handdator

Visa fullständig version : Resa med barn i juni


Anjas
2007-02-15, 10:07
Behöver lite tips från er grekland-experter. Jag och min man funderar på att öluffa i början på juni med vår 4-årige son.
Vi tänkte flyga till Santorini och fara direkt vidare till Naxos.
Det jag undrar över är vädret i början på juni. Hur varmt brukar det vara? Jag vet att det går att se medeltemperaturer här men jag skulle vilja veta hur ni som varit där i juni upplever vädret.
Och det viktigaste, hur varmt är det i vattnet? Är det som en bra sommar i Sverige eller kallare? Eftersom vi åker med en fyraåring så känns det som en avgörande punkt. Han vill ju bada hela tiden.
Jag och min man har öluffat tidigare men då åkt i slutet av augusti och då har det varit väldigt blåsigt men ändå väldigt varmt.
Blåser det jämt runt dessa öar?
Jag skulle helst åka i början av juni men om det inte funkar med badning så får vi rikta in oss på september istället.
Hur har ni andra barnfamiljer gjort?
Tack snälla på förhand till er som kan ta er tid att svara mig!!!

Gita
2007-02-15, 10:40
Den frågeställningen känner jag igen! Detta har diskuterats hos oss också, våra killar vill bada MYCKET och då vill de helst ha sådär 24-26 grader i vattnet. De ligger och snorklar och fotar med undervattenskamera och letar efter fiskar och krabbor...

För att vattnet skall bli tillräckligt varmt har vi börjat att åka i juli (eller augusti). Men lägre temperaturer passar säkert andra, vi kanske är lite extrema vattendjur...:rolleyes:

Lindiz
2007-02-15, 11:04
Jag vill själv ha VARMT när jag badar.

Vi brukade förr åka varierande i juni, juli, augusti eller till och med september. Nu senaste åren har det dock blivit enbart juli - pga rådande arbetssituationer!

Vad det gäller vattentemperatur har jag helt klart föredragit den i slutet på juli/augusti mot för midsommartid... men jag är en liten badkruka. frågar du maken som är EXTREM badkruka får du samma svar!

Men luften är ju underbar vilket som!

Vår son fördrar helt klart Julivatten i grekland mot för augustivatten i Norrbotten!:p

Annen
2007-02-20, 20:13
Hej Anja

Vi har varit med barn i Grekland fyra gånger i juni. Två gånger på Kreta o två gånger på Öluff i Cykladerna. Funkar alldeles utmärkt. Jag tror inte barnen lider så mkt av att badvattnet är ngt svalt. Fast det kallaste vi varit med om är ca 22-23 grader. Varmast ca 26 grader. Oftast är det nog vi vuxna som är mer frusna. Vi har rest allt mellan 6:e juni o sista juni. Våra pojkar har då varit mellan 5 år o 12 år. Ingen av dem har någonsin klagat på vattentemperaturen. Ibland har de dock tyckt att det varit väl varmt i luften och då uppskattat att vattnet ändå givit viss svalka.

Åker ni till Naxos kan jag rekommendera att bo i Agia Anna. Lugnt o skönt med fastastiskt fin strand o barnvänligt. Dessutom är det lite lägre priser än i Naxos stad. Ytterligare en anledning att åka i juni är priserna. I somras betalade vi ca 35 Euro per natt för två vuxna o två barn(10 & 12 år) i nybyggd lägenhet m två rum ca 50 m från stranden.

Ett annat restips är Georgiopolis på Kreta. Fin liten by mkt barnvänlig både vad gäller bad, trafik o restauranger.

Lycka till med resplanerna.

Annwi
2007-02-20, 21:22
Senaste gången vi ö-luffade var sista veckan i maj och första i juni 2005. De första dagarna (Amorgos) var det "bara" 19 grader i vattnet men det blev raskt varmare och de sista dagarna var vattentemperaturen uppe i 23 (Naxos). Det blåste kraftigt i 2 dagar och de första dagarna på Amorgos var det mulet på morgonen fram till lunch och därefter sken solen härligt.
Hela familjen älskar att bada i havet och trots att det till en början kändes lite kallt när det var 19 grader kunde man ligga i läääänge. Våra 3 barn var då 11-14 år och de snorklade i flera timmar! Har också varit i Grekland tidigt i maj, juli-augusti och första halvan av oktober. Maj är en underbar månad, allting blommar, luften och vattnet känns friskt och det går att bada även om man inte vill ligga i så länge. I augusti är det alldeles för mycket turister och alltför varmt. I oktober är vattnet osannolikt härligt och man vill aldrig gå upp! Själv föredrar jag trots det försommaren medan maken tycker bäst om Grekland på hösten, men helst vill man ju åka dit både höst och vår!:D
Trevlig resa när det än blir!

Anjas
2007-02-21, 09:17
Tack snälla för era svar. Men det blev inte juni som vi hade hoppats. Fick inte tag i några billiga biljetter. Och inte blev det till Santorini som jag hade hoppats. Det blev 1-16 juli istället och vi landar i Aten. Det blir väl dyrare rumspriser förstås men det kan inte hjälpas. Jag är bara glad att vi kommer iväg över huvud taget. Ska bli jättespännande!!!
Det som känns lite tråkigt är att det blir så långa båtresor när vi utgår från Pireus men det går väl det också.
Just nu är jag mest kluven vid valet av öar...så många att välja på.
Tack igen för era vänliga svar!

lemon
2007-02-21, 10:02
Visst finns det många öar att välja på!

Ett enkelt alternativ för (oss) barnfamiljer är dock att hålla sig runt Naxos och förslagsvis kombinera med Anti(paros) och/eller Koufonissi.

Tror inte ni behöver vara för bekymrade för båtresorna. Några timmar på Blue Star Ferries mellan Pireus och Kykladerna fixar fyraåringen säkert galant.
Lycka till med reseplaneringen och resan!

/lemon

Anjas
2007-02-21, 11:29
Tack så mycket för lyckönskningarna, lemon!

Gita
2007-02-21, 12:50
Det kommer säkert bli bra - ni kommer till Grekland, ju! Hur skulle det kunna vara dåligt? ;)

Anjas
2007-02-21, 13:55
Gita, jag håller med dig. Jag ska bara koncentrera mig på det positiva...att vi kommer iväg alls. Jag längtar, längtar, längtar...

Gita
2007-02-21, 15:14
Precis - tänk på det som väntar på er! När man har lite resfeber, så är det så härligt att börja skriva listor, så är man nästan på väg redan. Det gör inget ifall om man måste göra om listan eller stryka hälften, det är själva planerandet som är så kul!

Resenörd - jag? :o

Anjas
2007-02-22, 08:43
Jaaa, det här med listor. Jag har börjat lite smått med det (har många listor i huvudet redan) men jag får göra det lite i smyg, hmmmmm.
Det är ju fyra månader kvar tills vi ska åka och min man tycker jag är fullständigt galen när jag börjar prata packning.
För att inte tala om när jag pratar om vilka öar vi (JAG) vill besöka...då suckar han och lämnar rummet :)
Han tycker att vi kan ta det när vi kommer fram....är HAN galen!!!!!
Lite måste man ju planera innan, vi ska ju bara vara borta 16 dagar.
Suck, karlar.....

Frappe
2007-02-22, 08:50
[QUOTE=Anjas;76172]Det som känns lite tråkigt är att det blir så långa båtresor när vi utgår från Pireus men det går väl det också.
Just nu är jag mest kluven vid valet av öar...så många att välja på.

Glöm inte bort att även Rafina är ett alternativ att utgå ifrån!

Camilla

Anjas
2007-02-22, 10:36
Tack för tipset. Jag har kollat Rafina lite och det verkar ju vara ett lite lugnare alternativ till Pireus vilket nog passar en så nervös resenär som mig.
Speciellt eftersom vi landar vid åtta-tiden på kvällen och måste övernatta någonstans innan vi kan ta någon båt ut till öarna. Det verkar ju vara närmare till Rafina än Pireus från flygplatsen (vilket är bra med en trött 4-åring i bagaget). Fast det verkar inte finnas så många destinationer att välja på i Rafina, får väl kolla det närmare när båtturerna är bestämda. Jag lutar lite åt att åka till Milos/Sifnos eftersom jag och min man var på Amorgos, Naxos & Paros förra (och enda) öluffningen. Fast vi har ju inte varit på Koufonissi eller Antiparos som ska vara bra "barn-öar". Hmmm, inte helt lätt att välja...

Annwi
2007-02-27, 01:46
Det ser ut som om Hellenic Seaways har en båt till Santorini via Paros och Naxos klockan 22:00 från Pireus den 1/7. Med lite flyt kanske ni hinner ta den så slipper ni övernatta i Rafina/Pireus!
Lycka till med planeringen!

lisab
2007-03-14, 21:59
Hej!

Vi reser den 17:e juni med våra tre tjejer, 14,11 och 4 år gamla. Det är vår första båtluff i Grekland. Vi har köpt en Mp3 spelare till våran 4-åring som vi laddar full med sagor tills vi reser, perfekt att ha när man är på resande fot och minstingen behöver kunna varva ner.
Hälsningar
Lisa

Anjas
2007-03-16, 08:21
Tack så jättemycket för era tips!!!