handdator

Visa fullständig version : Oplanerad resa till by utan hotell


Janérik
2007-02-12, 23:40
Jag började en liten historia i samband med Bildgåta 303 så på begäran får jag väl komplettera den lite här då.

Resume:
Vi var alltså på väg till Katerini från Aten och hade köpt bussbiljett till Arkitsa eftersom det såg ut att vara lämpligt avstånd innan kvällen, väl framme där så konstaterade vi att det inte fanns nånting att bo i men vi hittade en färja som gick därifrån. Vi köpte alltså biljett utan att veta vart färjan gick.

På biljetten kunde vi läsa "Loutra Edipsou" så vi började titta i kartan och guideböckerna då vi kom ombord på båten, snart konstaterade vi att byn inte fanns med i guideböckerna men som tur var så hittade vi den på kartan, vi var ju inte helt säkra på om vi var på väg till eller från detta Loutra Edipsou eller om det var rederiet som hette så. Detta blev också en ö-luff kunde vi glatt konstatera då vi nu var på väg till Evia. Jag minns inte hur lång tid resan tog men den kan inte vara lång, det var ändå mörkt då vi kom fram men vi hittade ett rum för en natt. Ut på byn för lite mat (jag har för mej det blev en god pizza), gick runt och tittade lite bland butikerna. Det fanns ganska gott om butiker av alla de slag, jag minns att jag var inne i en elektronikbutik för att få tag på mera kassetter till min videokamera men det fanns inte.
Vi tog reda på lite om vad detta var för ett samhälle. Tydligen var det något av en kurort för Atenare, fanns några nyttiga källor i närheten och runt dem fanns visst några bad uppbyggda också.
Så här efteråt känns det lite synd att vi inte gav byn några dagar till men vi hade inplanerat att åka via Volos också så det höll på att bli ont om tid.

Under kvällen hade vi konstaterat att det fanns en båtlinje från nordvästa Evia till fastlandet, en by som heter Glifa. Följande morgon tog vi alltså buss till den lilla hamnen i Agiokambos för att åka över till Glifa.
På båten stod vi så och tittade framåt då vi kom mot Glifa och fick se en mysig liten by med strandpromenad och fin strand vid ena ändan av byn. Vi hade ju fått veta att det går buss till Volos i samband med att båten kommer till land så det kändes lite synd att vi inte kunde stanna.
Väl i land så frågade vi busschaffisen om det går senare bussar till Volos också och fick veta att det gör det. Vi bestämde oss för att stanna någon timme o titta på byn, ställde ryggsäckarna i första bästa taverna och gick ut på upptäcksfärd.
Snart konstaterade vi att Volos kan få vara, vi stannar här, började söka bankomat för att ta ut pengar att bo för och kunde så konstatera att det inte fanns någon möjlighet att ta ut pengar här.
Jaja, det kan bli ett senare problem resonerade vi, vi hade då så vi klarar en natt ändå.
Hittade rum och förklarade vårt lilla dilemma med kontanta medel men hotellägaren tyckte att det var inget problem, han skulle nästa dag till Lamia för några ärenden och då kunde jag följa med och ta ut pengar.
Följande dag började han förklara att han har ett problem, hans bil är trasig så han vet inte när han åker men han skulle låta oss veta så jag fick följa med. Snart blev det klart, han skulle åka med någon och jag fick åka med. Det visade sej att han som han skulle åka med var en grek som bodde på hotellet men som han annars inte kände. Hur som helst så åkte vi till Lamia, parkerade och jag tog ut pengar, han skulle ju bara göra ett kort ärende. Någon timme senare väntade vi fortfarande, jag var hungrig och törstig och pissnödig och allt vad det kunde vara men min resekompis och chaufför kunde inte ett ord engelska och jag kunde ungefär lika mycket grekiska så det fick vänta, småningom hittade jag åtminstone en toa.
Då hotellägaren kom tillbaks så var det fortfarande ett par ärenden som behövde ordnas, lite grejor att handla. Vi åkte alltså iväg till den lokala matgrossisten, en trevlig upplevelse för mej som jobbar i branschen, sedan skulle vi hämta Lobster från en fiskare. Det var också en angenäm upplevelse då vi åkte hem till fiskaren, blev inbjudna på lite dricka och alla andra hade en hel del att diskutera som jag inte förstod nånting av.
Dagen började lida mott sitt slut och vi åkte tillbaks till Glifa där jag hittade en Maria som var ganska orolig, vi hade ju på kartan konstaterat att det var bara en liten bit att åka fram o tillbaka.
Jag konstaterade naturligtvis efteråt att det hade varit jäkligt mycket smartare att ta en buss tillbaka men det är ju alltid lätt att vara efterklok.

Mvh Janérik

Lissi
2007-02-13, 18:09
Loutra Edipsou och flera andra orter på Evia ska undersökas i sommar!!
Tack för trevlig berättelse..Det ÄR härligt att improvisera...

Lissi

Kalimera
2007-02-14, 10:54
Härlig historia Janérik! :)

Janérik
2007-02-14, 23:47
Jag kom plötsligt på att detta var faktiskt andra gången på denna treveckors tur som vi stod i en ort som åtminstone vid första anblicken verkade sakna hotell.
Vi hade tidigare åkt buss från Nafplio till Leonidio. Väl framme i Leonidio (som vi inte hade läst ett ord om före) stod vi på en bakgata bredvid en busstation, fanns inga skyltar och syntes inga hotell nånstans.
Det enda vi kunde komma på var att fråga ett par franska luffare som också kommit med bussen om de visste nånting. Jag vet inte om de visste nånting för de pratade så underligt men jag fick låna deras guidebok där han pekade på de fem rader som stod om Leonidio, jag förstod så mycket så jag fick fram att det fanns en strandby vid namn Plaka så vi tog en taxi dit. Plaka föll oss i smaken och vi kom att återvända dit även följande år, sedan dess längtar jag dit med jämna mellanrum men det ligger lite avigt till.

För att fortsätta denna historia så konstaterade vi i Plaka att det håller på att bli kort om tid, vi behöver en hyrbil om vi ska fixa den rutt som vi har tänkt ut. En vänligt sinnad själ hänvisade oss till Tripoli där det säkert skulle gå att hyra bil. Det blev alltså några timmar i buss för förflyttning till Tripoli men inte fasen fanns det någon biluthyrning där heller så vi fick fortsätta med buss till Kalamata där vi lyckades hyra nånting som var mitt emellan ryggsäck och hyrbil.

Tiden före eller efter detta kanske kommer att återberättas i framtiden.....

Mvh Janérik

Lissi
2007-02-15, 06:57
Vi väntar med spänning! Det är kul att läsa om platser som man bara "hamnar" på!

Lissi