handdator

Visa fullständig version : Votsolakia i sommar


Aina
2007-02-21, 14:41
Hej!
Vi ska till Votsolakia i sommar, två veckor i juli på hotell Pelagos. Har läst här att en del föredrar norra sidan av ön, men vi har inga planer på att boka om resan. Vi valde Samos, för att vi fick intrycket att det var en ganska lugn ö, inte en partyö för ungdomar. Vi åker två vuxna med två barn. Vi förväntar oss lugna dagar på stranden/stränderna och god mat på kvällen, att svettas mycket, bada och snorkla. Kanske orka läsa en sida eller två i en bok, hyra bil några dagar och se oss omkring.

Tipsa gärna om ställen att besöka eller utflykter.
Har någon bott på "vårt hotell", Pelagos?
Vad finns vid "taxistolpen", centrum i Votsolakia? Mataffär där man kan handla frukost?

Aina

Lopez
2007-02-21, 19:12
Ni kan vara helt lugna........
Votsalakia är perfekt om man reser med barn. Lugnt och skönt med
härliga stränder. Gott om restauranger och flera supermarkets, så det
lär inte gå någon nöd på er.
Besök gärna den fantastiska stranden Psili Amos 2 som ligger några km.
väster om byn. Hyr bil och åk till Drakei. Makalös natur. Åk gärna upp
på nordkusten till den underbara byn Manolates, och besök den enligt
mitt tycke bästa stranden på Samos; Tsambou.

Trevlig resa.

Kaka
2007-02-21, 21:13
Hej!
Vill ge ytterligare tips. När Ni ändå är ute och åker. Ta en sväng till Balos, mittemot Votsalakia i bukten. Jättefin liten rofylld plats ej turistig. Några tavernor alldeles vid vattnet. Sand och småsten längst bort annars vita rundslipade stenar:)
Förslag på bra restaurang, åk till Pefkos, åt samma håll som Balos. Bella Vista heter den ligger alldeles vid vattnet. Livemusik när vi var där en söndag i början av juni -04Ang_elx
Drakei är jättebra förslag.klapp_klap Kanske den arga tanten finns kvar. Hon blir inte glad när Ni åker förbi hennes taverna:mad:
Hoppas Ni får det härligtbye_bye

Lotta E
2007-02-22, 06:32
Ni skall absolut testa de stränder och utflykter som Kaka och Lopez nämner.
En annan fin strand på andra sidan ön är Lemonakia.
Vi bodde i Votsalakia 2005. Jag tyckte det var en perfekt liten by och stranden är fin. Lugnt och mysigt. Många fina resturanger längs promenad gatan och även en bit bort.
Mataffärer finns.

Vi hyrde också bil. Det var kanon att åka runt och se annat och stränder. Det är inte dyrt heller. Vi hyrde direkt genom Apollo.
Finns även Heras tempel. Det var kul att se.
Läs gärna mitt resebrev. Se under läsarhörna.flabb_flab

Lotta

Aina
2007-02-22, 07:05
Tack för tips! :) Jag ska läsa igen och anteckna. Det känns som vi har valt rätt. Ditt resebrev tror jag att jag har läst, Lotta. Ska botanisera lite mer här på Kalimera. Verkar vara ett bra forum!
bye_bye Snart i väg till pendeltåget i snön. :eek:
Aina

Titti
2007-02-22, 09:57
:) Hej Aina! Kul med fler Huddinge-kalimeror! Välkommen hit!:)
När jag var på Samos, blev jag väldigt förtjust i Kokkari. Väl värt ett besök.

Aina
2007-02-23, 12:16
En arbetskompis hade hamnat i Kokkari på en ospecificerad resa och hon var jättenöjd. Överhuvudtaget har alla jag pratat med som besök Samos varit nöjda, var de än bott.

Ytterligare några frågor:
Någon som besökt Efesos i Turkiet?
Vandring? (Kanske lite tufft i juli om man inte är kamel...:confused: ) Läate något om vandringsleder i bergen.

Jag är gärna lite aktiv _B-anana på semestern medan resten av familjen nog nöjer sig med att bada och sola :cool: .

Aina

Ulf10
2007-03-21, 18:38
Vi ska till Votsolakia i augusti. vi ska bo på Veronica. Ni kanske kan lämna lite tips från den byn när ni är hemma i gen,

Aina
2007-03-22, 08:30
Ja, givetvis! Vi har pratat om att hyra bil 2-3 dagar och se oss omkring på ön. Någon skrev att Votsolakia är dött, men jag tror att det kan passa oss bra. Eller det får lov att göra det! :) Barnen har aldrig varit utomlands tidigare och jag ser fram emot att ta en morgonpromenad längs stranden, prova olika fetaoster och oliver, kanske ta en ouzo i skymningen...

Aina

CarinaN
2007-03-22, 08:43
Någon som besökt Efesos i Turkiet?


Det är jag också nyfiken på. Från vilken ort går det båtar till Turkiet? Vad kostar det? Har för mig att jag läste någonstans att det är dyrt att åka dit.

Carina

Kalimera
2007-03-22, 08:48
och jag ser fram emot att ta en morgonpromenad längs stranden, prova olika fetaoster och oliver, kanske ta en ouzo i skymningen...Allt det där kan du göra i Votsalakia. Enda eventuella nackdelen är att det är långt till Pythagorion och Samos stad och andra större byar. Men samtidigt kan ju det vara en fördel. :)

Lopez
2007-03-22, 20:06
Sen skall ni naturkigtvis besöka "Taverna at the end of the world" (googla på namnet). Den ligger nere på Samos sydväst spets och gör verkligen skäl för namnet. Inte helt lätt att ta sig hit, men jag lovar det är värt besväret. Såna platser man inte trodde fanns längre.

Aina
2007-03-23, 08:18
Hittade det på nätet, men beskriv gärna mer. Man går alltså dit? Har de någon mat som passar för normalkinkiga barn i tioårsåldern? Dyrt?
Tack för tipset! bye_bye
Aina

Admirala
2007-03-23, 08:49
Någon som besökt Efesos i Turkiet?
Vandring? (Kanske lite tufft i juli om man inte är kamel...:confused: )

Vi hadde Samos (Pythagorion) som base på en toukersferie for noen år siden, og dro en dag til Efesos. Det var i august og det var skikkelig stekende hett, men absolutt en opplevelse jeg ikke ville vært foruten.
Båten (en organisert tur med båt, buss, lunsj etc) gikk fra Pythagorion. Framme i Tyrkia må man levere passet fra seg, og det får man tilbake når man drar tilbake til Samos. Så gikk vi på bussen til Efesos, som er en virkelig interessant gammel by, med mye å se. På organisert tur har man jo guide, og det er alltid greit når man skal til antikke utgravinger, det blir mer enn "steiner og søyler" å se på :)
På tilbaketuren fikk vi samlebåndslunsj på en kafé, og noen timer på markedet i Kusadasi, og verre masing fra selgerne har jeg aldri opplevd (og jeg har vært i Tyrkia to ganger tidligere.)

Så dra til Efesos, den er virkelig noe for seg selv. Bare ta med masse vann og dekk til hodet for solen :D

Kalimera
2007-03-23, 15:59
Så dra til Efesos, den er virkelig noe for seg selv.
Håller med till 100 %. Efesos är något utöver det vanliga!

Riitta
2007-03-23, 19:29
Och marknaden i Kusadasi det värsta jag varit med om:mad: Gick och satte mig i hamnen långt innan båten gick tillbaka:o

Riittabye_bye

Ulf10
2007-03-24, 07:54
:) Hej Aina! Kul med fler Huddinge-kalimeror! Välkommen hit!:)
När jag var på Samos, blev jag väldigt förtjust i Kokkari. Väl värt ett besök.

Jag får väl med räkna mej som Huddinge bo fast jag bor i Skogås men jobbar i Huddinge, :D :D

Titti
2007-03-24, 09:33
Välkommen i gänget! Snart får vi bilda en underavdelning här! :D