handdator

Visa fullständig version : Yougurt eller fil??


lina
2007-02-21, 22:14
Det jag saknar mest har i Athen (efter saltlakrits) ar svenska yougurt eller filmjolk!! Jag vet att den grekiska yougurten ar mer "akta" och i manga avseenden godare an den svenska, men om jag vill ha nagot som liknar det man ar van vid, vad ska man valja??? Ar det nagot marke eller nagon produkt som finns att kopa ar i grekland som liknar det vi i sverige kallar yougurt??

Agapi
2007-02-21, 23:25
Det är nog lite svårt att få tag på fil som är precis som i sverige men FAGEs fil är nog det närmsta du kan komma.
När det gäller svensk youghurt kan du kanske ta dig till LIDL där de har fruktyoughurtar som är som svenska. Fast tyska:rolleyes: .

Katerina

Frappe
2007-02-22, 08:43
[QUOTE=lina;76281]Det jag saknar mest har i Athen (efter saltlakrits) ar svenska yougurt eller filmjolk!!

Fil som är som den svenska lättfilen har du "xinogala" finns på Alfa Bita Vassilopoulos bla, sen beror det på vad du menar med "svensk yougurt"? i samma affär har du en hel uppsjö med olika yougurt!

Camilla

lina
2007-02-22, 10:39
Jag menar en yougurt som man kan halla...! En som inte ar sa fast som den grekiska! For det jag i Sverige kallar yougurt liknar knappt den yougurt jag hittar har!Men tusen tack for era svar! Trodde att jag skulle behova prova mig igenom alla tusentals sorter som finns har..!:)

monica
2007-02-22, 12:26
Saltlakrits hittar du på IKEA, yogurt som i Sverige har jag aldrig sett här.
Och filen som Frappe nämner är lite mer rinnande än våran fil hemma, men helt ok i smaken tycker jag.

Monica

klaritza
2007-02-22, 12:27
jag har precis samma problem!!!
Agapi! vad heter FAGEs fil på grekiska?! det lät som ett spännande elternativ!

Zanét
2007-02-22, 13:16
Via FAGEs sajt finns deras produktionslista och där hittar du säkert den yoghurt du letar efter: http://www.fage.gr/page/default.asp?id=19&la=2
//Zanét bye_bye

Agapi
2007-02-22, 18:59
jag har precis samma problem!!!
Agapi! vad heter FAGEs fil på grekiska?! det lät som ett spännande elternativ!

På engelska heter den Drossato Buttermilk och på grekiska Drossato xunogala. Det är ok tycker jag. 1.5 % fett.
Jag har inte smakat filmjölken på A-B Vassilopoulo(för vi har ingen sådan affär här) men kan tänka mig att de har FAGE där också.
Flaskan är av vit plast och innehåller endast 450 ml. Har för mig att jag betalar drygt 1€ per flaska, så den är inte billig.

Gå in på Zanets länk som hon skrivit ovan så ser du hur flaskan ser ut.

Katerina:)

Eirini
2007-02-23, 10:39
Här kommer ett 'husmorstips' om man saknar filmjölk i Grekland!!

Köp en god yogurt och blanda den med mjölk så blir det filmjölk!! Det blir godast med en yogurt som har en syrlig smak. Du kan själv bestämma hur tunn du vill ha den.

Lycka till!! ;)

Agapi
2007-02-23, 19:01
Tack, det ska jag prova.:)
Katerina

anitaw
2007-03-04, 19:51
Hej! Jag har provat mig fram pa alla "xinogala" sorter. Den basta kom ut i handeln forra aret. OLYMPUS xinogala ARIANI. Jag tycker den smakar precis som svenska filen. Jag hittar den pa Champion Marinopoulos.
"Rinnande youghurt" har LIDL en sort i 0.5 l burk.