handdator

Visa fullständig version : Vad kan man hitta på söderut, förutom Lindos?


Mysan
2007-02-15, 11:16
Nu ska vi ju bo på St James i Pefkos. Vad jag förstår finns det en biluthyrare vid hotellet, bättre tur om vi hittar en vespa-uthyrare, men det ger sig.

Men finns det något man definivt inte bör missa om man är i dessa sydliga delar av ön? Lindos tänkte vi ta en kväll eftersom det ligger så pass nära (om det fungerar med kommunikationerna) och kanske då slippa sillpackarkompaniet flabb_flab .

Maken och jag kan ingen som helst grekiska så jag hoppas att vi klarar oss med engelskan, svenskan och kalimera/kalispera Ang_elx

bob-kåre
2007-02-15, 14:31
Men finns det något man definivt inte bör missa om man är i dessa sydliga delar av ön? Lindos tänkte vi ta en kväll eftersom det ligger så pass nära (om det fungerar med kommunikationerna) och kanske då slippa sillpackarkompaniet flabb_flab .
Smart att åka till lindos på kvällen, första gången vi var där var mitt på dagen i juli, och eftersom det ligger som i en gryta blev det 35-40 grader varmt och massor av folk, det var ingen trevlig upplevelse. Sen åkte vi dit på kvällen och det var nästan folktomt och lagom temp.

Prassonisi får ni väl inte missa, ligger längst söder ut på ön. Nu är inte ön så stor man hinner lätt runt på en dag med bil, den är väl ca 8 mil lång och 4 mil bred. Vi lyckades köra 120 mil på 8 dagar när vi var där sist.
Skickar med en bild från Prassonisi:
http://www.nicemoose.com/stonig/album/rhodos/images/rhodos_0489.jpg

Mysan
2007-02-15, 14:57
Åååhh dit måste vi bara ta oss, Prassonisis ser fantastiskt ut!_B-anana
Lindos by night kan nog bli fint. Bara inte byn har stängt då........:rolleyes:

Kalimera
2007-02-19, 17:06
Men finns det något man definivt inte bör missa om man är i dessa sydliga delar av ön?
Borgen Monolitos på sydvästkusten är fint, därifrån kan ni göra en avstickare till den lilla okända stranden Fourni beach.

torill
2007-02-21, 22:00
Må bare få si at Prassonisi: er fantastisk!! Virkelig verd en tur!
Vi likte oss så godt der ,at vi var der mange ganger i løpet av de 14 dagene vi bodde i Pefkos..klapp_klap

jonasw
2007-03-23, 19:12
Hej
Du kan vara lugn.
Vespauthyrare Lardos/Pefkos= inga problem.
Lindos by night= Enormt vackert, som ett vykort. Alla resturanger och en hel del affärer är öppet på kvällen. Det går bra att åka buss från gatan ovanför St James. Taxi tillbaka är heller inte så dyrt.
Rekommenderar även en kvällspromenad till Lardos.
Att sitta på en taverna vid torget och äta. Köp efterätten av den lokala bonden som rullar in sin kärra med meloner. Kanske avsluta kvällen med en paraplydrink vid den stadens enda bar(2004). Allt runt samma torg. Det gav i alla fall oss den där riktigt genuina känslan av Greklandssemester.
Ha det så bra på Rhodos.
/Jonas

martinifk
2007-03-24, 13:29
Vill bara ge en ros till St: James som hotell, vi var där 2001 och stortrivdes!

Och Lardos är en jättetrevlig by liksom Lindos :)

Mysan
2007-03-24, 17:59
Tack! Tror ni att jag längtar mindre nu?????:confused: Men massor av tack skickar jag ändå.:p

Skulle vilja åka idag om det hade gått. Skickar dottern till Gran Canaria på fredag i stället. Hon har en gedigen inköpslista från sin mamma. Dock ingen sprit eftersom hon inte har åldern inne riktigt för det.

Jag vill åka nu, jag vill åka nu, jag vill åka nu!!!!!snyft_drop

Vi planerar för fullt. Det blir nog vespa söder ut och sen Lindos nån kväll och Lardos nån kväll. Sista dagen/kvällen blir nog Rhodos stad för att sedan hoppa på transfern där istället. Ska nog avsluta vistelsen med en Toast Skagen på Petras Kafé. Godaste mackan jag någonsin ätit. Jag vet att den inte är särskilt grekisk men oj så god!klapp_klap klapp_klap klapp_klap