handdator

Visa fullständig version : Kaisariani - hur kommer man dit?


Lina_S
2007-02-16, 20:11
Hej!

Jag undrar hur man tar sig till eller så nära Kaisariani som möjligt?! På billigaste och smidigaste sättet. Vart är närmaste busshållsplats, vad heter den och busslinje? Eller metro? Man lär väl få gå sista biten uppför backen eller ta en taxi. Eller kan nån komma med en vild gissning vad det kan kosta från till exempel Syntagma?

Jag har varit där flera gånger fast då kört bil, och nu ska jag till Aten vid påsk och vill visa det här underbara stället - klosteret och den vackra utsikten över Aten och de små vandringsstigarna.

Lina

Lissi
2007-02-16, 20:53
Nu blir jag nyfiken, som ska till Aten både nästa vecka och en månad senare..Var ligger denna ort???

Lissi

Lina_S
2007-02-16, 21:25
Du hittar Kaisariani på en karta över Aten om berget Hymettus är med. Det ligger ca 5 km från centrum, öster om Aten. Utsikten därifrån är helt underbar - man ser hela Aten, Akropolis och Lykabettus är som små tändsticksaskar, och man ser Pireus och havet och de andra bergen runt Aten, och alla alla husen. Rekommenderar picknick i naturen och ett besök i den lilla plantskolan. Och missa inte den lilla heliga ruinen (kyrka..?) där folk har satt upp en massa ikoner. Många greker promenerar och vandrar där, eller cyklar. Lilla klostret är också otroligt vackert. Förra året var jag där vid påsk när man klär Jesus "bår" med blommor och gick med i processionen efteråt. Och sångerna tog aldrig slut.
Lina

Lissi
2007-02-16, 21:37
Jag har skrivit ut Ditt svar och tar det med till Aten..MASSOR av tips har jag fått nu, bla om Clean Monday på måndag...spännande!

Nu är vi redo för en kanonvecka i Aten...bara regnet försvinner;) Fast det är ju inte värre med regn i Aten än hemma!

Lissi

Frappe
2007-02-17, 16:17
[QUOTE=Lina_S;75504]Hej!

Jag undrar hur man tar sig till eller så nära Kaisariani som möjligt?! På billigaste och smidigaste sättet. Vart är närmaste busshållsplats, vad heter den och busslinje? Eller metro?

Brukar vandra i detta område då vi har en lägenhet i Byronas! Dock åker jag inte buss etc själv och vet inte riktigt, MEN en gissning kan vara att man tar Metron till Pappagou och en taxi därifrån kan inte kosta många € ??

Camilla

Lina_S
2007-02-19, 16:28
Tack Camilla!
Det låter som ett bra förslag!
Undra just om man också kan ringa på en taxi också..! Det finns ju inte direkt en taxistation uppe vid klostret. ;)

Lina

Frappe
2007-02-19, 20:11
Tack Camilla!
Det låter som ett bra förslag!
Undra just om man också kan ringa på en taxi också..! Det finns ju inte direkt en taxistation uppe vid klostret. ;)

Lina

Jag brukar ringa Radio Taxi Ikaros 210 5152800, eller om du tar en taxi från Metro alt att du bokar då.

Camilla