handdator

Visa fullständig version : Menidi på världskartan


monica
2007-02-17, 10:35
Läser i DN i dag att det har hittats en amfiteater i min stad, Menidi.
Kanske blir det söndagsutflykten om regnet vill ge sig någon gång.

Monica

Kalimera
2007-02-17, 11:21
Läser i DN i dag att det har hittats en amfiteater i min stad, Menidi.MonicaLäste du det på webben? Hittar det inte.

Berätta gärna för oss andra om du åker dit och tittar. :)

Hellen
2007-02-17, 11:33
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=618597

Hur blir det här tro? Alltså, försöket med inklistring
Fungerade ju_B-anana
//Helén

Lissi
2007-02-17, 15:17
Men så bra...ett tips till!!!

Lissi

Frappe
2007-02-17, 16:03
Ja du Monica du hamnade i min tanke i går kväll när jag såg på nyheterna på ERT var ett långt reportage ang detta i Menidi klapp_klap

Camilla

monica
2007-02-20, 08:38
Det blev inget besök i helgen, hade fullt upp med maskeradparty och förberedning för Kathari deftera. Men min svägerska berättade att husen runt omkring tomten har blivit uppköpta av staten, för nu ska allt rivas runt omkring och amfiteatern ska grävas fram ordentligt. Den ska tydligen vara väldigt bra bevarad. Tomten ligger mitt i stan så det blir inte helt lätt.

Återkommer med mer information

Monica

KosAnn
2007-02-20, 10:33
Vad spännande att man fortfarande kan hitta sådanan här fynd!
Tack för länken Helén. Jag var inne direkt och läste. Hoppas att de kan gräva fram teatern inom snar framtid.
Jag älskar gamla ruiner och kyrkor. Jaa, alltså att titta på dem! :p
Annika /GBG

Lissi
2007-02-25, 18:10
Vi var faktiskt i Menidi Archanes i lördags och på ett cafe,kikade jag i en lokaltidning där amfiteatern och fyndet hade STORT utrymme..Nu är ju min grekiska så begränsad så mer än enstaka ord förstod jag inte, men att det är ett STORT fynd är klart..Om jag inte läste helt fel så är teatern från Homeros tid....Rätta mig om jag har fel! Det var så kallt och blåsigt så vi tog oss inte tid att leta reda på fyndplatsen denna gång..Det får bli senare när utgrävningarna kommit längre!

Lissi

monica
2007-02-25, 19:03
Du hade otur när du var i min stad, värre blåst natten till lördag har jag inte varit med om här. Mina tunga lerkrukor som väger ton blåste omkull på natten och gick i kras, har haft dem sedan jag flyttade hit och de har aldrig blåst ner. Och vilken timing vi hade, min man hade namnsdag i går Theodoros, så vi hade köpt en hel liten killing som vi skulle grilla ute.
Det gick, men vädret kunde varit bättre för ett sådant tillfälle.

Hoppas att du hade trevligt i min stad, hade jag vetat att du skulle komma igår till Menidi, kunde ni kommit över på kvällen och käkat en riktig grekisk middag och träffat många kacklande greker, ha ha ha.

Monica

monica
2007-03-05, 10:39
Läste du det på webben? Hittar det inte.

Berätta gärna för oss andra om du åker dit och tittar. :)



Var förbi uppgrävningarna i går, syns inte så mycket än så länge.
Men husen runt ska rivas så det blir nog ett stort projekt till slut.
Hela Athen är ju fullt med såna här gamla byggnader under jorden.
Det är inte alla som rapporterar detta, det ska det vara en besiktningsman med under alla nya husgrunder som kollar att det inte är något arkeologiskt som förstörs.

Monica