag tryckte på anmälan knappen. Men det går säkert bra, du har ju tydligen en hel del förkunskap också. Men utmaningar är kul det ska man ha ibland, man behöver lite spänning i tillvaron:) . Mvh Ann

Ioslina
2007-03-18, 15:07
Jag anmäler mig i morgon, får se om jag fått PIN koden på posten då. Annars kunde man inte följa den på nätet, ansökningen alltså!
Ni som har sökt, har ni jättestor kunnighet i grekiska språket?? Det verkar så....:rolleyes:
Har sagt på jobbet på medarbetarsamtalet, mina 2 mål under 2007. Det personliga var att lära sig grekiska och det arbetsmässiga var nya datasystemet. Undras vilket som kan vara lättast?!??!flabb_flab

Ioslina
2007-03-19, 19:52
Nu har jag anmält mig också!
Gunilla
Jag med!
Ska bli kul och intressant att se vad man gett sig in på! Men kul ifall många kalimeror vill plugga, då kan vi ju hjälpas åt!

Ioslina
2007-04-17, 21:07
Hur många har anmält sig till Umeå grekiska distans kursen???
Eller valde någon den i Stockholm? Kul att höra vilka som sökt!

Lissi
2007-04-17, 21:39
Hur många har anmält sig till Umeå grekiska distans kursen???


JA som Du ser ovan så har jag , gamla tanten, anmält mig!;) Jag kommer nog inte med då jag säkert anses för gammal för universitetsstudier...Och OM jag mot för modan gör det så ska jag ju klara tekniken.Ang_elx
Men det skulle vara jättekul och en liten del grekiska kan jag ju innan....

Lissi

ciakoohler
2007-04-17, 21:58
På tal om "gamla tanter" så håller jag just nu på med denna kurs andra terminen ,så alla med intresse klarar det.Jag lovar.

Lissi
2007-04-17, 22:02
På tal om "gamla tanter" så håller jag just nu på med denna kurs andra terminen ,så alla med intresse klarar det.Jag lovar.

Du förstod väl att jag skämtade??:D Känner mig inte en dag äldre inuti än VÄLDIGT ung!
Men Cia: Måste man ha ett grekiskt tangentbord för att klara att skriva dvs ett ddär man ser de grekiska bokstäverna.....man skickar väl in svar på uppgifter..När jag ställer om till grekiskt på mitt svenska tangentbord blir det ju ett väldigt letande ändå var de olika tecknen finns....Hur gör man ?? Säkert en dum fråga men ändå??

ciakoohler
2007-04-18, 04:57
Ja det är nästan det värsta med kursen :Att skriva grekiska på datorn.Många ggr har jag önskat att jag fått skriva för hand i stället.Du kan ju skriva av det grekiska tangentbordet eller bara de svåra,de som inte är samma som våra.Det är inte så väldigt mycket skrivande i början,så du hinner vänja dig.
Något grekiskt separat tangentbord tja det hade kanske varit en ide,fast hur det skulle fungera rent tekniskt vet jag inte.
Kursen är i vilket fall mycket bra och lätt att följa.Termin två något svårare ,men det är väl meningen förstås.

Bea
2007-04-18, 17:57
Jag har också anmält mig till kursen! Ser mycket fram emot den, och hoppas att jag kan uppbåda den självdisciplin som jag annars kan ha svårt med när det gäller eget arbete...
Bea, som också bor i Umeå!

Zanét
2007-04-18, 17:59
Jag har anmält mig till Stockholm :)
//Zanét bye_bye

NewAnn
2007-04-18, 19:37
Hur många har anmält sig till Umeå grekiska distans kursen??? Eller valde någon den i Stockholm? Kul att höra vilka som sökt!
Jag valde Umeå. Hoppas på en intressant höst:) Mvh Ann

Ioslina
2007-04-18, 21:06
När jag ställer om till grekiskt på mitt svenska tangentbord blir det ju ett väldigt letande ändå var de olika tecknen finns....Hur gör man ?? Säkert en dum fråga men ändå??

Ja hur gör man när man ställer in till grekiska bokstäver?? Bäst att börja öva redan på det nu, så man hinner till kursen i höst!!!flabb_flab
Någon som kan ge en utförlig beskrivning???

ciakoohler
2007-04-18, 21:16
Du får jättebra hjälp av Dimitris när kursen börjar.Han lägger ut bilder och text så det finns inte en chans att inte förstå det.

Zanét
2007-04-18, 21:33
Ja hur gör man när man ställer in till grekiska bokstäver??
Hoppas den här lilla introduktionen kan vara till hjälp :)

I kontrollpanelen finns en mapp som heter Nationella inställningar och språkinställningar. Den går du in på och väljer fliken "Språk". Överst står sedan "Texttjänster och inmatningsspråk" och sedan en ikon "Information" som du klickar på. Här inne kan du sedan lägga till de språk du är intresserad av och därefter kan du lätt skifta mellan de olika språken genom att klicka på den lilla ikonen som du troligtvis har nere i aktivitetsfältet. Finns den inte där är det bara att lätta till den via kryssrutan "Visa språkfältet på skrivbordet"

Lycka till bye_bye

//Zanét

UlfWiman
2007-04-19, 07:19
Hej på er

Jag har sedan fler år tillbaka ett tangentbord med båda språken på knapparna. Köpte mig ett nytt för två månader sen på Kotsovolos 17,9€ har man ett sånt är allt löst plus att grekiska måste finnas med i tecken och språktabellen. Be någon som är i Grekland att inhandla ett. Kotsovolos ligger mitt i Xania och är busenkelt att hitta.

Uffe

Eva A
2007-06-01, 23:46
Hej alla blivande studenter.
Jag går också andra terminen i Umeå precis som ciakooler. Fast nu är kursen slut, vi tentade igår.
När man gjort som Zanét beskriver och sen vill skriva med grekiska bokstäver kan man ha god hjälp av en bild över hur bokstäverna ligger på tangentbordet. Jag har gjort en beskrivning som finns på
http://www.evasresor.se/ellinika (http://www.evasresor.se/ellinika). I den finns också en bild som man kan skriva ut och klippa ut och tex tejpa fast nedtill på skärmen.
Lycka till i höst!

PS till Lissi: Tack igen för filmen. Den har jag sett om många gånger.

Lissi
2007-07-10, 16:16
Hej!
JA så har man då blivit "antagen" och tackat ja till nygrekiska kursen i höst! Säkert ångrar jag mig många gånger..Nu ska jag skaffa mig ett grekiskt tangentbord när jag är på Naxos...
annars ska jag läsa Din länk noga EvaA..tyckte det var svårt att se förra gången jag kikade...

Det ska bli KUL!!flabb_flab Lite kommer jag ju ihåg av mina tidigare studier så i början går det nog hyfsat..men sen???

Lissi - fortfarande sommarlov dock...

Ingegerd_Lasse
2007-07-10, 17:43
Här är en till som kommit in, jag är glad men skräckslagen! Men skam den som ger sig, ska man bo i Grekland så måste man ju kunna lite.... Har inte studerat på universitet på 28 år(är 58) men det ska bli så kul!!!!
Ingegerd

Wardakis
2007-07-10, 19:54
Jag kom också in! Så nu är vi åtminstone tre i "klassen"! Vi får stötta varandra!
Gunilla

Lissi
2007-07-10, 23:10
Så trevligt med klasskompisar!_B-anana

Eirini
2007-07-11, 00:09
Jag har gått kursen i Umeå, har 10 poäng i Nygrekiska!
;)

IngegerdN
2007-07-11, 02:06
Jag har blivit antagen både till kursen i Sthlm och kursen i Umeå, men vet inte än vilken jag skall tacka ja till - skulle vilja veta litet mera om ev. skillnader mellan kurserna (förutom att Umeå har tenta via nätet och Sthlm på plats). Är det som Zanét tror att den i Sthlm är mer inriktad på det praktiska, d v s mer kommunikation än teori? Någon som vet?

/IngegerdN

Eva L
2007-07-11, 07:01
Kan du inte maila kursledarna och fråga var deras tonvikt ligger.

Eva

NewAnn
2007-07-11, 20:35
Hej alla blivande studenter. Jag har gjort en beskrivning som finns på http://www.evasresor.se/ellinika (http://www.evasresor.se/ellinika). I den finns också en bild som man kan skriva ut och klippa ut och tex tejpa fast nedtill på skärmen.Lycka till i höst!

Tack för en bra länk Eva! :)Jag har precis skrivit ut mallen om tangentbordet, den var jättebra. Mvh Ann

NewAnn
2007-07-11, 20:42
annars ska jag läsa Din länk noga EvaA..tyckte det var svårt att se förra gången jag kikade...

Gå ner längst ner på sidan så ser du, höll själv på att missa att göra detta.
Mvh Ann

Lissi
2007-07-11, 21:30
Jag har försökt öppna dokumentet "Grekiskt tangentbord "och får bara upp skylten"Dokumentet skadat och kan inte repareras!!"

Hur har ni andra lyckats???

NewAnn
2007-07-11, 23:15
Hej Lissi för mig funkar det, vet inte om det fungerar bättre för dig att gå direkt till sidan http://evasresor.se/ellinika/images/GrekisktTangentbord.PDFdu kan ju pröva. Mvh Ann

Lissi
2007-07-11, 23:45
Nä, samma resultat" Dokumentet är skadat. Kan inte repareras...
Jag får kontakta Eva direkt ..

Wardakis
2007-07-12, 09:53
Vilken kurslitteratur ska vi skaffa och var köper vi den?
Gunilla

Lissi
2007-07-12, 10:03
Boken heter NYGREKISKA..men allt sånt får vi veta vid introduktionen.. Jag har en gammal upplaga, men det har kommit en ny...Synd att det inte är ELLINIKA TORA, den är mycket bättre!! All kurslitteratur kan man köpa via Akademibokhandlare...

Jag tycker att det ska bli jättekul att sätta igång med grekiskan igen!

Lissi

Wardakis
2007-07-12, 10:19
Ja, det ska bli kul! Jag har gått nybörjargrekiska på ett studieförbund tidigare, började 4 gånger och kom som längst till termin 3. Dom lärare jag haft har varit två grekinnor och en svenska som varit gift med en grek. Ingen av dom var utbildade lärare. Istället för att lära oss grekiska handlade det mest om att prata om Grekland på svenska. Det här känns som det är på riktigt!
Gunilla

Lissi
2007-07-12, 11:01
Jag gick 6 terminer på Folkuniversitetet i Kalmar med en infödd grek som lärare..(Han var från Volos) Vi var 16 när vi började men termin 7 skulle börja var det bara 3 kvar så det blev ingn kurs... Det "närmsta " som fanns i svårighetsgrad som alternativ blev termin 3(!) men det hoppade jag på bara för att hålla igång grekiskan..Sen blev vi för få nästa termin igen så det blev termin 3 en gång till;);) .. sen blev det ingen fortsättning där heller, alla utom jag slutade..de var inte så intresserade när det blev svårt och närvaron var jättedålig...så jag la av grekiskan 2 år.....men hade jättestor nytta av Ellinika tora där hela boken är upplagd med vardagsgrekiska i olika situationer som jag har kunnat använda "rakt av" många gånger i Grekland... Sen har jag gått termin 3 och 4 i en senare vända, men det kändes inte så kul av förklarliga skäl...Men oj vad man tappar när man inte övar...

Nu bor jag i Lund men där har utbudet på grekiska varit MAGERT om man inte går på universitetet..

Så nu ska jag börja om helt...och se hur det funkar!! Det ska bli jättekul..om jag bara fixar tangentbordet! Är det nån här av er som kan öppna filen från Eva A och kopiera till ett worddokument och skicka..Går det?Ang_elxAng_elx Min mailadress finns i profilen..
Hur har ni andra kämpat genom åren???

Lissi

PO
2007-07-12, 12:37
Tanka ner detta lilla (1.6 mb) program i stället för det sega Acrobat reader, det läser dokumentet utan problem.

Foxit Reader 2.0 (http://us03.foxitsoftware.com/foxitreader/foxitreader_setup.exe)

//PO bye_bye

Lissi
2007-07-12, 12:44
TAck PO..!this webpage can not be found blir svaret:D:D:D

Nä det löser sig! LÅNG tid kvar till start... Eftersom alla andra kan öppna så måste det ju vara fel här hos mig nånstans, men konstigt nog kan jag öppna annat i Adobe reader:confused:

Lissi - ger inte upp

NewAnn
2007-07-12, 16:13
Vilken kurslitteratur ska vi skaffa och var köper vi den? Gunilla

Här är kursplanen http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/sprakweb/upload/kursplaner/181.pdf
där står det vilka böcker som är aktuella, jag beställde "lätt nygrekiska 1 övningsbok" och "lätt nygrekiska 1 textbok" från adlibris.
Mvh Ann (som fortfarande väntar på antagningbeskedet)

Lissi
2007-07-12, 16:38
Nu har jag beställt..hoppas nu att det är samma böcker denna kurs! Så det inte är "bara" Nygrekiska som gäller...Beställde grammatiken också...Lexikon har jag om än inte det som rekommenderas...

Lissi - snart redo!;)

NewAnn
2007-07-12, 16:47
Om det är "min" länk du läst på så ska det väll va ok.
Där står: "kursplanen har fastställts 2007-06-20 att gälla hösttermimen 2007" Lexikonet har jag men inte grammatiken undrar hur mycket det används om jag ska betälla den också eller om det räcker att låna på biblo...det kan ju va en fråga till de som gått kursen nu..Ska jag köpa grammatikboken? Mvh Ann

PO
2007-07-12, 17:05
TAck PO..!this webpage can not be found blir svaret:D:D:D
Lissi - ger inte upp

Sitter Du på jobbet och\eller har Du en hårt åtvriden brandvägg?
Länken pekar direkt på en körbar fil och det kan ju iofs strula.

Pröva annars från deras downloadsida (http://www.foxitsoftware.com/downloads/) programmet är mkt bra. Funkar det ändå inte så kolla att Du har senaste Acrobat readern, de uppdaterar alltför ofta.

//PO

Lissi
2007-07-12, 17:10
Jag sitter hemma...Datanörden till make har kommit så jag ska fråga honom...Först lite jympa med F&S bara...;)
Tack för all hjälp...återkommer!

Perniki
2007-07-13, 14:47
Har just fått reda på att jag också blivt antagen till kursen. Yippi så kul!
Man kan inte få ett bättre besked efter två veckor på Kreta!

MVH Perniki

NewAnn
2007-07-13, 16:48
Har just fått reda på att jag också blivt antagen till kursen. Yippi så kul! MVH Perniki

Ja visst känns det kul. Jag ser fram emot hösten och att läsa grekiska på detta sätt ska bli intressant då jag endast tidigare försökt lära mig lite ord själv med cd och böcker. Mvh Ann

IngegerdN
2007-07-14, 09:02
Jag har också fått besked att jag blivit antagen och säger som NewAnn att det skall bli intressant att läsa grekiska på detta sätt. Jag har gått några kvällskurser på Folkuniversitetet och liknande, men det här känns mera som att studera "på riktigt".

IngegerdN (som flyger till Kreta och Rethymnon om några timmar)

NewAnn
2007-08-15, 16:36
Lexikonet har jag men inte grammatiken undrar hur mycket det används om jag ska betälla den också eller om det räcker att låna på biblo...det kan ju va en fråga till de som gått kursen nu..Ska jag köpa grammatikboken? Mvh Ann
Hej passar på att citera mig själv, tar tacksamt emot synpunkter om grammatiken...
Nu ska jag gå in på kurswebben på umeå universitet och registera mig. Ska bli jättekul att se vilka och hur många det är som ska läsaklapp_klap. Mvh Ann

Lissi
2007-08-15, 17:54
Hej! Nyss hemkommen fran Greklands 40-gradiga värme till svenskt ösregn så kan jag bara längta ÄNNU mer att lära mig mer grekiska. Denna gång har jag verkligen haft gladje av det lilla jag kan ! Grammatikboken var en besvikelse, det är alltså SVENSK grammatik....Jag trodde det var om grekisk grammatik! Fast föralldel alla objektsformer är jag ju inte så insatt i så vem vet..jag kanske har glädje av den!;);)

Lissi - som ocså ska registrera mig i kväll!!

NewAnn
2007-08-15, 18:08
Välkommen hem Lissi. Jag kommer att ta en vecka till Grekland i slutet av september/början av oktober. Får jobba dubbelt med Grekiskan när jag kommer hem då jag missar en vecka, men det ska nog gå bra.

Lilian R
2007-08-15, 18:08
Hur många har anmält sig till Umeå grekiska distans kursen???
Eller valde någon den i Stockholm? Kul att höra vilka som sökt![/quote]


Jag anmälde mig till distanskursen i Stockholm och därefter hittade jag detta förträffliga forum (för bara ett par dagar sen)!
/Lilian

NewAnn
2007-08-15, 18:14
Välkommen till forumet Lilian och lycka till med kursen i Stockholm. Mvh Ann

Ioslina
2007-08-15, 20:32
Har också registrerat mig i Umeå forumet i kväll! Vi lär väl ses där också under kursens gång.. snyft jag har inte varit i Grekland i är än!snyft_drop

Zanét
2007-08-15, 20:53
Jag har också anmält mig till Stockholm :)
//Zanét bye_bye

Lilian R
2007-08-16, 10:39
Tack, jag känner mig välkommen till Kalimera, NewAnn.
Kul att du också ska gå kursen, Zanét.
:)

Ayelet
2007-08-16, 20:38
Aftonbladet lr Expressen :confused:
jag har anmält mig till Umeå och Stockholm, vilket ska jag ta?
Vad tror ni det är som skiljer? Litteraturen kanske?
Jätteroligt ska det bli iaf.
Ayelet

Lissi
2007-08-16, 20:48
Nu har jag loggat in mig på websidan i Umeå.och läst på forumet där samt skrivit presentation...Det ska bli jättekul att sätta igång. Jag tycker Dimitris verkar mysig!
Kul att "plugga" lite igen.

Lissi

Hellen
2007-08-16, 20:57
Det står Förutb. på nivån på denna, någon som vet vad det innebär. Det är ingen ren nybörjarkurs gissar jag.
// Helén

Lissi
2007-08-16, 22:22
Den kursen i Umeå är en NYBÖRJAR kurs....Boken börjar med genomgång av alfabetet t ex..men sen är det nog så vad jag förstått att nästan alla har läst någon kurs tidigare..Men helt klart tror jag att om man verkligen vill så lär man sig på denna kurs.... Det är mer tempo än på kvällskurser m a o...8-10 tim i veckan står det att man får räkna med att lägga ner...

Lissi

Eva A
2007-08-17, 19:44
Jag har gatt kursen och jag var en komplett nyborjare, kunde bara kalimera, jassas och jammas... i stort sett. Och jag klarade det. Jag la ner langt mer an 10 tim/vecka.
Lycka till alla!

PS: sitter i Thessaloniki, darfor saknas prickar :)

Lissi
2007-08-17, 20:57
PS: sitter i Thessaloniki, darfor saknas prickar :)

....och DU är så tuff!!! Du läser GREKISKA i flera veckor! Du gör det som vi andra drömmer om att kunna göra och VÅGA göra!!! LYCKA TILL!!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Lissi

Ayelet
2007-08-19, 10:52
Ni som ska läsa i Umeå eller Stockholm, har ni fått uppgifter om när kursen startar, vilken litteratur man ska ha osv och isåfall har ni fått det via vanlig post eller mail? Jag har inte hört något mer än att jag är antagen. Vill gärna skaffa kurslitteratur så snart som möjligt..........Tacksam för svar!

Zanét
2007-08-19, 11:01
Jag har heller inte hört mer än att jag är antagen, men inget meddelande från institutionen i Sthlm. Däremot har jag via den nu utlagda kursplanen vilken litteratur som ska tillämpas och det är "Ta néa elliniká gia xénous, Thessaloniki 2005", en tegelsten som jag vid besök i en av Thessalonikis största bokhandel, Ianos, stod och höll i handen. Ångrar jäkligt mycket att jag inte köpte den då men var ej helt 100 på att det var den vi skulle ha. Den ska gå att köpa via institutionen så jag hoppas att de inom det snaraste skickar meddelande/info via post eller e-post om kursstart etc.

//Zanét bye_bye

Lissi
2007-08-19, 11:59
Jag har fått alla uppgifter om litteratur, kursplan , tider för föreläsningar och tenta mm från Umeå. Dels hem och dels via nätet..
Men dessa kommer väl så fort man accepterat antagningen. I alla fall var det så i Umeå! Första introduktionen där är den 13 september.

Lissi

Zanét
2007-08-19, 12:14
Jag hoppas och tror att även vi som ska läsa via Sthlm får besked inom kort :)
/Zanét bye_bye

Lissi
2007-08-19, 12:15
Vilket gäng vi är!!!!:Dklapp_klap

Ayelet
2007-08-19, 19:02
Fick svar ang Sthlm att ett informationsbrev kommer att skickas ut till alla antagna vecka 34, alltså i veckan som kommer klapp_klap

IngegerdN
2007-08-19, 21:30
Nu har jag också lagt in min presentation på forumet i Umeå och jag tycker som Lissi att det skall bli jättekul att sätta igång med studierna.
/IngegerdN

Hellen
2007-09-04, 08:28
Är det någon mer än jag som anmält sig sent till denna kurs, dvs, efteranmälan och inte hört någonting efter det?
Det står fortfarande att det finns platser kvar när jag söker på Universitetets hemsida. Jag borde blivit antagen vid det här laget tycker jag.
// Helén- som väntar med spänning

Hellen
2007-09-07, 10:17
Japp, så kom äntligen bekräftelsen. Hoppas nu att jag fått till det med registreringen, skall kontrollera det bättre i helgen.
Vad många Kaliemrakändisar vi är som skall plugga.

// Helén

Lissi
2007-09-07, 10:40
Hellen!
Ett riktigt järngäng! Grekiskan är jag inte ett smack orolig för, men all TEKNIK!! :eek:

Lissi