handdator

Visa fullständig version : Tågluffarparlör!


kallisti
2007-02-16, 18:59
Hej!

Jag och några kompisar ska ut och tågluffa nästa sommar, och då ska vi självklart besöka underbara Grekland! :)

Jag håller redan nu på att göra en "tågluffarbibel" av en tom bok. När den är klar ska den innehålla fakta om de länder vi ska besöka, samt var man kan bo och vad man kan göra.

I boken kommer det också att finnas en parlör för varje land, innehållande några nyttiga fraser.
Därför undrar jag om någon vänlig själ hade velat hjälpa mig med den grekiska parlören?

Jag hade tänkt mig dessa fraser:
- Hej!
- Hejdå!
- Hur mår du/ni?
- Ja.
- Nej.
- Har ni några lediga rum?
- Hur mycket kostar det?
- Talar ni engelska/franska/tyska/spanska/svenska?
- Jag förstår inte grekiska.
- Bra.
- Var är toaletten?
- En öl tack!
- Hur mycket är klockan?

Jag hade varit evigt tacksam för hjälp!
Om ni har några andra förslag på nyttiga fraser, skriv dem också!

Skriv gärna här, men om ni hade velat maila till mig (tobiasvestergren@gmail.com) hade det varit ännu bättre!

/Tobias

qui
2007-02-20, 22:29
Vet inte om du kanske redan fått svar per mail, men jag översätter listan i alla fall (och passar på att skriva mitt första inlägg i Kalimera :) ) "ou" uttalas alltså som o:et i "ord".

- Hej! = Jásou!
- Hejdå! = Já / adío
- Hur mår du/ni? = Ti kánis / Ti kánete?
- Ja. = Ne
- Nej. = Åhi
- Har ni några lediga rum? = Éhete dåmátia?
- Hur mycket kostar det? = Påså káni?
- Talar ni engelska/franska/tyska/spanska/svenska? = Miláte angliká/galliká/jermaniká/ispaniká/souidiká?
- Jag förstår inte grekiska. = Den katalavenå elliniká
- Bra. = Kalá
- Var är toaletten? = Pou íne i toualeta?
- En öl tack! = Mia bíra, parakalå!
- Hur mycket är klockan? = Ti åra íne?

Lycka till!

kallisti
2007-02-22, 13:40
Hej!
Nej, det har jag inte, så dina översättningar är verkligen guld värda!
Tusen tack!! :)

/Tobias

qui
2007-02-22, 22:58
Kul! :)

Stinab
2007-02-28, 11:39
Kommer du att förstå svaren då :D :D

Stinabbye_bye

BOKA
2007-02-28, 12:13
Det kommer att gå bra med hjälp av armar och ben samt med ett STORT GLATT HUMÖR!:)

Vi bodde själva för några år sedan (hustrun o jag) hos ett äldre grekiskt par som inte kunde ett ord engelska och vi bara enstaka fraser på grekiska med det gick aldeles utmärkt. När det blev för svårt så sprang det grekiska paret och hämtade någon som på knagglig engelska översatte oss imellan.

mvh
BOKA

kallisti
2007-03-08, 10:40
Haha, det låter kul!
Förresten, vet någon om det är lätt att hitta billigt boende i Grekland? Och då pratar jag inte om hotell eller vandrarhem, utan hemma hos folk?

/tobias