handdator

Visa fullständig version : Finland tryggt, men Grekland då?


Zanét
2007-02-18, 09:57
I dagens Sydsvenskan finns en artikel som handlar om hur man som turist känner sig trygg eller otrygg vid semester i ett antal europeiska länder. Hela artikeln finns här: http://sydsvenskan.se/resor/article218705.ece och resterande text härunder är från en faktaruta som inte finns med i länken:

35000 intervjuades
Undersökningen heter European Crime and Safety Survey, och har med stöd av EU utförts av fem institut, däribland Gallup Europe och det tyska Max Planck-institutet.
Intervjuerna genomfördes 2005. Då svarade 35 000 personer i arton länder på frågor om vilka brott de utsatts för under de senaste tolv månaderna.
I Sverige är rånen, inbrotten och fickstölderna få, och förtroendet för polisen högt. Däremot är de sexuella övergreppen fler än på många andra håll, enligt svaren.
Länder som inte deltog i undersökningen är exempelvis Lettland, Lituaen, Tjeckien, Slovakien, Rumänien och Bulgarien.

Att Grekland är korrumperat är ju ingen osanning men toppar verkligen Grekland rånarligan?

//Zanét bye_bye

Eva L
2007-02-18, 10:45
Sverige har haft ett mycket aktivt arbete på många myndighetsnivåer och bland andra organisationer för att sexuella övergrepp ska uppmärksammas och anmälas vilket kan förklara de höga siffrorna. Vi har också en anmälningsskyldighet för många yrkesgrupper när barn utsätts för övergrepp. Hur det ser ut i andra länder har jag ingen klar uppfattning om.

Personligen upplever jag Grekland som ett relativt tryggt land att vistas i när man besöker mindre platser och öar. Aten betraktar jag numera som alla andra storstäder i Europa dvs osäkert och med extra vaksamhet. Det var skönt att ha med en vuxen son vid senaste Atenbesöket och speciellt vid resan från Pireus in till Aten som gjordes sent på kvällen. Börjar hellre min ö-luff på en annan plats i Grekland. Aten är också den enda plats jag besökt där jag blivit utsatt för rån. Ingenting liknande har hänt i andra länder jag besökt som Spanien, Thailand, Portugal och Brasilien. Kanske beroende på att jag naivt nog betraktade Grekland som tryggare och briste i uppmärksamhet och försiktighet. Numera betraktar jag nog personligen Thailand som det tryggaste land jag vistats i och Brasilien har den gladaste och hjälpsammaste befolkningen den höga kriminaliten till trots.

Eva

Riitta
2007-02-18, 11:31
Trevligt och läsa att Finland ligger högst på listan:) Tycker det känns lite konstigt att Grekland listas så lågt på så många olika områden:o

Riittabye_bye

Elisabet
2007-02-18, 13:35
Jag har en bekant som har rest mycket ensam i olika länder, bland annat i Grekland och flera asiatiska länder. Hon berättade efter sin resa i Turkiet att hon inte känt sig så trygg och blivit så väl omhändertagen någon annanstans som hon blev på den turkiska landsbygden.

Och så är det ju - på landsbygden är det mindre rån och liknande brottslighet, förmodligen oavsett var i världen man kommer. Den svenska och finska landsbygden är tveklöst många gånger tryggare än grekiska städer.

Eva L
2007-02-18, 15:23
I Turkiet har jag bara varit en gång med min dotter en väninna och hennes två barn. Merparten av semestern gick åt till att hålla turkarna borta från våra döttrar som var i 14-års åldern. Den andra delen av semestern gick åt till att hålla dom borta från oss mammor. Vi som ofta hade besökt Grekland var lätt chockade över den manliga uppvaktningen. Min dotter kom en dag rusandes upp hur havet grabbade en näve grus och slängde på en flinande tonårsgrabb som hade tafsat på henne under vattnet. När pojkens far förstod vad som inträffat fick den unge mannen ett par örfilar samtidigt såg den eländige karln lite stolt ut.:mad: Vi var ganska eniga i vår familj efter den resan att aldrig åka till Turkiet igen och det löftet har vi hållit. Rånade blev vi däremot inte men diverse försök att lura oss gjordes i en del butiker.

Eva

bob-kåre
2007-02-18, 16:14
Jag har också varit i turkiet en gång och anser att det var en gång för mycket. Sätter inte min fot där igen. Vi var visserligen i Alanya och Side. Det jag reagerade mest på att de blev halvt vansinniga om man kikade in i en affär utan att handla, de ville inte släppa iväg oss. Fast någon liten ljusglimt hittade vi, en mycket trevlig turk som hade en souveniraffär (han var tillsammans med en norska förresten och hade en "norsk" boxer som hette harald) honom besökte vi ofta och han beklagade att det blivit så i alanya. Men många såg det som sin enda chans att sälja något då 19 av 20 affärer sålde samma saker. Vi hyrde bil och styrde kosan norrut också, hittade en jättefin moské fylld av mosaik som vi stannade och tog kort på, då kom hela byn springande och ville ha betalt. Gissa vilka som hoppade in i bilen och drog iväg fort som f..

Elisabet
2007-02-18, 17:39
Jag vet mycket väl hur många anser sig bli bemötta i Turkiet, men om ni läser noga vad jag skrivit så står det att det var på den turkiska landsbygden.

Jag tycker att den här berättelsen, som kommer från en kvinna som har rest ensam i många länder, och som sagt däribland i Grekland, är viktig och intressant för den pekar på hur vi dömer ett helt lands befolkning efter hur det är, eller hur vi tror att det är, på några få överexploaterade turistorter.

Befolkningen i de inre delarna av Turkiet lever ett totalt annorlunda liv än deras landsmän i turistorterna - många av dem har aldrig ens varit till havet. Att välkomna främlingar och dela med sig av allt de äger som vore de en i familjen är en självklar del i deras livsstil.

bob-kåre
2007-02-18, 18:00
Jag vet mycket väl hur många anser sig bli bemötta i Turkiet, men om ni läser noga vad jag skrivit så står det att det var på den turkiska landsbygden.
Som jag skrev så har jag bara varit i alanya och side. Dömer inte alla i turkiet, men jag blev avskräckt och känner inte för att "riskera" en semester till.

Eva L
2007-02-18, 19:31
Vi bodde i Fetye och det var dagen efter at Irak invaderat Kuwait som vi anlände till Turkiet. Vi gjorde flera bussresor bla till ett naturreservat samt till Pammukale och Ölu Deniz. Jag hoppas att du inte tycker att jag dömde ut hela Turkiet utan bara delar av den manliga befolkningen. Det var faktiskt så otroligt at flickorna inte vågade gå ensamma i stan pga alla killar som följde efter. Ingen av tjejerna hade haft några svenska pojkvänner här hemma
och tyckte att det var väldigt pinsamt.

Eva

Elisalinn
2007-02-18, 20:14
Att Grekland är korrumperat är ju ingen osanning men toppar verkligen Grekland rånarligan?
Visst korruption finns, men när vi är "hemma" på Lefkas, behöver vi verkligen inte låsa dörren. Typiskt exempel, lämna nycklarna i bilen om du står lite fel, den som vill ut flyttar din bil OCH parkerar den mer lämpligt. Det kallar jag ärlighet. Har aldring under dessa år råkat ut för en endaste tjuv, kanske ovanligt, men det verkar vara ett särdrag på Lefkas.

Elisabet
2007-02-18, 20:24
Har aldring under dessa år råkat ut för en endaste tjuv, kanske ovanligt, men det verkar vara ett särdrag på Lefkas.Och det enda gång jag mött strandtjuvar i Grekland var på... Lefkas.

bob-kåre
2007-02-18, 20:35
Och det enda gång jag mött strandtjuvar i Grekland var på... Lefkas.
Tänk att kunna identifiera en strandtjuv bara genom att möta denna, du borde bli polis ;)

Elisabet
2007-02-18, 20:44
du borde bli polis ;)Det har jag aldrig tänkt på flabb_flab Men som du säkert förstår finns det en historia. Flera personer på stranden blev av med saker medan de badade, dock inte vi. Däremot såg jag pojkarna rota i någon annans saker en bit i från oss, och när en person då gick emot dem och sa något, sprang de iväg. Trist, men sådant händer överallt, även där vi inte vill tro det. Hur det sedan gick för pojkarna vet jag inte, orkade inte bry mig där och då och dessutom var det så många andra som brydde sig - men för deras egen skull hoppas jag de åkte fast och förhoppningsvis sedan insåg att det inte var någon smart idé.