handdator

Visa fullständig version : Kathara deftéra


yvonne
2007-02-19, 12:14
Idag är det kathara deftéra. Anledningen till att det kallas kathara deftéra är att förr i tiden skulle all köksutrustning rengöras inför påsken. Alla kokkärl putsades och rengjordes med aska.

Yvonne

inkfish
2007-02-19, 13:22
Rena måndagen?

Vad tidigt den kommer. Är fler dagar som väntar som ingång till påsken?

Elisabet
2007-02-19, 15:02
Vad tidigt den kommer. I går var det ju fastlagssöndagen, idag är det blåmåndag, i morgon fettisdag och i övermorgon askonsdag. Och påsken är ju samtidigt i år i Grekland och övriga Europa, så fastetiden har börjat både här och där. I vanlig tid :)

Nefeli
2007-02-19, 15:31
Idag fasta man med att äta meze och flyger drake.

MaryMumin
2007-02-19, 17:34
Hej Nefeli! Jag har aldrig hört talas om den dagen tidigare.
Men idag fick jag veta att man fastar och flyger drake m.m.
Bor du i Aten? Jag och min man åker dit nästa vecka och vi stannar i 5 veckor.Hoppas att det blir skapligt väder,det måste väl vara bättre än här hemma.Just nu vräker snön ner så man ser knappt ut.
Ha det så gott.
Mary

Jennie
2007-02-19, 18:21
Hej!
Tänkte bara lägga till att inget kött äts idag och 40 dagar framåt. Man äter inget med blod eller något som produceras från något med blod. Så ingen fisk, kött, ägg, mjölk, ost etc.
Det sägs ju att våren ska börja nu. Men fy vad kallt det va ute idag, vi åt hemma och tog bara en promenad till parken för att se drakarna.

:)
Jennie

Frappe
2007-02-19, 20:00
Där av ordet Kathari Deftera = man började rena sig invärtes =fasta inför påsken!

Camilla

Agapi
2007-02-19, 21:15
Sarakosti är den långa fasteperioden före jul och före påsk.
Fastetiden före påsk kallas den Stora Sarakosti för den håller på i sammanlagt 49 dagar.
Förr i tiden då de inte hade någon almanacka som de kunde se hur långt de hade kvar på fastan, gjorde de en "räknare". Alltså de ritade en FRU Sarakosti som en nunna, som hade 7 fötter, därför att 7 veckor är det i Sarakosti(fastaveckor).
De ritade inte dit någon mun för att hon fastade och händerna låg i kors för att hon bad hela tiden.
Man hängde upp Fru Sarakosti på väggen och varje lördag tog man bort ett ben. På andra ställen i landen var Fru Sarakosti gjord av deg, bakad i ugn. Henne hängde man också upp på väggen och tog bort ett ben varje lördag.
http://i117.photobucket.com/albums/o56/kat7404/kuraSarakosti.jpg
Som ni har förstått har fastan börjat och man säger Chronia polla idag och kali Sarakosti.
Tyvärr så hade vi regn, regn och åter regn idag här i Ipiros så det blev inget drakflygning för vår del. Barnen blev lite besvikna men vi får ta det en annan helg.

Chronia polla ke kali Sarakostì!!

Katerina:)

Ivi
2007-02-19, 22:51
Än en gång så har vi fått veta mer om de grekiska traditionerna :) Fastan visste jag lite om, men det där med drakar var en nyhet för mig i alla fall!
Kul att ni Greklands-kalimeror delar med er! klapp_klap

Ivi

Titti
2007-02-19, 22:54
Å, vad roligt att få veta! Tack Katerina för att du berättade om "fru Sarakosti"!

Det har sagts förut, men tål verkligen att upprepas: Kalimera är en guldgruva med alla kunniga skribenter, som delar med sig av så mycket intressant vetande! klapp_klap

inkfish
2007-02-19, 23:27
Tack för all infoklapp_klap

Fastar, det gör jag när jag soverAng_elx

Eirini
2007-02-20, 09:58
Ja de här med Grekiska språket.....

Det heter Katharí Deftéra om man ska vara petig. Det är den första dagen på fastan inför påsken. Det har varit karneval och fest och nu kommer fastan!

Ivi
2007-02-20, 13:52
Fastan, ja...Hur hårt håller man med reglerna när det gäller mat? Jennies inlägg här ovan fick mig att fundera. Vad FÅR man äta egentligen, endast bröd, grönsaker och frukt, eller?

Ivi

Admirala
2007-02-20, 14:13
Det heter seg at man ikke skal spise mat fra dyr ”som har blod” , som kjøtt og fisk. Heller ikke mat produsert fra dyr som har blod (f.eks melkevarer) Man kan spise sjømat som skjell og blekksprut, alt av frukt og grønt, oliven og korn osv. En typisk kake denne tiden er halva, som verken inneholder melk eller egg. Man skal heller ikke drikke alkohol.
Ikke alle er like nøye med dette, så klart. Jeg kjenner ikke til noen statistikker, men av alle dem jeg kjenner i Nafplio er det bare én som holder seg til fastemat.

Eva L
2007-02-20, 15:12
Inte många fastar här hemma och kanske något fler i Grekland men det lär vara en mycket liten del av den grekiska befolkningen som följer dessa traditioner. Har sett siffror vid något tillfälle men har inte dessa till hands just nu.

Eva

Admirala
2007-02-20, 16:42
... men det lär vara en mycket liten del av den grekiska befolkningen som följer dessa traditioner.

Javisst! Det virker absolutt ikke som man tar fasten så høytidelig her i Hellas. Det spises nok litt mer blekksprut, litt mer grønnsakretter, litt mer halva, uten at man gir avkall på stiffadoen og vinen av den grunn.
Kanskje er det annerledes på landsbygda? Blant eldre folk?

Jennie
2007-02-20, 17:07
Jag känner faktiskt oxå bara en som fastar på riktigt (och hela hans familj förstås men dem känner jag inte). Här hemma gör vi inte det, min man brukar försöka den sista veckan. Men det brukar sluta med att han blir toksugen på gyros när han jobbar & då är det kört.
Skulle oxå vilja tro att de äldre och de på landsbygden håller lite hårdare på fastan. Men jag har ingen aning...
Ha det gott alla Kalimeror!!

yvonne
2007-02-20, 18:46
Hos oss fastar de gamla, men det förekommer att den del yngre också fastar men då 10 dagar eller 1 vecka. De som inte fastar kan inte ta nattvarden.
Min svärmor som är en riktig gottegris är glad över att det finns koulouria som är nistissia dvs bakade utan ägg och mjölk.

Yvonne

monica
2007-02-20, 18:54
Min man fastar, men inte helt för han äter mjölkprodukter.
En svensk vänninas man här nere fastar oxå.
Sen försöker väl en del att hålla sig att inte äta för mycket kött.
Grannens familj fastar oxå. så det är en del som håller fastan.
Kanske inte så mycket för religonens skull mer för att rena kroppen från gifter, som min man säger.

Monica

Eirini
2007-02-20, 22:16
Jag känner ganska många som fastar och det är lite 'coolt' att fasta om ni förstår vad jag menar. Men vad som är lite konstigt är att man kan bestämma själv hur man ska fasta. En del äter inte kött, andra fastar fullt ut. Några fastar bara på fredagar.Det är upp till var och en.
Jag kommer ihåg för några år sen när min sambo fastade under hela fastan. När min fantasi tog slut och det började bli tråkigt med grekiska lins och bönrecept, kokade jag vegetarisk svensk ärtsoppa och började även att leta efter andra svenska recept. Fastan blev helt plötsligt en rad av nya fantastiska matupplevelser för min sambo och våra grekiska vänner!!!!!
:)

Nefeli
2007-02-20, 23:02
Hej !
Vad spännande visste jag inte heller at det fanns fru sarakosti! Med fasta det är så som många skrev att det finns inte fästa regler !
Jag upplevde denna period som vårens och påsk tillkomst och fanns något mystik i den hela (karnival-fasta-påsk..snart sommar..).



Mary !
Ha en trevlig resa till Aten Jag kommer från Aten men bo i Åstorp för 7 år sedan och besöker min familj på sommarna ibland på påsk men inte detta året..

Det beror på vad du är efter .
Om man tänker på kaféer det finns massor speciellt på kustvägen från Pireas till Vouliagmeni min favorit heter Skippers och ligger vid Alimos marina.
Använd gärna tram om du inte har speciellt bråttom , det går förbi många mysiga ställer.

Det finns så mycket att se och göra !
Om du är efter på något specifik bara fråga !

Tram : http://linuxweb.internet.gr/tramsa/html/en/diadromes.php
Matt barrets sida om aten : http://www.athensguide.com/

Agapi
2007-02-21, 18:48
Fastar man enligt kyrkans regler säger så ska man inte äta något kött alls..... om ni förstår vad jag menar;)
Jag känner en 28 årig tjej som fastar i 49 dagar varje år och på den punkten också, fast prästen har sagt åt henne att hon är ung och får tillstånd för att skaffa barn.:D Men jag tror inte många håller på detta.

Jag har inte frågat min 94-års gamla farmor eller någon annan om detta. Hur de gjorde förr i tiden. Kanske ska ta mod till mig nu när det kommer på tal.

Katerina:)