handdator

Visa fullständig version : Barnvänligt Folegandros och fråga om bilbarnstolar


Smithan
2007-02-15, 21:32
Nya funderingar om barnvänlighet. Det sägs inte så mycket om Folegandros här på forumet. Någon som kan berätta om den ön och lämpligheten vad gäller småbarn t ex långgrunda stränder, går det lätt att ta síg fram med barnvagn o s v ?

Vi är ju som bekant, 3 generationer :D , som ska resa iväg. Nu undrar föräldrarna till barnen om det finns bilbarnstolar.... när man åker taxi, vid hotelltransfer eller när man hyr bil?

Att det inte är samma säkerhet som hemma vet vi väl alla.

Tack på förhand
Smithan

monica
2007-02-15, 22:33
Taxi ska du nog inte räkna med, osäkert även vid hotelltransfern.
Men när du hyr bil brukar vissa firmor ha bilbarnstolar.

Monica

Eva L
2007-02-16, 07:24
Det är ganska många år sedan jag var på Folegandros och då uppfattade jag nog Chora som ganska barnvänligt med det fina torget. Finns boenden med pool trots den vattenbrist som ön lider av. Då kom vattnet i stora tankar med färjorna och det lär väl vara likadant idag. Jag reste med vuxen dotter eller i övre tonåren så vi vandrade till hamnbyn och tog även buss från chora till stränderna och till Ano Meria. Vi bodde en vecka på Folegandros och en vecka på Paros. Gillade stränderna och uppfattade dessa som vackra men det var en bit att gå från bussen och ner till stranden. Dock inte längre än att en stark mamma eller pappa kan bära ett litet barn på axlarna. Beror väldigt mycket på vilken bekvämlighet man vill ha och förväntar sig. Har hört att det numera går badbåtar från hamnbyn till stränderna och hotellen i Chora har blivit fler.

Minns inte hur långgrunda stränderna är men det fanns gott om småbarnsfamiljer som badade det året i augusti. Bilbarnstolar tror jag tyvärr blir svårt att hitta de är ganska sällsynta i Grekland.

Eva